וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא התאחדות הקבלנים: המלצות שרים עלו לציבור מאות אלפים

2.3.2016 / 10:20

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, התריע כי מחיר למשתכן במתכונת הנוכחית יביא לעליית מחירים ומתח ביקורת חריפה על הממשלה "בתקופת אריאל שרון ידענו לבנות 100 אלף דירות בשנה – תביאו לנו עובדים". עוד אמר: "מה ההיגיון לבנות בניין לזכאים שחלקם מקבלים פנטהאוזים?"

רוני בריק. ניב אהרונסון
"נפל אסימון לממשלה החדשה – והם הבינו שרק הממשלה אחראית לעליית מחירי הדיור". רוני בריק/ניב אהרונסון

רוני בריק, נשיא התאחדות הקבלנים (בוני הארץ), מתח ביקורת חריפה על הממשלה ועל החלטותיה בתחום הדיור והתריע כי מחירי הדיור בישראל עתידים לעלות בתקופה הקרובה. "נשמעו נגדנו אמירות מצד שרי האוצר ושרים בכירים מטעם הממשלה, שאמרו 'אל תקשיבו לקבלנים הם אינטרסנטים' ואף שרים שהמליצו לילדים שלהם לקנות דירות כי המחירים אוטוטו יורדים. ההצהרות האלו עלו לציבור מאות אלפי שקלים. אם נבקש לוחות זמנים שפויים לתכנו ורישוי ואם נבקש עובדים – 30 אלף עובדים זרים כדי לקצר את מועדי המסירה - האם כל זה נחשב לאינטרסנטיות? אם כך, אנחנו בהחלט אינטרסנטיים לחברות שלנו ולעשרות אלפי עובדים בענף. לא צריך להיות כלכלן גדול כדי להבין שבלי התנאים האלה קצב התחלות הבנייה לא תואם את קצב גידול משקי הבית והמשמעות היא עלייה במחירי הדיור. האם זה הרבה לבקש? האם זה סותר את האינטרס הציבורי? אנחנו יושבים יום יום מול הרוכשים והזוגות הצעירים ואנחנו לא נהנים מכך. אלו הלקוחות שלנו, הילדים שלנו, העובדים שלנו והחברים שלנו. האינטרס של האינטרסנטים הוא לבנות את הארץ באהבה ולמכור דירות לציבור במחיר סביר כדי שנוכל בסופו של יום גם להרוויח, זו לא בושה", בוועידת הנדל"ן של גלובס שנערכה בתל אביב..

בריק ציין כי אמנם שרי הממשלה הנוכחית ביצעו שינוי מחשבתי – אך כי תכנית מחיר למשתכן במתכונתה הנוכחית צפויה להביא לעליות מחירים. "נפל אסימון לממשלה החדשה – והם הבינו שרק הממשלה אחראית לעליית מחירי הדיור. שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי יואב גלנט עושים לילות כימים עם אביגדור יצחקי שהוא בולדוזר מבחינתי בפני עצמו ומנסים להביא שינוי – ועל כך יש לברך. אבל תכנית מחיר למשתכן לא תחזיק מעמד ולהערכתנו היא תביא לעליית מחירי הדיור אם לא ייערכו בה שינויים. אני לא מבין מה ההיגיון שהתוכנית לא פתוחה למשפרי דיור? מה ההיגיון שיהיה בניין שלם של זכאים, שחלקם מקבלים דירות גן ופנטהאוזים במחיר מוזל? איפה יגורו משפרי הדיור? הממשלה מתעלמת מהשוק הזה. אני בטוח שזה יביא לעליית מחירים – זה עניין של היצע וביקוש. זה גם יהיה צודק ברמה החברתית וגם ברמה הכלכלית והיזמית. כיום יש הרבה מאוד קבלנים שחוששים לגשת למכרזי מחיר למשתכן – ואם חלק מהדירות יהיו לשוק החופשי אין לי ספק שיהיו יותר מתמודדים במכרזים".

בריק התייחס גם למוסר התשלומים בענף ואמר כי "בענף הבנייה יש "שוטף פלוס חפש אותי". ממשלת ישראל קיבלה החלטה להוציא חוק שיחייב את החברות הממשלתיות, רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים לשלם תוך שוטף פלוס 30 – אבל דווקא לקבלנים קבעו פרקי זמן ארוכים יותר של שוטף פלוס 70 או 90 כשמדובר למשל על רשויות מקומיות. שוטף זה כשהפקיד החליט לחתום ולכן אנחנו לא יודעים מתי בכלל יגיע השוטף וגם מתי יגיע הפלוס. עיכוב בתשלומים זה עיכובים בעבודות ובמסירת דירות וגם קשיים לספקים ולחברות.

בריק התייחס גם להחלטה לאפשר לחברות בנייה זרות לפעול בשוק המקומי בביקורת ואמר: "אני לא אתן לסכן את הענף אדוני שר האוצר, חברות בנייה זרות יעלו את המחירים. המדינה לקחה על עצמה את האחריות והיא זו שצריכה להביא עובדים זרים. יש לנו אלפי חברות בנייה בארץ, ובתקופת אריאל שרו ידענו לספק 100 אלך דירות. תביאו לנו עובדים נבנה 100 אלף יחידות דיור – אבל אל תפגעו בקבלנים".

בריק הוסיף היום כי "במקום לפעול בערוצים הדיפלומטיים ולחתום עם ממשלות זרות הסכמים להבאת עובדי בניין מקצועיים לישראל, מעדיפה הממשלה לקבל ציון נכשל בטיפולה במחסור האדיר בעובדים בענף הבנייה, ולהעמיד בסכנה את מקום עבודתם של כ-100 אלף עובדים ישראלים בענף זה, על ידי פתיחת השערים לקבלנים זרים. אפשרות של חברות בנייה זרות לבנות כאן דירות במקום להותיר את האחריות להקמת הדירות בידיים ישראליות, משולה למחלה אוטואימונית – מחלה שבה הגוף תוקף את עצמו. אנו מעריכים שאם זה יקרה רבים מהקבלנים הקטנים הישראלים וחברות תעשייה מקומיות יפשטו את הרגל, ולכן יאבדו את מקום עבודתם מעל 100 אלף ישראלים העובדים בענף הבנייה ותעשיות נלוות שלו".

לדברי בריק: "בכל מדינה מתוקנת היה נתפס ניסיון של ממשלה לאפשר כניסת חברות זרות למשק שבו פועלים מעל 5,000 עסקים מקומיים כיריקה בפני אזרחי אותה מדינה". דבריו של נשיא התאחדות בוני הארץ נאמרו בעקבות הודעת שר האוצר, משה כחלון, כי הוא שוקל מתן אפשרות לחברות זרות לבנות בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully