וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלוף של כחלון: 13 אלף יחידות וירטואליות תוך יומיים

6.1.2016 / 16:36

כך מנפחים במשרד האוצר את נתוני שוק הדיור, על מנת להציג סטטיסטיקות מרשימות בסוף השנה: 18 אלף יחידות דיור פורסמו ללא חוברת מכרז ובפועל לא שווקו כלל לשוק הדיור בשנה זו. 13 אלף מתוכן - פורסמו ביומיים האחרונים של השנה. צפו באולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

שנת 2015 הסתיימה בהצגת נתונים מרשימה מטעם משרד האוצר, משרד הבינוי ורשות מקרקעי ישראל, ולפיה עברו את היעד הממשלתי לשיווק קרקע לדירות מוזלות לציבור. מהנתונים הרשמיים שפרסמו הגופים האחראיים על שוק הדיור בישראל, עולה כי ב-2015 לבדה שווקו קרקעות ל-27,690 יחידות דיור במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן". ומה האמת?

נדל"ן הישגים לוואלה! עסקים ונדל"ן. מערכת וואלה!
משה כחלון/מערכת וואלה!

מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי מתוך מספר מרשים זה כ-18 אלף יחידות דיור שנכללו בסטטיסטיקות, פורסמו באתר רשות מקרקעי ישראל ללא חוברת מכרז. משמעות הדברים פשוטה: דירות מוזלות אלה הופיעו במסגרת פרסום ההודעה על מכרז – אבל לא במסגרת מכרז ממשי, כך שלמעשה הן לא שווקו מעולם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לאן נעלמה חוברת המכרזים?

אלפי יחידות הדיור הללו, שכאמור פורסמו באתר רשות מקרקעי ישראל עם הבטחה לפרסום מכרז עתידי, נכללות בחלקן במכרזים גדולים ומשמעותיים: כך למשל, מכרז בראש העין לשיווק 1,421 יחידות דיור, שפורסם לקראת סוף השנה ב-4 בנובמבר, נכלל בנתוני סיכום השנה של משרדי האוצר והבינוי – אך בפועל עד לרגע זה לא פורסמה חוברת מכרז שמאפשרת ליזמים להתמודד, או אף לבחון את כדאיותו.

מכרז משמעותי נוסף שפורסם באותה מתכונת ובאותו תאריך באתר הרשות הוא ל-1,094 יחידות דיור בבאר שבע, אך עד לרגע זה לא פורסמה לו חוברת מכרז. הודעות רבות נוספות על מכרזים עתידיים לשיווקן של יחידות דיור מוזלות במסגרת "מחיר למשתכן" הופיעו באתר הרשות ונכללו בסטטיסטיקות הרשמיות, אך גם הן לא שווקו בשנת 2015 לשוק הדיור.

גם 725 יחידות דיור מוזלות בגדרה שנכללו בסטטיסטיקה, פורסמו באתר רשות מקרקעי ישראל ב-24 בדצמבר, אך נכון להיום, טרם פורסמה חוברת מכרז.

מבדיקת וואלה!news עולה כי המאמץ להכליל את יחידות הדיור המוזלות בנתוני סוף השנה הגיע לשיא "בדקה התשעים": מתוך 18 אלף יחידות דיור אלו, כ-13 אלף יחידות דיור פורסמו באתר הרשות רק ביומיים האחרונים של שנת 2015 – כלומר ב-30 וב-31 בדצמבר, במטרה להיכלל בנתונים.

כך למשל הודעה על מכרז עתידי בחריש ל-1,557 יחידות דיור מוזלות, מכרז בטירת הכרמל החותרים ל-1,092 יחידות דיור ושני מכרזים גדולים לשיווק יותר מ-3,000 יחידות דיור בבית שמש. כל המכרזים האלה פורסמו באתר הרשות ביומיים האחרונים של שנת 2015, ללא חוברת מכרז.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמה עסקות נסגרו ב-2014? פחות מההצהרות

פרט למספרים המנופחים שמופיעים בנתוני סוף השנה, יצוין כי גם לו היו מפורסמות חוברות המכרז – הרי שלא מדובר על יחידות דיור ש"שווקו בהצלחה", שכן מכרזים רבים נכשלים או נפסלים, על רקע אי התמודדות או בעיות המתגלות במכרזים.

בהקשר זה, כדאי לשים לב לנתון נוסף בסיכום השנה שפורסם, ושבמידה רבה משקף את המספר האמיתי של יחידות הדיור ששווקו לשוק בשנה שלפני כן, ב-2014, ומתייחס ל"עסקאות שנסגרו" בפועל בהצלחה: כ-30,635 יחידות דיור בלבד. במשרדי האוצר והשיכון ציינו כי מספר זה לא נופל ממספר העסקאות שנסגרו בעבר, "וזאת למרות התהפוכות הפוליטיות שעברה הממשלה בשנה זו".

יחידות דיור וירטואליות

אבי טוריסקי, מנכ"ל ובעלים של חברת רותם שני, התייחס עם פרסום הנתונים לסוגיה ואמר כי "הצהרת משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל כי הצליחו לשווק 27,690 יח"ד ב-2015 היא פשוט הטעיית הציבור. ביומיים האחרונים של 2015 פרסמה הרשות מכרזים לאלפי דירות, אבל מדובר בפרסום בלבד, אלא שראשי האוצר כבר מתייחסים אליהם כתוצאות אמת ומוצר מוגמר, ולא כך הם פני הדברים. למכרזים הללו אין עדיין חוברות, אין אינדיקציה אם יצליחו או לא, ויעבור זמן רב, אם בכלל, עד שזוגות צעירים בכלל יוכלו ליהנות מאותן דירות מוזלות. בינתיים, הזוגות הצעירים יכולים בעיקר יכולים להתנחם מהחיוכים של ראשי האוצר, ש'הצליחו' לשווק אלפי דירות וירטואליות והציבור מאמין בזה".

מי שעוד התייחס לנתונים הוא דדי ריזל, מקבוצת שכטר, שאמר: "אין עדיין חוברות ואין מחירים, רק הודיעו שיהיה מכרז, ובפועל הקבלנים אפילו עוד לא יכולים לגשת למכרזים, ולא ברור אם הם בכלל יצליחו, אם יש בעיות בקרקע וכדומה. זרקו מספרים באוויר ומתייחסים אליהם כאל תוצאות".

"הודעה לציבור היא שיווק לכל דבר"

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "רשות מקרקעי ישראל עומדת מאחורי הנתונים שפרסמה. מכרזי קרקע מתפרסמים תחילה כמודעות בעיתונות ובאתר האינטרנט לידיעת הציבור והיזמים. החוברות יוצאות לאחר מספר שבועות עם כל פרטי המכרז וכך אנו נוהגים כבר במשך שנים. הודעה לציבור היא שיווק לכל דבר ופער הימים עד לפרסום חוברות המכרז הינו סמנטי ותו לא מבחן המציאות הוא שקובע וברור שהקרקעות ששווקו בשיטה הזו , אכן שווקו והן יהפכו לדירות לציבור הרחב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully