וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת סיכלה בניית מגורים בגן לאומי להרחבת בית אורן

10.2.2016 / 11:57

המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים הסכימו לגרוע 8 דונם משטח שמורת הטבע הר הכרמל לטובת הרחבת היישוב בית אורן. ועדת הפנים והגנת הסביבה סיכלה את המהלך – ותאפשר להסדיר בשטח את התשתיות, אך בייעוד של שטח ציבורי פתוח – ללא מגורים

בית אורן הר הכרמל 5 שנים אחרי השריפה. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע, מערכת וואלה! NEWS
בית אורן הר הכרמל 5 שנים אחרי השריפה/מערכת וואלה! NEWS, דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

תכנית לביטול הכרזה על חלק משטחו של גן לאומי בבית אורן, לטובת הרחבת היישוב - נדחתה על ידי ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, בראשות ח"כ דודי אמסלם. תכנית ההרחבה של היישוב, כללה בקשה לגריעת שטח מהגן הלאומי הר הכרמל בהיקף של 8 דונם – לטובת בנייתן של 14 יחידות דיור – אך במהלך הדיון בוועדה נמתחה ביקורת חריפה הן על גורמי התכנון והן על רשות הטבע והגנים, שתמכו במהלך.

דיון זה התקיים לבקשת שר האוצר, משה כחלון, ששלח לפני הדיון מכתב לוועדה בו ביקש את אישורה לגריעת השטח – ובו ציין כי המהלך כבר זכה להסכמת המשרד להגנת הסביבה, מועצת גנים לאומיים ושמורות טבע ברשות הטבע והגנים והמועצה האזורית חוף הכרמל. במכתבו מציין כחלון כי שטחו של הגן הלאומי הר הכרמל עומד על כ-80 אלף דונם וכי שטח הגריעה – כ-8 דונם נדרש לטובת "קטע דרך היקפי של היישוב, מתקן שאיבה, שטח בית העלמין ודרך הגישה אליו, ומספר מגרשים וחלקי מגרשים למגורים".

נציגת מינהל התכנון בדיון, יסמין טלמון, הסבירה כי שטח זה אותו מבקשים לגרוע משטח הגן הלאומי, מהווה חלק קטן מהתוכנית להרחבת היישוב בית אורן, במסגרתו צפויות להתווסף ליישוב 351 יחידות דיור, לצד 14 יחידות דיור נוספות שאותן ביקשו למקם בשטח הגן הלאומי. אלא שח"כ יעל גרמן שנכחה בדיון, מתחה ביקורת חריפה הן על תמיכת גורמי שמירת הטבע וטענה כי המהלך כולו גובש באופן שהטעה את חברי הוועדה.

גרמן פנתה לנציגי רשות הטבע והגנים ותהתה על תמיכתם במהלך לגריעת שטח גן לאומי לטובת בנייה פרטית. "איך שתקתם? מחר יבנו באפולוניה. אני בשוק. איך גורמי תכנון נותנים? זה היה טאבו. אתם נותנים ומנסים להעלים. ביקשתם ביטול ההכרזה עבור בית עלמין ושטחי חיץ מפני אש, ורק בסוף ציינתם גם מגורים. מתברר שמתוך 8 הדונם המדוברים, 6 הם למגורים. זה ניסיון הטעייה של הוועדה. טוב שיש ועדות ויש כנסת", אמרה.

יעל גרמן במטה יש עתיד, תל אביב מרץ 2015. ברני ארדוב
מתחה ביקורת. יעל גרמן/ברני ארדוב

לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם, מדוע אי אפשר לוותר על אותן 14 יחדות דיור בעייתיות הפוגעות בשמורה, השיבה טלמון כי "זה פוגע ברצף התכנוני. מעדיפים שיהיו מגרשים בשני צדי הכביש כדי לממש את היכולות של נשיאת הכביש". ליאורה חי, ממשרד האדריכלים ערן מבל, מתכננת הפרויקט, ציינה כי התכנית מקודמת מזה שלוש שנים.

יו"ר הוועדה החליט לבסוף כי גריעת השטח תאושר – אך כי התנאי לכך יהיה ויתור על הבנייה למגורים ושינוי הייעוד במקום לשטח ציבורי פתוח. "אילו הייתם מבקשים לבנות שכונה של 2,000 יחידות דיור, הייתי שוקל, אבל בשביל 14 מגרשים, רק בגלל שלמתכנן זה התאים בסיבוב, לא נאשר. נאשר רק את השטח שדרוש לתשתיות – בית עלמין, דרך היקפית ואזורי חיץ למניעת שריפות", אמר. אמסלם התייחס לעיכוב בתכנית ואמר: "גם אם זה יעכב קצת, תעשו את השינוי ותשנו את יעוד הקרקע ממגורים לשטח ציבורי פתוח, שיהיה ירוק. נאשר את הגריעה, אבל לא למגורים. אני מניח שהישוב יעמוד בזה".

  • עוד באותו נושא:
  • בית אורן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully