וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההתנגדויות: יישוב דרוזי יוקם על שרידי אתר הסטורי

5.1.2016 / 13:27

ברוב של 22 חברים נגד 3 אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לקדם הקמת יישוב דרוזי חדש באזור הר חיטין בצפון, ונדחו טענות הארגונים הירוקים כי מדובר באזור בעל חשיבות, שייהרס כתוצאה מהקמת יישוב חדש

קרני חיטין. Creative Commons
קרני חיטין, האזור שבו יוקם היישוב החדש/Creative Commons

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום לקדם הקמת ייקוב דרוזי חדש באזור הר חיטין בצפון. התוכנית אושרה על אף התנגדות חריפה מצד גורמים סביבתיים, ובראשם החברה להגנת הטבע והחברה להגנת הטבע, שטענו כי מדובר באזור בעל חשיבות שייהרס כתוצאה מהקמת יישוב חדש.

מאבק סביבתי חדש: יישוב דרוזי על שרידי אתר היסטורי בגליל

התוכנית, שאליה מתנגדים גם ארכיאולוגים ונציגי רשות העתיקות לנוכח מספר רב של אתרים היסטוריים באזור, אושרה ברוב של 22 חברים נגד 3.

מדובר במדרונות הדרומיים של הר קרני חיטין, הר געש כבוי בשטחה של המועצה האזורית גליל תחתון, מצפון לאזור תעשיה גולני וכביש 77. מהמועצה נמסר כי על פי התכנון, היישוב יוקם כיישוב קהילתי, המתוכנן בשלב הראשון היישוב יכלול עד 400 יחידות דיור. בטווח הרחוק, יוכל היישוב לגדול הדרגתית.

בשיחה עם וואלה!news אמר ד"ר רפאל (רפי) לואיס, ארכיאולוג מומחה וחוקר מרחב ושדות קרב באזור, כי מבלי להיכנס לשאלה האם יש להקים יישוב חדש לטובת הקהילה הדרוזית, הרי שמבחינה היסטורית מדובר במיקום הרסני: "השטח עליו עתיד לקום היישוב הוא האתר עליו התרחשו שלביו האחרונים של קרב קרני חיטין בשנת 1187, אז ניגפו צבאות הצלבנים בפני צלאח א-דין ואנשיו. מלבד הקרב ההיסטורי המפורסם, שדות חיטין שימשו כבמה לקרבות היסטוריים חשובים רבים, בכללם קרבות ממסע המלחמה של נפוליאון בגליל".

לחזק יישובים קיימים

גם בחברה להגנת הטבע התנגדו לתוכנית וזאת בטענה כי קיים פער של 29% בין עלות ההקמה של יחידה ביישוב כפרי חדש לבין הקמת יחידה בהרחבת יישוב כפרי קיים. בחברה טוענים כי ככלל, הקמת יישובים חדשים כרוכה בבזבוז תקציבי עתק, על חשבון חיזוק היישובים הקיימים ולכן היא מנוגדת לעקרונות של צדק חברתי וחלוקתי.

"פיתוח התיישבות חדשה על חשבון התושבים והיישובים הקיימים בגליל, הוא אינו פיתוח, אלא גרימת נזק בלתי הפיך לאזור זה ולתושביו", נכתב בנייר עמדה של החברה.

בהחלטת הוועדה נכתב: "ההמלצה על הקמת היישוב מתקיימת בעקבות החלטת הממשלה מיום 18.11.12, אשר קבעה כי יש ליזום הקמתו של יישוב דרוזי חדש בעל אופי קהילתי באזור הגליל המערבי. לאחר בחינת 10 אפשרויות שונות למיקום היישוב, צוות התכנון מצא כי אתר אחוזת נפתלי הוא המתאים ביותר, לאור מיקומו בתחום המרקם העירוני של העיר טבריה, וסמיכותו לתשתיות קיימות, למערכת הדרכים הארצית ולאזורי תעסוקה, ולאחר שנוכח כי מרחב הקרב קרני חיטין אינו מושפע מהיישוב החדש".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, ברך על ההחלטה ואמר:"לנו ולדרוזים יש ברית אחים. אנחנו מחויבים להם ובאחריותנו לדאוג לרווחת המגזר ולשגשוגו. אני מברך על יוזמת רה"מ. מדובר בצורך אמיתי לקידום האוכלוסיה הדרוזית, שמתמודדת עם קשיי דיור, הנובעים, בין השאר, מתשתיות מיושנות ומטופוגרפיה מאתגרת. אני וצוות משרדי רתומים לנושא משלביו הראשונים ונמשיך ללוות אותו ולדאוג לבניית היישוב בסטנדרטים הגבוהים ביותר ובצורה יעילה, עד להשלמת הפרויקט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully