וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלמחים 2? האם המאבק על חוף אכזיב כבר אבוד

17.12.2015 / 10:08

פרויקט ענק בן 750 דירות קיבל השבוע את אישור המשרד להגנת הסביבה והייזמים כבר החלו בשיווק מסיבי של הדירות אבל המתנגדים לבנייה לא מתכוונים לוותר. האם יצליח המאבק כמו שהצליח בעבר המאבק על חוף פלמחים או האם כבר מאוחר מדי?

מערכת וואלה!

רצועת החוף הבתולית של חוף אכזיב צפויה להשתנות דרמטית בשנים הקרובות. הסיבה לכך פשוטה: בתקופה הקרובה ייצא לדרך פרויקט מגורים שנוי במחלוקת במסגרתו יוקמו כ-750 דירות במרחק של כ-200 מטרים בלבד מקו המים והגן הלאומי אכזיב. עם זאת, על אף שבשבוע החולף נתן גם המשרד להגנת הסביבה את אישורו לתוכנית, הרי שבפרק הזמן המועט שנותר עד לקבלת היתרי הבנייה – מצהירים המתנגדים כי נותר עוד זמן לעצירתה.

המקרה של חוף אכזיב מזכיר במידה רבה את חוף פלמחים. בשני המקרים כל המעורבים - החל מאדריכלי התוכנית והחברות היזמיות שייבנו את הפרויקט ועד למתנגדיו - מסכימים על דבר אחד: תוכנית המגורים שאושרה בשנת 1994 לא היתה זוכה כיום לאישורם של מוסדות התכנון לו היתה מוגשת באותה מתכונת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבט על על חוף אכזיב/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-20 השנים שחלפו מאז אושרה התוכנית, נחקק חוף החופים שקובע מרחק מינימלי של 300 מטרים והשתרשו סטנדרטים תכנוניים מתקדמים בכל הנוגע לסמיכות פרויקטי מגורים לאזורי תעשייה. אלא שבניגוד לגורלו של חוף פלמחים, אז התגייס למאבק השר להגנת הסביבה דאז, גלעד ארדן, הרי שבאזור רצועת החוף של אכזיב – צפוי כנראה לקום בקרוב אתר בנייה.

בגלגולו החדש צפוי האזור הטבעי להפוך למעשה לשכונה חדשה שתכלול על פי התוכניות סך הכל כ-1,000 יחידות דיור חדשות שישתרעו על פני כ-65 דונם. בחלק הקרוב לים, מתוכננת בנייה נמוכה יחסית ועל פי התכנון, הטיילת של העיר נהריה תיסלל עד לפארק אכזיב (קלאב מד המיתולוגי) ואילו השטח שבין הקו הראשון של הבתים לחוף הים (כ-150 מטר) יישאר במסגרת הגן הלאומי המוכרז במקום.

אלא שמתנגדי התוכנית ממשיכים לטעון כי בשל סמיכותו של הפרויקט לרצועת החוף ולגן הלאומי מצד אחד, ובשל קרבתו למפעל תעשייה ולמצבורי אזבסט שהתגלו באזור – כמה מאות מטרים בלבד ממפעל איתנית שפעל במקום – הקמת הפרויקט תפגע קשות הן בטבע והן בתושבים החדשים שיגיעו להתגורר בשכונה.

הסיבה לכך נוגעת להתפתחויות האחרונות בזירה המשפטית והתכנונית. בשבוע החולף משכו מתנגדי התוכנית את העתירה שהגישו לבית המשפט העליון ואילו המשרד להגנת הסביבה מצידו אישר ליזמים כי הקרקע במקום נקייה ואין מניעה להקימו, על אף מצבורי אזבסט שהתגלו בעבר בסמיכות למקום ועל אף קרבתו למפעל תעשייה.

היזמים מצידם, חברת צמח המרמן ואלקטרה מגורים, החלו במקביל בשיווק אינטנסיבי של הדירות וכבר דיווחו כי מתוך כ?280 הדירות בשלב הראשון בפרויקט, כ-230 כבר נמכרו.

עוד באותו נושא

250 מטר מהחוף: מאות דירות ייבנו באכזיב

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדמיית הפרויקט/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם שואלים את מתנגדי התוכנית, ובראשם את אנשי עמותת "אדם טבע ודין", הרי שמבחינתם המאבק עוד לא תם. "עוד לא הרמנו ידיים, עדיין ניתן להציל את המקום", הם אומרים. בסוף השבוע הקרוב אף תתקיים הפגנה נרחבת במקום.

"נכון שמבחינה משפטית, לפחות בשלב זה, מיצינו את האפשרויות וברור שזה מקשה יותר להתמודד עם התוכנית משום שהיא בשלבי קבלת היתר בנייה. מצד שני, הקרב לא אבוד, כבר היו לנו מאבקים שרשמו הצלחות בשלבים דומים ולא הרמנו ידיים", אמרה בשיחה עם וואלה! עו"ד אורלי אריאב, ראש תחום קהילה וסביבה בעמותת אדם טבע ודין.

"אנחנו סבורים שמוסדות התכנון לא בדקו כראוי נושאים שקשורים לבריאות הציבור ולאיכות הסביבה ולכן נמשיך להיאבק בתוכנית בתקווה שמקבלי ההחלטות יבינו שלא ניתן להמשיך לקדמה בצורה הנוכחית ולהפקיר בדרך את הציבור", אמרה אריאב.

"דחפורים בחסות כרישי נדל"ן"

תום פישר, פעיל סביבתי המעורב אף הוא בתוכנית, טוען מצידו כי "חוף אכזיב הוא חוף ילדותי, ואני עדיין פוקד אותו. אני לא יכול לשבת בשקט כאשר דחפורים בחסות כרישי נדל"ן מאיימים להורס לנו את החוף. הוא מיוחד במינו ונהריה התברכה בחוף הזה. לצערי, תכניות בינוי ישנות ומשונות מאיימות על חופי ישראל הפתוחים והנעימים המעטים שנשארו לנו".

הוא ציין כי מראש הנקרה ועד חיפה נותרו רק שלושה חופים פתוחים בתוליים מנוף אורבני וביניהם אכזיב. "הרבה יותר אנשים מבלים בחופים מאשר בכל פארק או גן לאומי ולכן חשוב לשמור עליהם בשבילנו ולמען הדורות הבאים. תכנית הבינוי המוצעת באכזיב תהפוך את הגן הלאומי המרהיב ואת חוף הים לחצר האחורית של שכונת היוקרה המנותקת ותפגע קשות בחוף ובתחושת החופש והפראיות שמאפיינת אותו היום".

אלקטרה מגורים וצמח המרמן מסרו בתגובה לכתבה כי "התכנית לפרויקט אכזיב אושרה בכל מוסדות התכנון והמשפט האפשריים במדינת ישראל לרבות ועדה מקומית, ועדה מחוזית צפון והמועצה הארצית לתכנון ובניה. התכנית עברה בכל רמות התכנון שמיעת התנגדויות, עררים ועתירות מנהליות בבית המשפט המחוזי בחיפה, ולבסוף התוכנית אושרה וקיבלה תוקף חוקי. אנו פועלים כעת להוצאת היתרי בנייה על פי תכנית תקפה.

פרויקט אכזיב נבנה על קרקע פרטית ואיננו פוגע בחוף ובערכי טבע כלשהם. החברות היזמיות רואות בשמירה על רצועת החוף והנגשתה לציבור הרחב, ערך חשוב ונכס משמעותי לפרויקט, לעיר נהריה ולציבור כולו. רצועת חוף אכזיב הכוללת ערכי טבע ונוף יחודיים, הוכרזה "גן לאומי" ותישאר כך לנצח.

בנוסף לכך, עיריית נהריה מקדמת פיתוח טיילת לתועלת הציבור מכוון מרכז העיר לאורך החוף עד שמורת אכזיב בגבולה הצפוני של העיר. טיילת זו מפרידה בין הפרויקט לבין "הגן הלאומי" ושמורת הטבע שעל החוף. פיתוח טיילת ציבורית זו מתאפשר על ידי תקצוב מכספי היטלי הפיתוח שמשלמות החברות בגין בניית הפרויקט החדש".

עוד נמסר כי "על פי תכנית המתאר המקומית שמקדמת עיריית נהריה והופקדה זה מכבר לאישור הוועדה המחוזית, אזור התעשייה הממוקם ממזרח לפרויקט מיועד לאזור תעסוקה, מסחר ומגורים. כמו כן, תכנון הפרויקט מביא בחשבון את הסביבה ותואם את כל הדרישות. אשר לנושא האסבסט, כל אזור צפון הארץ סבל במשך שנים מהנושא. הושקעו מאות מיליוני שקלים ניקוי הקרקע, והמשרד להגנת הסביבה אישר כי הקרקע שבו נמצא הפרויקט נקייה".

  • עוד באותו נושא:
  • חוף אכזיב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully