וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהלך חדש: פינוי מכון וולקני לגליל – לטובת 15,000 דירות

7.3.2016 / 8:14

במשרד החקלאות גיבשו תכנית חדשה להעתקת פעילותו של מכון המחקר החקלאי (מכון וולקני) מאזור ראשון לציון שבו הוא פועל כיום – לאזור הגליל. המטרה: פינוי 3,000 דונם לבניית 15 אלף יחידות דיור. הבעיה: גם אם ההצעה תאושר בממשלה, אין עדיין שטח חלופי באזור הצפון

אורי אריאל בפאנל פוליטי בבר אילן, מרץ 2015. ניב אהרונסון
אורי אריאל/ניב אהרונסון

הצעת החלטה חדשה, שאותה מקדם משרד החקלאות, מבקשת לפנות את מכון המחקר החקלאי (מכון וולקני) מאזור ראשון לציון, בו הוא ממוקם כיום, לגליל. המהלך נועד לפנות את השטח באופן שיאפשר בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור במרכז הארץ. על פי התכנית, מעבר המכון, המשתרע על שטח של כ-3,000 באזור שבין בית דגן לראשון לציון, יאפשר בנייה של כ-15,000 יחידות דיור באזור ביקוש מרכזי. עם זאת, נכון להיום, אין עדיין מיקום חלופי לפעילותו של המכון באזור הצפון – ועל פי ההערכות, גם אם מהלך זה יאושר על ידי הממשלה, ייקח זמן רב על מנת ליישמו.

שר החקלאות, אורי אריאל, ציין כי "מדובר בצעד חשוב מאין כמותו שיביא תנופה כלכלית וחברתית לתושבי הגליל שיזכו להעצמת ההשכלה והידע באזור, ירחיב את היקף התעסוקה וימשוך אוכלוסיות חזקות ליישובי הצפון. במקביל, העתקת "מכון וולקני" ישחרר קרקעות יקרות שנמצאות במרכז הארץ אך לא זוכות לשימוש כלל האוכלוסייה. לפני האומדן שלנו, ניתן לבנות בשטח שיפונה עשרות אלפי יחידות דיור לזוגות צעירים".

על פי הצעת המחליטים, אם תאושר, צפויה הממשלה להקים צוות בין משרדי אשר יאתר את המיקום המדויק להעתקתו של המכון בגליל ויגבש בתוך שלושה חודשים מתווה כולל ומעשי להעתקת פעילות "מכון וולקני" ולהגדלתו. על פי ההצעה יו"ר הועדה יהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה והוועדה תורכב ממנכ"ל משרד החקלאות ומנכ"ל משרד פיתוח הנגב והגליל, לצד ראש אגף תקציבים באוצר, החשבת הכללית וראש רשות מקרקעי ישראל.

העובדים מתנגדים: שמענו על כך מהתקשורת

בתוך כך מאות מעובדי משרד החקלאות מוחים על הצעת המחליטים שגובשה במשרד. עובדי המשרד הודיעו כי הם שמעו על המהלך באמצעי התקשורת וכי הם נערכים לצעדים ארגוניים – שיכללו הפגנה מחר מול משרד החקלאות.

בהודעה מטעמם נכתב כי "כ-700 עובדי המכון, שבו מבוצע כל המחקר והפיתוח החקלאי מטעם המדינה, גילו אתמול בהפתעה גמורה דרך אמצעי התקשורת כי אריאל יעביר את פעילותו לצפון. מדובר בהחלטה תמוהה שנעשתה ללא עדכון העובדים וללא כל התייעצות ושיח עמם, וזאת למרות שתהיה לה השפעה מכרעת על חייהם, על תנאי עבודתם ועל עתידם התעסקותי".

זורי מזרחי, יו"ר ההסתדרות במרחב ראשון לציון, התייחס למהלך ואמר: "לא נעמוד מנגד בשעה שזכויותיהם של מאות עובדים נרמסות. העובדה שעובדי מכון וולקני גילו דרך מסך הטלוויזיה כי מקום עבודתם יועבר לצפון, וזאת מבלי ששמעו מילה אחת על כך מראשי המשרד, היא לא פחות ממחפירה. אני קורא לשר החקלאות אריאל לחזור בו בהקדם מהצהרתו ולפתוח בהידברות עם ההסתדרות ועם עובדי המשרד, כמתחייב במערכת יחסית קיבוצית".

דורון קרני, מזכיר ארצי בהסתדרות עובדי המדינה ושולי יחזקאל, מזכיר איגוד מקצועי ומחזיק תיק משרד החקלאות בהסתדרות עובדי המדינה, מסרו: "אנו מתנגדים בתוקף להעברת המכון. לא נהוג ולא מקובל לקבל כך החלטות שישנו מקצה לקצה את מכלול חייהם של עובדים רבים המועסקים במקום כבר עשרות שנים ומבצעים את מלאכתם במסירות רבה".

אינה שמרלין, יו"ר הוועד הארצי של עובדי משרד החקלאות: "בשם נציגות עובדי משרד החקלאות, אני קוראת לכל עובדי המשרד להגיע מחר בבוקר לרחבת המשרד ולהילחם בפגיעה האנושה בעובדי מכון וולקני. אנו מתנגדים לכל העברה ולכל צעד שעלול לפגוע בתנאי ההעסקה במשרד וייעשה ללא שיתוף פעולה והידברות עם העובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully