וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תתכוננו: שוק דירות היד שנייה עומד בפני זינוק מחירים

אורי חודי

9.2.2016 / 10:43

בלי שרוב הישראלים שמו לב, הפך שוק דירות היד השנייה בארץ ללהיט החם של תחום הנדל"ן: הנה כל הסיבות לכך שהנתונים שפורסמו החודש הם רק קצה הקרחון, והשוק הזה עומד בפני זינוק חד במחירים

גלובס

תוכנית מחיר למשתכן של שר האוצר מבטיחה דירות זולות לזכאים, כלומר למי שאין בבעלותו דירה. אבל מה עם השאר? למרות שהם לוקחים חלק גדול מתשומת הלב, מחוסרי הדירה הם רק חלק קטן מרוכשי הדירות. החלק הגדול יותר שייך למשקיעים ובעיקר למשפרי הדיור.

בזמן שכולם מחכים לדירות המוזלות ומקווים שאולי המחירים ירדו בעקבות התוכנית הממשלתית, צריך להסתכל לאמת בעניים ולהבין שגם אם יהיו כאן כמה אלפי דירות זולות, השוק יבלע אותן בלי למצמץ, ובעוד 5 שנים הן יימכרו במחירי שוק רגילים. עד אז סביר להניח שתוכנית מחיר למשתכן כבר תצומצם משמעותית או תיעלם לגמרי.

במקביל, התוכנית הגדולה של כחלון עושה עוד משהו. היא הפכה את כל המכרזים שהמדינה מוציאה על הקרקע למכרזים שמיועדים רק לדבר אחד, רק לדירות מוזלות. לדאוג לזוגות הצעירים לדירות זולות זה חשוב אבל הפרופורציה עשויה להתברר כמסוכנת. בגלל שכל המכרזים הם למחיר למשתכן, נותרו רק שני אפיקים לרוכשי דירות שאינם מחוסרי דירה. פרויקטים שנבנים על קרקע פרטית ושוק היד שנייה. בעלי הקרקע הפרטית מודעים לכך שהמוצר שלהם הפך להיות מבוקש הרבה יותר ולכן המחיר עולה, ואיתו יעלה גם מחיר הדירה הסופי לרוכשים. ובינתיים, כל מי שאינו זכאי למחיר למשתכן ולא יכול להרשות לעצמו דירות בוטיק או דירות יוקרה יישאר עם אלטרנטיבה אחת - דירות יד שנייה.

נכון, בינתיים נראה שהמחירים מתייצבים, ויכול להיות שהגענו לשיא מסוים. אבל העובדה שהברירה היחידה בפני המשפרים וחלק גדול מהמשקיעים הפכה להיות יד שנייה או פרויקטים שיבנו על קרקע יקרה ולכן יהיו יקרים יותר מובילה שוב למסקנה אחת: השוק, ובעיקר שוק היד שנייה עתיד לסעור.

יכול להיות שלא מחר, או לא מחרתיים, אבל ככל שתוכנית מחיר למשתכן תמשיך להפקיע את המכרזים, הסערה רק תתקרב. סימן ראשון לשמיים האפורים היה אפשר למצוא בדוח שהוציא משרד האוצר לפני שבוע. בדוח ציינו אנשי האוצר שהנתונים מעידים על עלייה משמעותית בעסקאות בשוק היד שנייה.

בזמן שבאוצר מעדיפים לשייך את הנתונים לשינוי העדפות של משקיעים ולתוצאה מהעלאת המיסוי, יכול להיות שזו הסנונית הראשונה לכך שהביקושים הגדולים זורמים למקום היחידי שנשאר שלהם - דירות יד שנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully