וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיקה תקדימית הצילה משפחה שדירתה נמכרה פעמיים

24.1.2016 / 13:16

משפחה שדירתה נמכרה פעמיים בתרגיל עוקץ נדל"ני, עמדה בפני פינוי בהליכי הוצאה לפועל עקב העסקה הפיקטיבית. בהחלטה תקדימית קבע ביהמ"ש המחוזי בחיפה כי הליכי ההוצאה לפועל נגד המשפחה יבוטלו והבנק יישא בהוצאות המשפט

דירה שנמכרה פעמיים עפולה. שלומי גבאי
משפחת בן דוד/שלומי גבאי

זכו להגנה משפטית כ-15 שנה לאחר שרכשו את דירתם ונפלו קורבן לתרגיל עוקץ: בתום מאבק משפטי ממושך, במהלכו עמדו בני משפחת בן דוד מעפולה, להתפנות מדירתם לאחר שנפלו קורבן לעוקץ נדל"ני - התייצב לאחרונה בית המשפט המחוזי בחיפה לצידם ושם סוף להליכי ההוצאה לפועל שהוצאו נגדם. בית המשפט קיבל את ערעורם בתיק וקבע לראשונה גבולות לזכויות השעבוד של הבנקים ולהליכי ההוצאה לפועל שהוצאו נגדם.

תחילת הפרשה, שנחשפה בעבר בוואלה! NEWS, בשנת 2011 אז רכשו בני הזוג דירת מגורים ברחוב ניצנים בעפולה מחברת נתיב דוד - חברה קבלנית שפורקה ב-2003 לאחר שנקלעה לחדלות פירעון. החברה התמוטטה לאחר שנחשף בין השאר כי בעליה ביצעו במהלך השנים עסקות פיקטיביות באמצעות אנשי קש.

לצורך רכישת הדירה נטלו בני הזוג משכנתא מבנק מזרחי טפחות בהיקף של כ-700 אלף שקלים, ועל הדירה נרשמו הערות אזהרה גם לטובת בני הזוג וגם לטובת הבנק בגין זכותו למשכנתא. ב-2002 קיבל הזוג את מפתחות הדירה מהחברה ונכנס לגור בה, אלא שהשלווה הופרה כ-3 שנים לאחר מכן, כשבני הזוג גילו לתדהמתם כי החברה הקבלנית מכרה את דירתם פעמיים, לאחר שאדם אחר תבע אותם בטענה כי רכש את אותה הדירה כחודשיים לפניהם - באמצעות הלוואה שקיבל מבנק דיסקונט. בתביעה טען הרוכש השני כי גם לטובתו ולטובת הבנק נרשמו הערות אזהרה על אותה דירה, עוד טרם מועד רישום הערות האזהרה לטובת בני הזוג והוא תבע את פינויים מהדירה.

ערכאות משפטיות שדנו בתיק לאורך השנים קבעו כי משפחת בן דוד שרכשה דירה מחברת נתיב דוד אכן נפלה קורבן לתרגיל "עוקץ" מצד החברה וכי העסקה הנוספת שבה נמכרה דירתם היתה פיקטיבית. למרות זאת, הערת האזהרה המקורית שנרשמה בעסקה הפיקטיבית לטובת בנק דיסקונט – נקבעה כהערה חוקית ועל אף שנקבע כי נפלו קורבן – צורפו בני הזוג בן דוד לתיק ההוצאה לפועל שנפתח בעבר נגד הרוכש הפיקטיבי, ועמדו בפני פינוי מדירתם. זאת, על אף שהם מעולם לא נטלו הלוואה מבנק דיסקונט.

תקדים חשוב

כעת כאמור קיבל בית המשפט המחוזי את ערעורם וקבע לראשונה, בהרכב של שלושה שופטי מחוזי בראשות השופט יגאל גריל, כי למשפחת בן דוד חזקה קניינית על הדירה שרכשו וכי לבנקים למשכנתאות אין זכות לממש משכון שנרשם לטובת הבנק במקרי הונאה מסוג זה, שבהם רוכש הדירה היה תם לב. בהחלטתו הטיל בית המשפט את הוצאות המשפט על הבנק.

עו"ד יוסי מילר, שליווה את הזוג בהליכים המשפטיים לצד עו"ד משה אמסלם, ממשרד עורכי-הדין מילר ושות', ציין כי מדובר בתקדים המרחיב את ההגנה על רוכשי דירות הנוטלים משכנתאות מול הבנקים וכי תקדים זה מציב גבולות לגבי זכויות משכון של בנק מול רוכשי דירות תמי לב וגם לגבי פתיחת תיקי הוצאה לפועל. "בתום מאבק משפטי ממושך של משפחה קשת יום, שנפלה על לא עוול בכפה קורבן לתרגיל עוקץ מתוחכם של נוכלים, אנו שמחים וגאים בתוצאה שהושגה - שהדירה נשארת אצל משפחת בן דוד, ושהליכי ההוצאה לפועל כנגדם בוטלו. פסק-הדין חשוב ביותר מבחינה משפטית ומהווה תקדים בתחום זה. לאחרונה אנו עדים לרמות תחכום חדשות וקיצוניות בפרשות תרמית בשוק הנדל"ן, כאשר גם הנוכלים וגם הבנקים מנסים לקשור את הקורבנות לכשל ולחייבם לספוג את הנזקים הכספיים ללא עוול בכפם. כיום, עוד יותר מבעבר, יש חשיבות רבה לבדיקות מקצועיות מקדימות טרם רכישת נכסי נדל"ן, בכל היקפי העסקאות", אמר מילר.

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully