וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בארץ כל יזם הוא מלך – זה פוגע בקבלנים"

2.12.2015 / 13:49

בפאנל שעסק בקריסת החברות הקבלניות נכח לראשונה צחי לנדאו, הבעלים של חברת הבנייה הוותיקה צ.לנדאו, שקרסה בשנה שעברה. לנדאו מתח ביקורת על הממשלה והיזמים, אך זכה גם לביקורת. שלום שטרית: "אנחנו הקבלנים כורתים את הענף שעליו אנו יושבים". צפו בכנס המלא

מערכת וואלה!

"החברה שלנו פעלה 40 שנה והיתה מהחברות הטובות שהיו בענף, תשאלו כל אחד פה. אז איפה טעינו? הטעות הגדולה היתה בבחירת היזם אז העצה הכי טובה שאני יכול לתת לקבלני ביצוע היא בחירת היזם שאתם הולכים לעבוד איתו, הוא יכול להיות מאד נחמד ומחייך אבל כדאי לעשות עליו עבודת מודיעין טובה והדבר נוסף הוא החוזה האחיד, יש עורכי דין שמכניסים סעיפים שחברות הביצוע לא תמיד מבינות בהתחלה. היזמים פה הם המלכים ולהם יש כוח מול הקבלנים, נותר מצב שמגיעים לסוף הבניה ואז יושבים על החשבונות ומגיעים לבוררות ומי שסובל מכך הם קבלני הביצוע. בארץ אין כתובת לקבלן", כך אמר אתמול (שלישי) צחי לנדאו, בעל השליטה בחברת צ.לנדאו לשעבר, שקרסה בשנה שעברה ונכנסה להקפאת הליכים, בכנס "עיר הנדל"ן" של מרכז הבנייה הישראלי שהתקיים באילת.

לנדאו, שלא דיבר בפומבי מאז קריסת החברה, מתח ביקורת חריפה במהלך הכנס על האופן שבו מתנהל הענף שבו פועלות החברות הקבלניות. הפאנל התקיים על רקע שורה של קריסות שאירעו בענף בשנתיים האחרונות, במהלכן התמוטטו שורה של חברות ותיקות, בהן טל חיות, גיה, האחים מולר, צ. לנדאו ואחרות – בהן א. דורי – נקלעו לקשיים כלכליים.

מי שעוד נכח בכנס הוא שלום שטרית, מנכ"ל חברת שתית המנהלת גם פעילות יזמית וגם פעילות קבלנית – ומתח ביקורת דווקא על התנהלות החברות עצמן: "הבעיה היא גם אצל החברות עצמן, אפשר להתנהל כך שלא תפסיד כסף. חברת ביצוע שמשאירה את עצמה חשופה מול היזם במיליוני שקלים ואף יותר מכך - עושה טעות". שטרית התייחס לתחרות העזה בין החברות הקבלניות ולעובדה כי פעמים רבות תחרות זו מביאה אותם לקחת פרויקטים ששולי הרווח בהם נמוכים ומסוכנים לפעילותם ואמר: "אבי פעם אמר לי משפט חכם: למה לך להיות קבלן? אני לא מכיר קבלן שמת עשיר. אנחנו הקבלנים כורתים את הענף שאנחנו יושבים עליו. למשל במחיר למשתכן כל הנתונים על העלויות ידועים מראש ועדיין בגלל התחרות והלחץ זוכים בתחרות במחירים נמוכים".

מי שנכח לצידם בפאנל היה אמנון כהן, רשם הקבלנים במשרד השיכון שאמר מצידו כי "ברמה האוניברסלית, כל פירמה שלא מתנהלת נכון יכולה ליפול. בנוגע לחברות קבלניות, מספרי הנפילה של הקבלנים הם זניחים, בשנת 2015 המספר אמנם גדל ב-200% מאז 2014 אבל אל תיבהלו מהאחוזים כי במספרים מדובר על כ-44 חברות ועוסקים מורשים שפשטו רגל במהלך השנה והיא עוד לא נגמרה, הסיבות יכולות להיות חברות עם ניהול כושל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully