וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמה? עובדי התכנון והבנייה מאיימים בעיצומים

15.12.2015 / 15:35

כניסתה לתוקף של הרפורמה בתכנון ובנייה בתחילת 2016 נתנה את האות: עובדי הוועדות המקומיות לתכנון בנייה מאיימים לפתוח בעיצומים כבר בשבוע הבא אם לא ישופרו תנאי העסקתם. המשמעות: לא יונפקו טפסי 4, אגרות בנייה ולא יקודמו שינויי תב"ע בכל הארץ

פרויקט הבנייה של גינדי בתל אביב, שוק הסיטונאים. אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
פרויקט הבנייה של גינדי בתל אביב, שוק הסיטונאים. אוגוסט 2015/ראובן קסטרו

חלקה השני של הרפורמה בתכנון ובנייה, שאמור להיכנס לתוקף ב-1 בינואר ולייעל את העבודה מול ועדות הרישוי, גורר עמו עיצומים. בהסתדרות טוענים כי הרקע לעיצומים המתוכננים הוא סירובו של משרד האוצר לקיים הידברות עם עובדי הוועדות המקומיות לצורך משא ומתן על תנאי העסקתם, נוכח הדרישות החדשות שיוצבו בפניהם. יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר-דוד, שיגר מכתב לשר האוצר, משה כחלון, בו הוא מתריע כי במידה ולא ייפתח משא ומתן מיידי בין הצדדים, יינקטו שורה של צעדים בכל הוועדות לתכנון ובנייה ברחבי הארץ כבר החל מיום ראשון הקרוב.

"במידה ולא ייפתח משא ומתן מיידי, החל מהשבוע הבא לא תהיה קבלת קהל בוועדות לתכנון ובנייה ברחבי הארץ, לרבות בוועדות המקומיות בעיריות, לא יונפקו טפסי 4 והיתרים, לא יונפקו אגרות בנייה ולא ניתן יהיה להגיש תוכניות תב"ע (שינוי יעוד). משמעות העיצומים היא הפסקת תהליכי הבנייה ועיכובים באכלוס דירות ובתים חדשים", ציין בר דוד.

הרחבת הסמכויות של הוועדות

תיקון 101 לחוק תכנון ובנייה, שאמור להיכנס לתוקף בעוד שבועיים, אמור להכניס שינוי מהותי בעבודת הוועדות ובהליכי הרישוי, בין השאר תוך הרחבת סמכויותיהן של ועדות רבות, וזאת במטרה לאפשר להן עצמאות מול הוועדות המחוזיות. מטרת הרפורמה היא, בין השאר, לייעל את תהליכי קבלת היתרי הבנייה, באופן ממוחשב, לקצר את זמני המענה לציבור, ולצמצם את הביורוקרטיה.

אלא שבהסתדרות טוענים כי המהלך החדש יביא לפגיעה במעמדם של עובדי הוועדות: "על רקע השלכות הרפורמה על עובדי התכנון והבנייה, משרד האוצר לא רק נמנע ממשא ומתן עם נציגות העובדים, אלא פעל והוביל צעדים שיוצרים הפליה לרעה של העובדים הוותיקים, תוך כרסום בכוחה של העבודה המאורגנת".

במכתב נמתחת גם ביקורת חריפה על חוזר שפרסם משרד האוצר, ולפיו אפשר לקלוט עובדי תכנון חדשים רק במתכונת של חוזים אישיים, "תוך עדכון טבלאות השכר של החדשים והפקרת העובדים הוותיקים במערכת. אנו רואים בהתנהלות זו חתירה תחת זכות ההתארגנות ופגיעה מכוונת בכוחם הארגוני של העובדים", לשון המכתב.

"האוצר לא הותיר בידי עובדי התכנון והבנייה ברירה"

דרישתם של נציגי העובדים היא כי שר האוצר ינחה את הממונה על השכר והסכמי עבודה, להקים צוות משא ומתן שיקדם את ההידברות לגבי תנאי העסקתם עובדי התכנון והבנייה. בהסתדרות ציינו כי בימים אלו האוצר נמצא במו"מ מתקדם עם הסתדרות עובדי המדינה לגבי מנהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות אשר הועברו ממשרד הפנים לאחריותו המינהלית של משרד האוצר לפני כארבעה חודשים.

יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר דוד אמר היום: "משרד האוצר לא הותיר בידי עובדי התכנון והבנייה שום ברירה אחרת. עובדים אלו, הממלאים תפקיד מרכזי בהצלחתה של הרפורמה ובייעול תהליכי התכנון והרישוי, זכאים לקבל התייחסות ראויה. במקום להסדיר את הנושאים שנמצאים במחלוקת, פקידי האוצר התעלמו במופגן מהפניות של נציגות העובדים, תוך רמיסת כוחם הארגוני. כולי תקווה כי שר האוצר יתערב בנושא, הן למען העובדים והן למניעת הפגיעה בציבור התושבים והיזמים כאחד".

ממשרד האצר נמסר כי: "ראשית יש לציין, כי מדובר בעובדי וועדות התכנון והבנייה, המהווים יישות נפרדת בפני עצמן, כך שההסתדרות הייתה צריכה להתנהל מול הוועדות ולא מול משרד האוצר. יחד עם זאת, לאור חשיבות הנושא והרלוונטיות שלו לכלל וועדות התכנון והבנייה, אגף השכר במשרד האוצר יקיים מו"מ וידון על השלכות תיקון 101 לגבי העובדים הרלוונטים לעניין, בתקווה להגיע להסכמות במהרה ולאפשר את העבודה התקינה של הוועדות ושיפור השירות לתושבים בתחום זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully