וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה של כ-6% בדירות החדשות שנמכרו באוקטובר

אורי חודי

7.12.2015 / 16:38

בחודש ספטמבר נחגגו חגי תשרי כך שימי העבודה היו פחותים, מה שתרם לעלייה באוקטובר. עם זאת, הנתונים מעידים גם על צניחה במכירת דירות במחוז הצפון מה שעשוי להעיד על התחלת ההשפעה של תוכנית מחיר למשתכן על השוק

פרויקט "גינדי" ברחוב החשמונאים תל אביב, יוני 2015. ראובן קסטרו
פרויקט "גינדי" ברחוב החשמונאים תל אביב, יוני 2015/ראובן קסטרו

עלייה של כ-6% במספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש אוקטובר 2015 לעומת החודש הקודם, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתפרסמים היום (ב'). בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, אוקטובר 2014, ניכרת עלייה משמעותית במספר הדירות שנמכרו בשיעור של כ-26%, אולם יש לציין כי בחודש זה ענף הנדל"ן היה עדיין תחת השפעתה של תוכנית מע"מ אפס שקידם שר האוצר לשעבר יאיר לפיד.

על פי נתוני הלמ"ס, באוקטובר 2015 נמכרו ברחבי הארץ 2453 דירות חדשות וזאת לעומת 2316 דירות חדשות שנמכרו בספטמבר האחרון, ו-1,945 דירות חדשות שנמכרו באוקטובר 2014. עוד נקודה שחשוב לציין היא שבחודש ספטמבר האחרון לא היו הרבה ימי עבודה בשל חגי תשרי וכך גם העלייה שנרשמה באוקטובר עשויה להיות פרי החזרה לשגרה.

נציין כי בהשוואה לחודשים ינואר-אוגוסט, מספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש אוקטובר האחרון נמוך יחסית, כאשר בחודשים הקודמים מספר הדירות החדשות שנמכרו היה גבוה מ-2680 דירות ובחלק מהחודשים אף חצה את ה-3,000 דירות שנמכרו. ייתכן שהסיבה לכך היא צינון רכישות המשקיעים בעקבות העלאת מס הרכישה על דירה נוספת בחודש יוני האחרון כמו גם התחלת ההשפעה של תוכנית מחיר למשתכן החדשה של שר האוצר משה כחלון.

צניחה במכירת דירות במחוז צפון

בחלוקה על פי המחוזות השונים ניתן לראות מגמה מעורבת כאשר בחלק מהמחוזות נרשמה עלייה במספר הדירות החדשות שנמכרו ובאחרים ירידה. עם זאת, במחוז הצפון נרשם נתון חריג של צניחה במכירות מה שעשוי להעיד על התחלת ההשפעה של תוכנית מחיר למשתכן על הענף.

כך, במחוז תל אביב ובמחוזות הצפון והדרום נרשמה ירידה במספר הדירות שנמכרו. במחוז הצפון נרשמה הירידה המשמעותית יותר כאשר בחודש אוקטובר נמכרו 173 דירות בלבד לעומת 424 דירות חדשות שנמכרו במחוז זה בספטמבר. מדובר בצניחה של כ-59% בחודש אחד. כאמור, גם במחוז תל אביב ומחוז הדרום נרשמו ירידות אם כי מתונות הרבה יותר. כך, במחוז תל אביב נמכרו באוקטובר 344 דירות חדשות לעומת 357 דירות חדשות בספטמבר ובמחוז הדרום נמכרו 247 דירות באוקטובר לעומת 249 דירות חדשות בספטמבר.

במקביל, במחוז ירושלים נמכרו באוקטובר 347 דירות לעומת 215 בחודש הקודם, במחוז חיפה מדובר ב-526 דירות שנמכרו באוקטובר לעומת 433 בספטמבר ובמחוז המרכז נמכרו 786 דירות באוקטובר לעומת 580 בספטמבר.

כאמור, הפילוח של מספר הדירות החדשות שנמכרו באוקטובר על פי המחוזות והצניחה במספר הדירות החדשות שנמכרו במחוז הצפון עשויה להעיד כי תוכנית מחיר למשתכן כן התחילה להשפיע על מכירות הקבלנים, אם כי בצורה איזורית ולא כלל ארצית. הסיבה לכך היא ששני המכרזים הראשונים שפורסמו ונסגרו היו במחוז זה, בעפולה ובקרית מוצקין, ושני המכרזים הללו נסגרו בחודש אוקטובר. כאמור, חודש ספטמבר היה רווי בחגים ולכן ברוב המחוזות המכירות עלו בחודש העוקב אך הנתון החריג במחוז הצפון עשוי להיות הסנונית הראשונה על השפעת התוכנית החדשה על מכירת דירות חדשות. הנתונים הבאים שיפורסמו על ידי הלמ"ס יוכלו להעיד האם אכן מדובר בהשפעה של תוכנית הדירות המוזלות של משרד האוצר והאם הירידה במכירות תתפשט גם לאזורים אחרים בארץ.

נציין כי לפני מספר שבועות נחשף במוסף הנדל"ן של "גלובס" כי קבלנים שבונים או משווקים דירות חדשות בסמוך למתחמי מחיר למשתכן מתלוננים על כך שהמכירות צנחו. "אני לא מוכר עכשיו דירות ליד המתחם שבו היה מכרז מחיר למשתכן", סיפר אז יזם שזכה בעבר בקרקע בקרית מוצקין במכרז שהוציאה רשות מקרקעי ישראל, עוד לפני שיצאו לדרך מכרזי מחיר למשתכן. "אני ועוד הרבה אחרים רואים בזה עכשיו לא פחות מאסון. אנשים נכנסים למשרדי המכירות ודורשים הנחה של מאות אלפי שקלים במחיר, כמו המחירים שפורסמו שיהיו בפרויקטים של מחיר למשתכן". הצניחה של מכירת הדירות באוקטובר כי שעולה מנתוני הלמ"ס שפורסמו היום (ב') מחזקת את הטענה על ההשפעה של התוכנית על הקבלנים שבונים בסמוך.

  • עוד באותו נושא:
  • דירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully