וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר השיכון גלנט נגד עמידר: "לא אתן להפריט הדיור הציבורי"

8.12.2015 / 8:24

במכתב ששלח ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה קארין אלהרר דרש שר השיכון לעצור את תכניתה של עמידר לגייס כסף ולרכוש מהמדינה את הדירות שבניהולה. "מדובר בהפקרת דיירי הדיור הציבורי לצורך מקסום רווחים"

שר השיכון יואב גלנט מקבל את פניהן של עולם חדשים בשדה התעופה בן גוריון , אוגובט 2015. ניב אהרונסון
יואב גלנט/ניב אהרונסון

משרד השיכון נגד תכניותיה של חברת עמידר: לקראת דיון בנושא הדיור הציבורי, שהתקיים הבוקר בוועדת ביקורת המדינה, ובעקבות פרסומים אודות כוונותיו של יו"ר מועצת המנהלים לקדם תכנית הפרטה לנכסי הדיור הציבורי, פנה שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, ליו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר בדרישה לעצור את תכניות חברת עמידר. במכתבו מאשים גלנט את יו"ר מועצת המנהלים של עמידר, יצחק לקס, בניסיון "למקסם רווחים על חשבון האוכלוסייה החלשה בישראל". גלנט מבהיר במכתבו כי "שורש המחלוקת הינו תפיסתי-אידיאולוגי. הזכות לדיור היא זכות בסיסית של כל אזרח, והדאגה לנושא היא תפקיד מובהק של המדינה. אני רואה בדיור הציבורי כלי חברתי, שיש לנהוג בו ביראת קודש. המשך קידום הרעיון משמעו הפקרת דיירי הדיור הציבורי לצורך מקסום רווחים".

"בימים האחרונים, יו"ר מועצת המנהלים של עמידר יצא בפרסומים פומביים על שאיפותיו לקדם מהלכים שבמסגרתם יועברו 40 אלף דירות הנמצאות בבעלות המדינה, לחברת עמידר. זוהי חריגה מסמכות הנוגדת את מדיניות המשרד ועלולה לפגוע בשכבות רחבות בישראל", כתב גלנט. "כוונתו של היו"ר להעביר נכסי מדינה לבעלות חברת עמידר, הוצגה בפני על ידו בעבר. פסלתי אותה והנחיתי אותו שלא לקדם עוד את הנושא. גורל האוכלוסייה החלשה בישראל מופקד בידי הממשלה הנבחרת, ולא בידי גורמים בעלי אינטרס. משמעותה של תכניתו היא הפרטת הדיור הציבורי והפקרת הדיירים הזקוקים לו, פשוטו כמשמעו. כל אמירה אחרת היא מכבסת מילים".

לדברי גלנט, "למרות ההנחיה הברורה, היו"ר ממשיך לפעול מול חברי כנסת, כלי תקשורת וגורמים נוספים, בניגוד מפורש להנחיותיי. התנהלות מסוג זה של פקידות כלפי דרג נבחר הינה בבחינת ליקוי מאורות. כשם שאסרתי, לפני כחודשיים, על המהלך שיזם יו"ר הדירקטוריון של עמידר, לשינוי מעמד החברה, במטרה להעלות את שכר הבכירים בה, אאסור גם הפעם על כוונות ההפרטה של היו"ר".

עוד מדגיש השר כי "אין בכוונתי לתת יד להרס המוסד החשוב וההכרחי של הדיור הציבורי. משרד הבינוי והשיכון מגביר את העשייה בתחום, לאחר שנים של הזנחה. מעל מיליארד שקל יוקדשו לצורך כך בשנה הבאה, ובימים אלה המשרד מקיים עבודת מטה נרחבת לפתרונות כוללים בתחום הדיור הציבורי, שיובאו בקרוב לידיעת הממשלה והציבור. לא נאפשר מחטפים בעיצומם של תהליכים משמעותיים המובלים על ידי המשרד. למדינה אחריות לדאוג לאזרחיה, בכל תחום, ובוודאי בנושא החיוני של מתן קורת גג. נמשיך לפעול מתוך מחויבות לזכות יסוד זו".

במהלך הדיון בוועדה אמר ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) כי "במקום לחזק את מעורבות המדינה משליטים מנגנוני שוק על הדיור הציבורי. זה בדיוק הפוך ממה שצריך באמת לעשות. הפיכת עמידר מחברה משכנת האמונה על רווחת דיירי הדיור הציבורי לחברה יזמית האמורה למקסם רווחים תייצר ניגוד אינטרסים מובהק שיביא בהכרח לפגיעה בדיירים. שיקולי הרווח יובילו לאי הענות לכל בעיית חוב או תלונה על גובה שכר דירה מצד אחד וייצרו אינטרס ברור להעלאת שכר הדירה, ללא יכולת פיקוח אמתית של המדינה".

בפאנל שעסק בנושא הנדל"ן בוועידת גלובס לעסקים אמר לקס כי בעמידר בוחנים את האפשרות לגייס 2.5 מיליארד שקל ולרכוש כ-2,400 דירות על מנת למלא את מאגר הדירות לדיור הציבורי. המהלך, לדברי לקס, עתיד לכלול העברת 40 אלף הדירות שמנהלת עמידר לבעלותה אך לא מדובר בהפרטה של הדיור הציבורי. לקס אמר שקופת האוצר תזרים לעמידר 200 מיליון שקל וההכנסות משכר הדירה יניבו 200 מיליון שקל נוספים וכך בעוד כשנה שנתיים יושלם המהלך והתור לדיור ציבורי ייעלם.

מעמידר נמסר בתגובה כי: "דירקטוריון עמידר רואה למול עיניו אך ורק את טובת דיירי הדיור הציבורי והממתינים לדיור ועובד בשיתוף פעולה מלא מול הנהלת משרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר, קבינט הדיור, רשות החברות הממשלתיות וכנסת ישראל. במסגרת שיתוף פעולה זה ובידיעת צמרת משרד הבינוי והשיכון, הכינו רשות החברות הממשלתיות וחברת עמידר תכנית, אשר יועדה להגיע בזמן הקרוב אל משרד הבינוי והשיכון ועיקרה רכישת אלפי דירות חדשות אשר תשים סוף לרשימה המבישה של הזכאים לדיור ציבורי הממתינים שנים לדירה - תכנית זו תוביל לגיוס הון מהיר של 2.5 מיליארד שקלים באמצעות שוק הון וכך תתאפשר רכישת הדירות בפרק זמן שלא יעלה על שנתיים. עמידר מדגישה כי אין מדובר בהליך של הפרטה, אלא להיפך. הדירות נשארות 100% בבעלות המדינה. זאת בנוסף לתכנית שיפוץ אלפי דירות עמידר במאות מיליוני שקלים אשר מיושמת כבר בשטח. בנוסף לכך מבקשת עמידר להדגיש כי הליך שינויי סיווג החברה הוא הליך הנמצא בסמכותה הבלעדית של רשות החברות הממשלתיות ואין לעמידר שום שיקול דעת ויכולת ליזום או להשפיע על הליך זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully