וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק השכנים הצליח: עיריית הרצליה תממן סלילת כביש

5.1.2016 / 13:26

האם עבודות סלילת כביש שנלוות לשדרוג מערכת הביוב – מאפשרות לעירייה לחייב את התושבים בהיטל סלילה? בית המשפט קבע כי התשובה לכך שלילית, ביטל את התשלומים שהתושבים חויבו בהם וחייב את העירייה בהוצאות משפט

שוליים בכביש. ShutterStock
שוליים בכביש/ShutterStock

ניצחון לתושבי מתחם נורדאו בהרצליה נגד חיובם בהיטל סלילת רחובות. העתירה הוגשה על ידי 49 עותרים, בעלי נכסים במתחם. עם מרבית העותרים הגיעה העירייה לפשרה לפיה ההיטל בוטל או הופחת. אך העותרים שנותרו חויבו בהיטל סלילה בגין סלילת הרחובות מורדות ים ופישמן. בית המשפט קבע כי יש לבטל את היטל הסלילה וחייב את העירייה בהוצאות ושכר טרחת עורכי דין בסכום של 60 אלף שקל.

בית המשפט דן בשאלה אם עבודות העירייה היו עבודות סלילה מחדש, שמאפשרות הטלת היטל סלילה כטענת העירייה, או שעבודות הסלילה נלוו לשדרוג מערכת הביוב, ולכן לא ניתן לחייב את התושבים בהיטל סלילה, כפי שטענו העותרים.

השופטת ד"ר מיכל אגמון גונן, בחנה את תגובות העירייה ותצהירים מטעם בעלי תפקידים בה, וקבעה כי אלו אינם מבססים את טענת העירייה כי מדובר בסלילה מחדש כהגדרת חוק העזר. בין השאר היא התייחסה לכתב התשובה של העירייה ולחוות דעת מטעמה שהוגישה לוועדת הערר, ושבה טענה כי יש להשית את הוצאות הסלילה על התושבים במסגרת היטל הביוב, שכן הכבישים "נפתחו" ו"נסגרו" לצורך התקנת תשתית ביוב.


העותרים טענו כי העירייה חייבה אותם פעמיים בגין עבודות הסלילה: פעם אחת במסגרת היטל ביוב, ופעם שנייה במסגרת היטל סלילה.

"למעשה העירייה מודה בסיכומיה, כי גבתה 70% לפחות מהוצאות הסלילה במסגרת היטל הביוב. המומחה מטעם העירייה קבע כי ככלל, בביצוע התקנת תשתית ביוב בשטח סלול, יש לפתוח כ-70% מהכבישים. לגבי מתחם נורדאו, קבע המומחה מטעם העירייה כי היה צורך לפתוח 100% מהכבישים. גם אם ניקח את הממוצע ונניח כי רק 70% מהוצאות הסלילה נגבו במסגרת היטל הביוב, מדוע גובה העירייה פעמיים בגין סלילה, משהיא מטילה היטל סלילה על מלוא הוצאות הסלילה?"

כמו כן ציינה השופטת כי העירייה נמנעה מלהביא ראיות באשר לקשר בין עבודות הביוב לעבודות הסלילה, כמו המכרזים שהוצאו וההסכמים שנחתמו עם הקבלנים. מפסק הדין עולה כי העבודות הובאו לאישור מועצת העיר כחודש וחצי לאחר שניתן צו להתחלת עבודות כאשר העבודות כבר היו בעיצומן. ביחס לזה תהתה השופטת: "מתן אישור מועצת העיר בדיעבד לעבודות שכבר בוצעו, או לכל הפחות החלו בביצוען אומר דרשני. האם קודם מוציאים מכרז, חותמים על חוזה, מוציאים צו התחלת עבודה ואז המועצה מאשרת? ומה אם המועצה סבורה שהעבודות אינן נדרשות? האם ניתן לשקול זאת ברצינות כאשר הדחפורים כבר בשטח?"

השופטת הסכימה עם טענת העירייה לפיה הפרויקט בוצע לטובת התושבים, אך הבהירה: "אין ספק כי העירייה, בביצוע העבודות, חפצה בטובת התושבים. עם זאת, "טובת התושבים", אינו מקור חוקי להטלת היטלי סלילה. יש לזכור כי תושבי העיר נושאים בתשלום ארנונה בדיוק למטרות אלו – כדי שהעירייה תדאג לרווחתם. היטל סלילה, כמו כל תשלום חובה אחר, יש להטיל בהתאם לחוק".

השופטת קבעה כי מדברי המומחה מטעם העירייה בערר הביוב עולה כי במתחם נורדאו היה צורך בפתיחת 100% מהרחובות בשל העבודות להתקנת תשתית ביוב (כשלפחות חלק ניכר מהסכום נכלל בהיטל הביוב) ועל כן אסור היה לה, לעירייה, לחייב חיוב כפול בגין עבודות הסלילה.

  • עוד באותו נושא:
  • הרצליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully