וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: 70% צניחה ברכישת דירות ע"י משקיעים ברבעון השלישי

עדי בן ישראל

8.12.2015 / 13:00

בעקבות העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה - רק 3,900 יחידות דיור נרכשו ע"י משקיעים ברבעון השלישי

תל אביב. ראובן קסטרו
תל אביב/ראובן קסטרו

מספר הדירות שנרכשו ע"י משקיעים צנח ב-70% ברבעון השלישי, וזאת בעקבות העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה. כך עולה מנתונים חדשים שפרסם היום (ג') משרד האוצר.

לפי הנתונים, סך הדירות שרכשו המשקיעים ברבעון השלישי עמד על 3,900 יח"ד בלבד - שפל שלא נראה מאז הרבעון הראשון של 2003. משקלם של משקיעי הנדל"ן בסך העסקאות ירד ל-16% בלבד, רמת שפל היסטורי.

הירידה החדה ברכישת דירות להשקעה הובילה לנפילה של 33% ברכישת דירות ברבעון השלישי, לרמה של 24 אלף יח"ד.

"הירידה בסך העסקאות הקיפה את כל האזורים, אולם בהשוואה היסטורית, רמת העסקאות באזורי הפריפריה גבוהה יחסית. מנגד, באזורי הביקוש במרכז הארץ הינה נמוכה", נכתב בסקירת האוצר. "הירידה החדה ברכישות המשקיעים ברבעון השלישי הקיפה את כל האזורים, כאשר שיעורי הירידה נעים בין 76%-65%. ברמה הארצית, היו רכישות המשקיעים ברבעון השלישי הנמוכות ביותר מאז הרבעון הראשון של 2003. בשלושה אזורים, המרכז, ת"א ורחובות אלו רמות שפל היסטוריות".

באוצר טוענים כי "הכבדת מס הרכישה על המשקיעים הביאה לעלייה של 26% בגובה המס הממוצע בו התחייבו. שיעור גידול זה נמוך משמעותית משיעור עליית המס הסטטוטורית והוא מבטא גידול בחלקן של הדירות הזולות יחסית בסך רכישות אלו".

כך, היקף מס הרכישה שגבתה המדינה עמד על 400 מיליון של ברבעון השלישי לעומת כמיליארד שקל ברבעון השני, וזאת בשל הירידה החדה במספר העסקאות.

רכישת דירות רבעון 3. גלובס
רכישת דירות רבעון 3/גלובס

מלבד המשקיעים, נתוני האוצר מראים כי רכישת דירות ע"י זוגות צעירים ירדו ב-10% (כ-10,400 דירות), כאשר הרכישות ע"י משפרי הדיור ירדו ב-18%. "ניכרת ירידה חדה במשקלם של המשקיעים בדירות אותם מוכרים משפרי הדיור", נכתב בסקירה.

בפילוח לפי סוגי הדירות, נתוני האוצר מראים כי ברבעון השלישי נרשמה ירידה של 32% ברכישת דירות חדשות לרמה הנמוכה ביותר מאז תום ההמתנה לתוכנית מע"מ אפס - 7,100 יח"ד. רכישות דירות יד-שנייה נפלו ב-33% ל-16,900 דירות - שפל שלא נראה מאז הרבעון האחרון של 2011.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully