וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבים נגד מועצת גני תקווה: חשבנו שרכשנו דירות בשכונה חילונית

שלומית צור

16.2.2016 / 8:05

רוכשי דירות בשכונה חדשה שמוקמת בגני תקווה מתנגדים לתוכנית המתאר של המועצה : "14 גני ילדים, בית כנסת, אולפנה, מגרש כדורסל, מעון יום חרדי, וכל הטוב הזה בשכונה חילונית לחלוטין"

ילד בגן ילדים. ShutterStock
14 גני ילדים בגני תקווה/ShutterStock

סערה בגני תקווה: תושבים שרכשו דירות בשכונה החדשה בצד הצפוני בישוב טוענים כי גילו שברחוב דרך המשי שבו קנו דירות, רובן בפרויקט של הקבלן רמי שבירו, מתכוונת המועצה המקומית להקים מספר גדול של מוסדות חינוך ודת, יותר מזה שתוכנן במקור. התושבים טוענים כי הדבר יוביל לכך שכל יום יגיעו לרחוב מאות כלי רכב בשעות הבוקר העמוסות, ותושבי הרחוב לא יוכלו לצאת ממנו.

מדובר בשכונה חדשה הכוללת 543 יחידות דיור, ושטח ציבורי המיועד למוסדות ציבור. לטענת התושבים לפני שרכשו את הדירות, אותה הם מגדירים "שכונה חילונית", הם התעניינו במועצה המקומית לגבי המוסדות שיוקמו בה. במייל התשובה נכתב להם כי תקום קרית חינוך שבה 8 גני ילדים, מתוכם 6 חילוניים ושניים דתיים, וזאת בנוסף לבית ספר דתי לבנות. אלא שכעת גילו התושבים כי מלבד הגנים שתוכננו במקור, שישה מהם כבר קיבלו היתר בנייה, פרסמה המועצה הקצאה ל-6 גני ילדים נוספים שאותם מבקשות לקבל לידיהן עמותות חרדיות ואף הקצאה לבית כנסת.

"כל הטוב הזה בשכונה חילונית"

בערר שהגישו התושבים נגד המועצה באמצעות עו"ד מיכה גדרון, לשעבר יו"ר ועדת הערר מחוז תל אביב, טוענים התושבים כי ההיתר שניתן ל-6 גני הילדים ניתן שלא כדין, בשל פגמים שנפלו בהחלטה לאשרו. עוד הם טוענים כי כאשר רכשו את דירותיהם הסתמכו על המצב התכנוני שלפיו היקף מבני הציבור היה מצומצם בהרבה מזה שמבקשת להקים כיום המועצה.

בקבוצת פייסבוק שהוקמה זה מכבר, תחת השם "מאבק צפון גני תקווה" נכתב כי "קבוצה זו נועדה לרכז את תושבי השכונות הצפוניות נגד הגזירה של תכנית המתאר עבור השטח החום שדרומית לפרויקט של שבירו. בתכנון: 14 גני ילדים, בית כנסת, אולפנה, מגרש כדורסל, מעון יום חרדי, וכל הטוב הזה בשכונה חילונית לחלוטין".

אחד התושבים אמר ל"גלובס": "רכשנו דירה ב-2014 בפרויקט של שבירו, ולפני הרכישה אמרו לנו שיהיה בית ספר לבנות וכמה גני ילדים וחיינו עם זה בשלום. בדיעבד התברר שבסך הכל יהיו 14 גנים בכביש עם נתיב אחד לכל כיוון. המספר יכול להגיע ל-35 ילדים בגן ובעצם ל-500 ילדים שיגיעו ברכב למקום. זה אומר שבבוקר, לא נוכל אפילו לצאת מהחניון של הבניין. אם הייתי יודע, לא הייתי קונה שם".

שנים נחשבה גני תקווה ליישוב שהצליח בו דו קיום בין חילונים ודתיים לאומיים. בלב היישוב יושבת קבוצה גדולה של חרדים מחסידות סאסוב, שעלו לישראל בשנות ה-60, אחד משני הרחובות הראשיים חסום בשבתות ובחגים, למרות שרוב תושביו מוגדרים חילוניים.

אבל הבנייה המסיבית בגני תקווה בשנים האחרונות (בעיקר מגדלים), לצד העלייה הגדולה במחירי הדירות, הוסיפו למועצה המקומית בכל שנה מאות משפחות, בעיקר חילוניות, ששינו את התמהיל החברתי וחידדו את השונות בין צרכי האוכלוסיות השונות.

שכונה חדשה בבאר יעקב, יוני 2015. אבי כהן
"לו ידענו על 14 גני ילדים, לא היינו קונים"/אבי כהן

הבטחה לרב שנור

התושבים טוענים כי הקצאת מבני הציבור העתידית לטובת עמותות חרדיות, היא בגלל הבטחה שנתנה ראש המועצה ליזי דלריצ'ה לרב גרשון שנור המתגורר בדרך המשי. ואכן בסרטון הדרכה שהעביר לאברכים לפני שנה מצולם הרב מספר כי קיבל את הבטחת ראש המועצה להקצות לחב"ד מבנים: "ישבתי עם ראש המועצה... והיא אמרה לי אני נותנת לחב"ד. יש קרית חינוך שכולם רוצים אותה, אנחנו נקבל שם מקום לפעוטון שיהיו בו 76 ילדים, בית כנסת גדול, ואנחנו באמצע תהליך הקצאה של המקום הזה".

מהמועצה המקומית גני תקווה נמסר כי התנגדות התושבים הוגשה על בסיס פרסום ראשוני, ואין לה יסוד. "לא מתוכננת הקמת גן ילדים נוסף לקהילה הדתית, כי אם הקצאת מבנים ראויים לשימוש לגנים קיימים".

"כשההתנגדות תהיה רלוונטית, יוזמנו המתנגדים להעלות את טענותיהם". כמו כן הוסיפו כי "בפני הרשות המקומית עומדת הזכות והחובה לפעול לפי צרכי האוכלוסייה כולה, זו הנכנסת לתחומי הרשות וזו החיה במקום".

"כל הרעיון הוא ללכת ברגל עם הילדים לגן"

ראש המועצה ליזי דלריצ'ה הודפת את טענות התושבים לגבי עומסי תנועה.

"כל הרעיון להקים גני ילדים ליד בתי מגורים נולד כדי שההורים יואילו לרדת עם הילדים לגן ברגל וכך יפחיתו את תנועת כלי הרכב ביישוב".

היא מזכירה שהתושבים הדתיים שעבור ילדיהם נבנים כעת גני הילדים יגיעו משכונת נוף סביון שנמצאת ממש בסמוך, כך שהסיכוי שיעשו את הדרך ברכב נמוך ביותר. לדבריה, רק המסורתיים יגיעו למקום ממרחק שיכתיב שימוש ברכב. "כל שנה כשאנחנו מקימים גן ביישוב יש לתושבים מה להגיד", אומרת דלדיצ'ה. ולגבי ההבטחה שהרב שנור מדבר עליה בקלטת, היא מסבירה שמדובר בגני ילדים שכבר קיימים ברחוב הרי יהודה, שם משלמת חב"ד שכירות גבוהה ואין בהם אפילו ממ"דים, ומה שמתוכנן בנוסף הם עוד מעון יום ועוד בית כנסת. "אם ההתנגדות אינה לאוכלוסיה הדתית, אז על מה המהומה?", היא תוהה.

"בקדנציה הקודמת היתה הבטחה למוסדות דתיים בלי לציין מספר. כשגיליתי שבפרויקט של שבירו קונה אוכלוסיה חילונית אמרתי שלא יעלה על הדעת שלא יהיו לאוכלוסיה הזו גנים מתחת לבית ועשיתי שינויים שמשכו אליי הרבה אש מצד הדתיים בעיר. גם כשבאו אליי אחרי שקנו דירות, ולא לפני, הסברתי שבמקום הזה תוכננה להיות שכונה חרדית, אך אקים עבורם גנים חילוניים ולכן הם היו צריכים להגיד תודה. אני קיבלתי בירושה שטח של 11 דונם ומי שמגיע לו יקבל. כל ישוב מאט בין 7:50 ל-8:10, לא רק גני תקווה. אני מבטיחה שב-1 בספטמבר יהיו גני ילדים, ואפשר יהיה להיכנס ולצאת מהרחוב, והתנועה תהיה מצוינת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully