וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחירים עדיין עולים: כמה שוות דירות 4 חדרים בערים?

אורי חודי

21.2.2016 / 10:29

המחירים בת"א עלו ב-5% ברבעון האחרון ל-2.85 מיליון שקל בממוצע לדירת 4 חדרים. באף עיר מרכזית לא נרשם מחיר ממוצע של פחות ממיליון שקל

תל אביב. ראובן קסטרו
מחירי הדירות עלו ב-2.5% ברבעון הרביעי של 2015/ראובן קסטרו

לאחר נתוני משרד הבינוי והשיכון ונתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהעידו על עליות מחירי הדירות ברבעון האחרון של 2015, נתוני השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, שמתפרסמים היום (א'), מעידים גם הם על אותה המגמה.






על-פי נתוני השמאי הממשלתי, מחירי הדירות עלו בכ-2.5% במהלך הרבעון הרביעי של השנה לעומת הרבעון הקודם. בהשוואה שנתית, של מחירי הדירות ברבעון הרביעי לעומת הרבעון המקביל ב-2014, עולה כי מחירי הדירות עלו בלא פחות מ-8%.

נזכיר כי השמאי הממשלתי הראשי בוחן את ענף הנדל"ן בצורה שונה מהדוחות של הלמ"ס ומשרד השיכון והבינוי. השמאי מתייחס רק למחירי דירות 4 חדרים ב-16 ערים מרכזיות בארץ, דירות חדשות ודירות יד שנייה. בסקירה הנוכחית נסקרו 4,600 עסקאות בערים הנבחרות.

עוד על-פי נתוני השמאי הממשלתי, באף עיר מהערים הנסקרות לא נרשמה ירידת מחירים, הן בהשוואה לרבעון הקודם והן בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. שתי הערים בהן נרשמה עליית המחירים החדה ביותר לעומת הרבעון הקודם (רבעון שלישי 2015) הן רחובות וראשון-לציון, בהן נרשמה עליית מחירים בשיעור 6% ברבעון. עלייה לא מבוטלת בשיעור 5% נרשמה בעיר תל-אביב-יפו במהלך הרבעון, ובאשקלון חולון ורמלה נרשמו עליות מחירים בשיעור 4%. למרות שלא נרשמו ירידות מחיר ברבעון האחרון של 2015, הנתונים מעידים כי בפתח-תקווה ובכפר-סבא לא חל כל שינוי במחירי הדירות שנסקרו במהלך הרבעון.

על-פי הנתונים של הרבעון הרביעי לעומת הרבעון המקביל אשתקד, הערים בהן עלו המחירים בשיעור החד ביותר במהלך השנה האחרונה הן אשקלון ובאר-שבע, שרשמו עלייה משמעותית בשיעור 15%. עלייה משמעותית בשיעור 11% נרשמה גם בערים הרצליה וחולון. כאמור, גם בהשוואה לרבעון המקביל, כמו בהשוואה לרבעון הקודם, לא נרשמה הסקירה הנוכחית אף ירידת מחיר.

נציין כי העובדה שבסקירה הנוכחית לא נרשמה אף לא עיר אחת בה ירדו המחירים היא חריגה לעומת הסקירות הקודמות. על-פי הסקירות הקודמות שפרסם השמאי הממשלתי הראשי, סקירה ברבעון השני של 2015 וסקירה ברבעון השלישי של 2015, המגמה הייתה מעורבת, והיה ניתן לזהות גם ירידות מחירים, זאת לעומת הסקירה הנוכחית בה המגמה ברורה של עליית מחירים.

"מחירי הדירות ממשיכים לעלות ברבעון זה בשיעור דומה לזה שנצפה ברבעונים קודמים בשנה החולפת", כך נמסר היום מהשמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי, עם פרסום הנתונים. "לציבור, הממתין לתוצאות התערבות הממשלה בהורדת מחירי הדיור, עדיין לא ניתן מענה ברבעון הנסקר, מתוך כך שתוכנית 'מחיר למשתכן' טרם הבשילה לכלל דירות הנמכרות לצרכן הסופי במחיר מופחת, ותוכנית הדיור להשכרה לא הפיקה עדיין דירות מוצעות להשכרה בכמות המשפיעה על השוק. בנוסף, מתגבשת ההכרה שתוכנית 'מחיר למשתכן' רלוונטית רק לחלק מהציבור (אוכלוסיית הזכאים אשר יעלו בהגרלה). ייתכן כי בשל כך בחרו חלקים רבים בציבור שלא להמתין ולבצע עסקאות רכש של דירות מגורים".

עוד על-פי סקירת השמאי הממשלתי הראשי, מלאי הדירות החדשות הבלתי מכורות נכון לחודש דצמבר 2015 עומד על כ-28.4 אלף דירות.

מחירי דירות פברואר. גלובס
מחירי דירות פברואר/גלובס

ראש לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס הגיב לנתוני האוצר ואמר כי "נתוני השמאי הממשלתי הראשי שהתפרסמו הבוקר, ממחישים יותר מכל את עוצמת הביקושים בשוק הדיור. לאחר רבעון חלש יחסית (3), ממנו שאבו באוצר, באופן לא מובן, לא מעט נחת, חזר השוק לתפקד כרגיל כשהביקושים שבים אל השוק ושוב, מעלים את המחירים. אנו לא התרשמנו מחולשת השוק ברבעון השלישי והערכנו שלאחר רגולציה כבדה ולא מעט הצהרות, הדברים ישובו למסלולם הבעייתי כמעט מיד, וכך אכן קרה. היינו מציעים לממשלה להפסיק את מסע יחסי הציבור שכאילו מלמד על ירידות מחירים, על מנת לנסות ולייצר השפעה פסיכולוגית שתביא לירידות מחירים. הניסיון הזה לא יצלח, כפי שלא צלח בעבר וזאת, מהטעם הפשוט שדירות אינן מניות ולהתגורר בדירה אינו פריבילגיה כי אם צורך אנושי קיומי. לנצח את שוק הדיור בתקשורת זו פעולה קצרת טווח שתמיד, בנתוני השוק הנוכחיים, תתהפך ליוזם אותה על הראש. עדיף להחריש בתקשורת, לא לצאת בהצהרות מרחיקות לכת ותחת זאת, להמשיך בעשייה להגדלת ההיצע ולגוון שלל המוצרים בשוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully