וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בני ברק: התעוררו בוקר אחד לחפירת ענק מתחת לבניין

24.2.2016 / 10:42

לפני כ-4 שנים התעוררו דיירי בניין בבני ברק וגילו חלל ענק שנחפר מתחת ליסודות הבניין על ידי דייר בקומת המרתף - לטובת בניית ממ"ד - תכנית שנדחתה בעבר על ידי ועדת הערר, אך אושרה בכל זאת על ידי עיריית בני ברק – ללא ידיעת הדיירים. העירייה: "הכל חוקי"

מערכת וואלה!

בארבע השנים האחרונות, מתגוררים פרופ' ישראל חנוקוגלו, מי שהיה יועצו המדעי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעבר, ורעייתו ביישוב רחלים, הסמוך לאוניברסיטת אריאל שבה הוא מלמד. פרט זה עשוי להישמע חסר חשיבות לחלוטין, אילולא העובדה כי הסיבה למגוריהם של בני הזוג במקום – נולדה בנסיבות קפקאיות שאילצו אותם לעזוב את דירתם ברחוב וולפסון 6 בבני ברק ולמצוא מעון זמני.

הסיבה לעזיבתם נולדה כשלפני כארבע שנים, לאחר שהשלימו בעצמם חלק מעבודות להרחבת דירתם - גילו להפתעתם בני הזוג ושאר דיירי הבניין כי בקומת המרתף חפר אחד הדיירים חלל ענק לצורך הרחבת דירתו. במהלך העבודות התת קרקעיות שנחפרו מתחת לבניין הישן, נחשפו יסודות הבניין, נפגעה הגישה למקלט הציבורי כמו גם אחד מקירות היסוד של המבנה, באופן שהפך את המבנה כולו למסוכן.

הבניין ברחוב וולפסון 6 הינו בניין ישן שנבנה בשנות ה-50' על גבי מדרון ובו שלוש קומות ו-7 דירות: שתי דירות בכל קומה ודירה נוספת בקומת המרתף, הממוקמת בסמוך למקלט המשותף בבניין. דירתם של בני הזוג חנוקוגלו ממוקמת בקומת הקרקע מעל לדירת המרתף, באופן שחשף את הסלון ואחד החדרים בדירתם לסכנה מידית.

"בוקר אחד התעוררתי וראיתי שקים צהובים מלאי אדמה מונחים מחוץ לבניין וכך נודע לי שבמהלך הלילה החלו מתחת לבניין חפירות. בשום שלב לא ידעתי על כך שהעירייה אישרה לאותו דייר את העבודות. זו היתה הפתעה גמורה", מאשרת בשיחה עם וואלה! אחת הדיירות בבניין.

סכסוך בבני ברק. נמרוד סונדרס
סכסוך בבני ברק/נמרוד סונדרס

פרופ' חנוקוגלו מציין מצידו כי "החפירות מתחת לבניין בוצעו בחשאי. גילינו את זה בוקר אחד בהפתעה גמורה והזמנו פקח מטעם עיריית בני ברק, אלא שהיינו המומים לשמוע כי העבודות בוצעו בהתאם להיתר בנייה שאותו דייר קיבל מהעירייה. לא היינו מודעים לתוכנית כזו, על אף בקשותינו ובקשת מהנדס קונסטרוקציה מטעמינו".

בשלב זה, על אף שבעיריית בני ברק מגבים את העבודות, פנו דיירי וולפסון 6 לבית משפט השלום למתן צוו מניעה זמני ואכן – גם בית המשפט נעתר לבקשתם ונתן צו מניעה זמני להפסקת עבודות הבנייה. כמה ימים לאחר מכן, גם מנהל מדור מבנים מסוכנים בעיריית בני ברק הוציא הודעה בכתב לפיה הבניין "מהווה סכנה למחזיקים בו ו\או לציבור".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

החפירות מסכנות את יציבות הבניין כולו

בהמשך הפרשה, שני מהנדסים מומחים, גבריאל טרכטנברג ויעקב בלוך, שבחנו בשעתו את המקרה קבעו כי מצד אחד הבקשה להיתר אינה עומדת בדרישות החוק וכי בנוסף החפירות במקום הפכו את הבניין למבנה מסוכן ואף סיכנו את דירתם של בני הזוג בקומת הקרקע.

בחוות הדעת של בלוך, לשעבר מרצה בכיר בטכניון בפקולטה להנדסה אזרחית וכיום בעל משרד לתכנון ופיקוח בהנדסה אזרחית, הוא ציין כי ביקר במקום פעמיים – בחודש מרץ ובחודש אפריל 2012 והדגיש כי "עבודות החפירה שבוצעו מתחת לרצפת הסלון של משפחת חנוקוגלו מסכנות את יציבות דירתם ואת יציבות הבניין כולו".

סכסוך בבני ברק. נמרוד סונדרס
סכסוך בבני ברק/נמרוד סונדרס

בהמשך הוא כתב כך: "בעת החפירה הנ"ל נחשף אחד היסודות של הבניין כולו וגם חפרו מתחתיו. דבר זה מסכן את יציבות המבנה כולו. נעשה ניסיון לצקת בטון מתחת למבנה החשוף, אולם לא ברור האם הבטון מכסה את כל שטח תחתית היסוד שנחשף ועל פי התרשמותי נראה בעליל שאין מגע בינו ובין תחתית היסוד. יתרה מזאת, בעקבות החפירה נגרמה התמוטטות של המילוי שמתחת לחדר הנוסף של משפחת חנוקוגלו, ששם לפי הידוע לי הרצפה אף דקה מזאת של הסלון. בעקבות כך, נוצרה סכנה להתמוטטות הרצפה הזו גם כן". בשיחה עם וואלה! אישר בלוך כי המקרה המדובר כלל התנהלות תכנונית תמוהה מצד עיריית בני ברק וכי האופן שבו בוצעו העבודות מתחת לבניין היוותה סכנה למבנה כולו בשעתו.

אלא שמלבד הסכנה ההנדסית, חושף המקרה גם את ההתנהלות התכנונית שלך עיריית בני ברק – שאפשרה את ביצוע העבודות באופן מסוכן, בעיקר נוכח העובדה כי ועדת ערר מחוזית קבעה רק כחודשיים קודם לכן כי אין להעניק היתר לתוכנית במתכונתה הנוכחית.

סכסוך בבני ברק. נמרוד סונדרס
סכסוך בבני ברק/נמרוד סונדרס

ממסמכים שהגיעו לידי וואלה! עולה כי תכנית הקמת הממ"ד בקומת המרתף הוגשה לוועדה המקומית בבני ברק בשנת 2011, אך 5 מתוך 6 הדיירים בבניין התנגדו לה בטענה כי היא תסכן את המבנה כולו ותפגע במקלט המשותף. הוועדה המקומית דחתה את ההתנגדויות, פסקה כי הן ברובן התנגדויות קנייניות, והחליטה להעניק היתר בנייה להקמתו של הממ"ד.

הדיירים מצידם לא התייאשו והגישו ערר על ההחלטה לוועדת הערר המחוזית. בחודש דצמבר 2011 קיבלה ועדת הערר, בראשות עו"ד מיכה גדרון, את התנגדותם וקבעה כי אין להעניק היתר בנייה במתכונת הנוכחית - בעיקר בשל החשש מפני חסימת יציאת החירום במקלט המשותף של הבניין. בהחלטת ועדת הערר, שהגיעה לידי וואלה! נכתבו הדברים הבאים: "טענת העוררים (הדיירים המתנגדים – י"ד) כי הממ"ד המבוקש חוסם את הכניסה של המקלט נכונה ולכן דין הערר להתקבל".

הגישה למקלט עדיין חסומה

אלא שכאמור כחודשיים בלבד לאחר מכן, הם נדהמו לגלות כי מתחת לבניין המגורים השקט יצאה אותה תכנית לפועל בכל זאת. בירור בתיק הבניין בעירייה חשף כי הדייר אכן קיבל היתר בנייה מטעם הוועדה המקומית בני ברק ב-25 בפברואר, אלא שאיש מדיירי הבניין המשותף לא ידע על דיון שהתקיים בעירייה או על ההחלטה להעניק לו היתר – מה גם שצעד זה מנוגד להחלטתה של ועדת הערר המחוזית בנושא.

בשיחה עם וואלה! NEWS ציין מהנדס עיריית בני ברק, בצלאל שניידר, כי ההיתר שניתן לדייר בקומת המרתף הינו חוקי וכי העירייה הייתה לדבריו פטורה מדיון מחודש בהתנגדויות הדיירים בתהליך התכנוני שקיימה לאחר פסיקת ועדת הערר. שניידר אף ציין כי על פי פרשנותה של עיריית בני ברק הרי שהחלטת ועדת הערר כלל אינה מונעת, לדבריו, מתן היתר בנייה.

כך, בעוד עיריית בני ברק ממשיכה לגבות את ההחלטה התכנונית – שכמעט והביאה להתמוטטות בניין המגורים וכאמור סתרה את החלטת ועדת הערר - הרי שנכון להיום כארבע שנים לאחר תחילת הפרשה, ממשיכה משפחת חנוקוגלו להתגורר במען זמני, מחשש ליציבות דירתם. זאת ועוד, מבדיקת וואלה! עולה כי גם הגישה למקלט המשותף בבניין ממשיכה להיות חסומה, באופן שלא יאפשר לדיירים לעשות שימוש בו בשעת חירום.

סכסוך בבני ברק. נמרוד סונדרס
סכסוך בבני ברק/נמרוד סונדרס

מעיריית בני ברק נמסר בתגובה: "ב-1/12/11 דנה ועדת הערר בנושא התנגדות למתן היתר לבקשה לתוספת דירה בקומת הקרקע בבניין, ובעקבות דברי הועדה המקומית שטענת העוררים שהממ"ד המבוקש חוסם את הכניסה למקלט של הבניין נכונה, מתקבל הערר של הדיירים ע"י גב' שרה לייטמן חנקגולו. ועדת הערר מוסיפה כי, כפועל יוצא, על הדייר להגיש בקשה מתוקנת להיתר בניה המראה גישה למקלט. הועדה לא רואה מניעה שיוצא היתר בניה לבניית ממ"ד לעוררים.

בעקבות החלטת ועדת הערר, החליטה הועדה המקומית מ- 6/2/12, לדחות התנגדויות, והן ברובן קנייניות ולא תכנוניות, והאישור הוא בתנאים שפורטו בהערות אדריכל רישוי, החלפת הגג הקיים בגג בטון וכך יהיה אפשר לבצע תוספת אגפית, סימון הריסה של 2,3 מ"ר שלא ניתן לאשרם, והמבקש יכול, בשלב הראשון, לקבל היתר לממ"ד, לפי החלטת ועדת הערר".

סכסוך בבני ברק. נמרוד סונדרס
סכסוך בבני ברק/נמרוד סונדרס
  • עוד באותו נושא:
  • בני ברק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully