וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ אלי כהן: "40,000 דירות יוזלו בכ-30%"

אורי חודי

6.12.2015 / 15:13

ח"כ אלי כהן בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "מחירי הדירות יירדו ב-10% בממוצע ארצי". אש מטה הדיור, אביגדור יצחקי: "מיפינו את כל הגורמים של בועת הנדל"ן - המדינה, הקבלנים, הבנקים; נטפל בהם"

פרויקט הבנייה של גינדי בתל אביב, שוק הסיטונאים. אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
פרויקט הבנייה של גינדי בתל אביב, שוק הסיטונאים. אוגוסט 2015/ראובן קסטרו

"אני בהחלט אופטימי לגבי מצוקת הדיור. כולנו יודעים שבמדינת ישראל יש בועה של נדל"ן" - כך אמר היום (א') אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור באוצר, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" המתקיימת במלון אינטרקונטיננטל בתל-אביב.

לדברי יצחקי, "בועה נוצרת מעודפי ביקושים וכולנו יודעים שהם נוצרו מחוסר היצע והשני מחסור באלטרנטיבה להשקעה. לחצי הביקוש הללו קיבלו חיזוק מגורמים מסביב שהבינו שהמחירים הולכים לעלות. המדינה, היזמים, הקבלנים, הבנקים, ולא על פי הסדר הזה. אבל הדבר הזה הולך להשתנות. מיפינו את הגורמים שמנפחים את הבועה ואנחנו יודעים איך לטפל במרכיבים שמנפחים את הבועה.

"אין סיבה שמחירי הדירות יעלו כאן במדינת ישראל ב-100% ב-7 שנים. אנחנו בחרנו בפתרון ביניים, עד שנטפל בבועה, הפסקנו את ספסור הקרקעות. מדינת ישראל מקסמה את ההכנסות מקרקעות, הגדילה המחיר של הפיתוח על ידי העמסת הרבה דברים אחרים. שר האוצר החליט על הפסקת ספסור הקרקע ויהיה ירידה במחירי הפיתוח. הדירות הללו מיועדות לזכאים. מיתנו את הביקושים גם עם העלאת מס הרכישה למשקיעים וגם נייצר אלטרנטיבה בהשקעה בקרנות ריט ולא רק בקניית דירות כמו היום. אני מקווה שזה עוד יעבור במושב הכנסת הנוכחי".

עוד אמר יצחקי כי "מחיר למשתכן פונה רק למחוסרי דיור וזה חשוב. בראשון החלטנו שהדירות הנוספות במסגרת הקלת שב"ס יהיו במחירי שוק. זה רק בראשון-לציון בנתיים. אבל זה נותן תמריץ לקבלנים לבנות מהר. בנוסף, הם רוצים את הדירות הכי גדולות. ככל שהדירה גדולה יותר המחיר יורד על המ"ר הבא. לבנות 2 דירות של 80 מ"ר עולה הרבה יותר מלבנות דירה אחת של 160 מ"ר. אז לא יהיה להם תמריץ לבקש שב"ס, אלא אם כן יקבלו אותו במחיר רגיל כמו שראשון-לציון. בא ראש העיר של ראשון-לציון ואמר אני אתן שב"ס, אם יהיה שילוב של דירות בשוק החופשי. שיהיה גיוון בתמהיל. חשוב להגיד שאין שום הפחתה של מספר דירות במחיר למשתכן. הכל נשאר אותו הדבר, ומה שהעירייה תאפשר כשב"ס יהיה במחיר רגיל".

ח"כ אלי כהן (כולנו), יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, הוסיף כי "שוק הנדל"ן פועל אחרת משוק ההון. בנדל"ן אם יש ציפיות לכך שתהיה ירידת מחירים אז הקונים לא יקנו והקבלנים לא יבנו ויישאר ביקוש קשיח - וזה יתפוצץ לכולם בפנים כמו שהיה במע"מ אפס. חייבים לבדוק כל הזמן את התחלות הבנייה וצריך פחות לדבר אלא לעשות וזה מה שאנחנו עושים".

לדבריו, "אני חושב שההערכה האופטימית של יו"ר מטה הדיור על כך שהתוכניות יבשילו לירידות מחירים היא נכונה. אם היו אומרים לפני חצי שנה שתהיה דירה בבית דגן ב-1.05 מיליון שקל לזוגות צעירים. והנה נסגר מכרז ויש דירות כאלה. תהיה ירידה במחיר ברגע שמספיק דירות ישווקו. מחיר למשתכן מיועדת רק לזוגות צעירים וחסרי דיור, והיא לא מיועדת לתל-אביב; מי שרוצה לקנות שם המדינה לא צריכה לעזור לו שם. אבל בהרבה מקומות אחרים כן; ושם מקבלים הנחה של 300 אלף שקל. אני חושב שעל 40 אלף דירות תהיה ירידת מחיר של כ-30%, ופלח אחר יעלה, אז תהיה ירידת מחירים של כ-10%. תהיה ירידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully