וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

36% מהשוכרים נעזרים בהורים לתשלום שכר דירה

17.2.2016 / 10:44

סקר בתל אביב חושף נתונים עגומים על שוק השכירות הישראלי, שכולל 2 מיליון ישראלי: מהתייקרות בלתי פוסקת של שכר הדירה, מעברי דירה תכופים, חוסר יציבות והזדקקות מתמדת לעזרה כלכלית מההורים

דירה למכירה , דירה להשכרה. ShutterStock
דירה להשכיר/ShutterStock

כשני מיליון ישראלים מתגוררים בשכירות, אך סקר חדש שמתפרסם בנושא מעלה כי חלקים נרחבים מהם סובלים מהתייקרות בלתי פוסקת של שכר הדירה, מעברי דירה תכופים, חוסר יציבות והזדקקות מתמדת לעזרה כלכלית מההורים, ולמעלה משליש משוכרי הדירות נאלצו לעבור לפחות 3 פעמים דירה במהלך 5 השנים האחרונות. תמונת המצב העגומה הזו עולה מסקר ארצי של שוכרי דירות שביצע בית הצעירים של עיריית תל אביב.

נתוני הסקר הוצגו היום (ד') בפני ועדת השקיפות בראשות חברת הכנסת סתיו שפיר שתעסוק בנושא המצב בשוק השכירות.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, התייחס לממצאי הסקר כדי למתוח ביקורת חריפה על הממשלה ועל עיכוב הצעת החוק להסדרת שוק השכירות (חוק שכירות הוגנת): "נתוני הסקר שערך מרכז הצעירים העירוני מוכיחים שוב כי שוק השכירות הישראלי פרוץ, עליות המחירים תלולות והיעדר היציבות והחיכוכים בין שוכרים למשכירים שוחקים את הצעירים. זהו שוק ללא כללי משחק ואת החגיגה הזו הגיע הזמן לסיים באמצעות חוק שיעשה סדר ויטיב הן עם השוכרים והן עם בעלי הדירות. לצורך כך גובשה הצעת חוק שכירות הוגנת, אשר יגן על שוכרי הדירות שנאנקים תחת עול השכירות, ותמוה בעיני שהממשלה מתעכבת בקידומו".

הסקר נערך בקרב כ-1,000 נשאלים באמצעות האינטרנט, בינואר, במסגרתו 62% מהנשאלים הזדהו כתושבי תל אביב-יפו, 9% כתושבי ירושלים, 8% כתושבי באר שבע והשאר מערים שונות ברחבי הארץ (רמת גן, חיפה, רחובות, פתח תקווה, גבעתיים, חולון וערים נוספות).

רון חולדאי ראש עיריית תל אביב. יוסי ציפקיס
רון חולדאי: "דרוש חוק שיעשה סדר ויטיב הן עם השוכרים והן עם בעלי הדירות"/יוסי ציפקיס

40% דווחו שהעלו להם את שכר הדירה השנה

מהממצאים בסקר עולה כי 31% משוכרי הדירות נאלצו לעבור דירה בגלל העלאה בשכר הדירה וכי כ-35% מהשוכרים דיווחו כי בעל הדירה ביקש מהם לשלם על תיקונים שהם בתחום אחריותו. הסקר מעלה עוד כי שכר הדירה ממשיך לעלות: 40% דווחו שהעלו להם את שכר הדירה השנה ו-85% דווחו שהחוזה שלהם הוא לשנה אחת בלבד.

באשר לנדידה המתמדת בין דירות: 29% מהנשאלים בסקר דיווחו כי עברו לפחות 3 דירות במהלך 5 השנים האחרונות.
זאת ועוד, הסקר חושף את ממדי הסיוע שלו נזקקים שוכרי הדירות מהוריהם: על פי הנתונים, 36% משוכרי הדירות מודים כי הם נעזרים בהורים כדי לשלם את שכר הדירה וכ-14% נאלצו לשלם על שירותי תיווך. כ-5.5% מהשוכרים שילמו בלית ברירה שכר טרחה לעורך דין מטעם בעל הבית.

בעיריית תל אביב ציינו כי נוכח מצוקות השוכרים ואחוזי השכירות הגבוהים בת"א (46% בקרב כלל האוכלוסייה ו-82% בקרב צעירי העיר), גובשה הצעת החוק לשכירות הוגנת בשיתוף העירייה. "ההצעה תוכל ליצור שינוי מוחשי ומיידי ל-2 מיליון הישראלים שחיים בשכירות. היא ניתנת ליישום מיידי, וברובה אינה כרוכה בנטל תקציבי. ההמלצות מתמקדות בשוק השכירות הקיים ובכך מהוות מהלך משלים למאמצי הממשלה להקמת שוק שכירות מוסדי. ההצעה אושרה על ידי משרדי הממשלה בכנסת הקודמת וכן על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה בכנסת הנוכחית. מטרתה היא להסדיר את היחסים שבין השוכר למשכיר, לעודד שכירות ארוכת טווח ולהבטיח סטנדרטים בסיסיים לדירה נאותה", ציינו בעירייה.

יו"ר ועדת השקיפות, ח"כ סתיו שפיר, התייחסה לנתונים: "במקום לעשות סדר, הממשלה מבלבלת את הציבור ואת משכירי הדירות ומייצרת בכך עלייה נוספת במחירים. זו התנהלות לא רצינית ולא אחראית. כדי למצוא את הפתרונות הטובים ביותר ל-2 מיליון שוכרים אנחנו צריכים מידע, אנחנו צריכים ממשלה מעורבת שרוצה למצוא פתרון אמתי לא רק לבעלי הדירות, אלא לאחוז הולך וגדל של ישראלים שלא מצליחים לחסוך ורק מתרחקים מדירה ככל שעובר הזמן".

  • עוד באותו נושא:
  • שכירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully