וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רכישת קרקעות חקלאיות לא מתאימה לזוגות צעירים"

1.12.2015 / 18:33

בפאנל בנושא קרקעות חקלאיות שנערך בכנס "עיר הנדל"ן באילת, הזהיר השמאי הממשלתי טל אלדרוטי ושמאים נוספים מפני התפתות לעסקאות רכישת קרקע חקלאית זולה יחסית בתקווה לשנות את ייעודה. לטענתם מדובר במהלך הנושא בחובו סיכונים. "תם עידן הצמוד קרקע"

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

"יש היום מסחר בקרקע חקלאית, יש סוחרים אמינים אבל יש גם כאלו שעושים את זה עם פחות יושרה מול הרוכשים – אבל רכישת קרקעות חקלאיות לא מתאימה לזוגות צעירים שרוצים לבנות עליהן בית", כך אמר היום (שלישי) טל אלדרוטי, השמאי הממשלתי הראשי. אלדרוטי אמר את הדברים בכנס "עיר הנדל"ן" של מרכז הבנייה הישראלי, המתקיים השבוע באילת. אלדרוטי התייחס למצב שבו רוכשים רבים מתפתים לרכישת קרקעות חקלאיות בסכומים נמוכים יחסית מתוך כוונות לשנות בעתיד את ייעודן ולבנות עליהן למגורים – אך הזהיר כי מדובר בתהליך שיש בו סיכונים רבים.

"תקן 22 (תקן שמאי – י"ד) לא בא למנוע או לסקל את העסקאות, מטרתו הוא לייצר סוג של גילוי נאות כלפי הקונים. השמאי שאותו שוכר משווק הקרקע, שאמור לעשות שומה שקובעת את שווי הקרקע, צריך לשים תמרורי אזהרה בפני הרוכש ולפרט בפניו את הסיכויים להפשרת הקרקע, לאמוד את משך הזמן של השלבים השונים בתהליך, ופרוט התשלומים והמסים במהלך הדרך ורק בדיעבד ניתן לדעת אם רכישת קרקע חקלאית היא השקעה נבונה או מלכודת מתוחכמת", ציין.

אלדרוטי הדגיש עוד כי "המטרה היא שהרוכשים יקבלו תמונה אמיתית . בגדול, אם בא מישהו שיש לו כמה מיליונים מיותרים והוא רוצה לשים את הכסף לעוד 20-30 שנה בתקווה שהנכדים שלו ייהנו מהפירות - אז זה סביר, אבל רכישת קרקע חקלאית לא מתאימה לזוג צעיר שקונה מגרש וחושב שעוד שנתיים יהיה לו צמוד קרקע". אלדורטי השתתף בפאנל בנושא, אותו הנחה שמאי המקרקעין חיים מסילתי יו"ר תחום שמאות בכנס.

בפאנל השתתף גם השמאי יוסי ברק שציין את הסיכונים ברכישת קרקעות חקלאיות והמליץ לא לבצע עסקאות בקרקעות מדינה של רשות מקרקעי ישראל . "גם אם מדובר בחטיבת קרקע מדהימה במרכז הארץ צריך לזכור שזו לא קרקע שלכם וגם לא של מי שמוכר אותה כל העיסוק ברכישת קרקעות של רשות מקרקעי ישראל - זה רק פרנסה לשמאים ולספקולנטים", אמר.

לדבריו, "מי שרוכש קרקע חקלאית צריך להימנע מרכישת שטחים קטנים שאינם ניתנים לתכנון כחטיבה אחת כדי לא להיכנס להרפתקה של קרקעות עם הרבה בעלים שיחייבו בהמשך פירוק שיתוף".

ברק הוסיף כי "צריך לזכור שנגמר עידן צמודי הקרקע והיום המגמה של ועדות התכנון היא לתכנן קרקעות בצפיפות גבוהה ובנייה רוויה אז לא כל מי שקונה היום קרקע יוכל להגשים את החלום של צמוד קרקע עם בריכה".

עוד סכנה לרוכשי קרקעות חקלאיות טמונה בעמדת משרד המשפטים לגבי פיצוי בגין הפוטנציאל התכנוני בקרקע. עו"ד כרמית יוליס , ראש אשכול נדל"ן במחלקת יעוץ וחקיקה (אזרחי) במשרד המשפטים, ציינה כי אנשים היום רוכשים קרקעות חקלאיות ומשלמים לא מעט עבור הקרקע גם כשהמצב הסטטוטורי אינו ברור להם. "מה קורה אם בסופו של יום מאושרת תוכנית פוגעת שאינה מאפשרת פיתוח במקום? לפי עמדת משרד המשפטים הרוכש לא זכאי לפיצוי בגין הפוטנציאל", הבהירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully