וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפתיע: באיזו עיר הכי מרוצים מהיקף השטחים הירוקים?

יעל דראל

22.11.2015 / 13:04

סקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחן את שביעות הרצון של תושבים בערים השונות מכמות השטחים הירוקים שבעירם. מהתוצאות עולה שלא תמיד יש התאמה בין כמות השטחים הפתוחים בעיר לתפיסת התושבים בנושא

מימונה בפארק הירקון, אפריל 2013. בן קלמר
מימונה בפארק הירקון, אפריל 2013/בן קלמר

האמת בעיניי המתבונן? כמות השטחים הירוקים בערים הגדולות מהווה לא פעם שיקול בבחירת מקום מגורים, ונחשבת לאחד המדדים המשמעותיים לאיכות חיים בעיר. אולם מסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי שביעות הרצון ממדד זה לא בהכרח עומדת ביחס ישר למציאות: סקר שבחן את שביעות רצונם של התושבים מהיקף השטחים הירוקים בעירם מצא כי המקום שבו הכי מרוצים בישראל מהיקף השטחים הללו הוא העיר רמת גן. על פי הסקר, 75.2% מהתושבים ברמת גן ציינו כי הם מרוצים מכמות השטחים הירוקים, הגנים הציבוריים והפארקים באזורי המגורים, לעומת ממוצע ארצי של כ-55% אחוז בלבד.

גליה חנוך, מנהלת קהילת תל אביב-יפו והסביבה בחברה להגנת הטבע, מציינת כי בתקופה האחרונה חל שיפור ביחסה של העיר רמת גן לסוגיית השטחים הירוקים בשטחה, בפרט בכל הנוגע לגינות קהילתיות, אולם היא עדיין לא מתחרה בשכנתה תל אביב, למשל, עיר שבה הנושא מוטמע בתכנון העירוני. "ברמת גן יש היצע גדול של גינות עירוניות ותיקות שהעירייה מטפחת והשנה לראשונה נחנכה בעיר גינה קהילתית, מתוך כוונה ראשונה מסוגה לחנוך גינות קהילתיות בשנה נוספות בשנה הקרובה. העירייה הבינה כי זה חייב להיות על סדר היום, שכן זה משנה איכות חיים עבור תושבי העיר. בתל אביב לעומת זאת הנושא מקבל התייחסות רצינית יותר, והעירייה מיפתה את אתרי הטבע העירוניים, הכניסה אותם לתוכנית המתאר ושמה על כך דגש רב".

חנוך מציינת כי הממוצע הארצי של שטחים ירוקים בישראל נע בין 5-10 מטרים לאדם, אך כי הממוצע הארצי אינו מעיד בהכרח על סביבת המגורים העירונית של תושבי הערים הגדולות. "ישנו מדרג רחב מאוד של שטחים פתוחים. בדרום תל אביב יש כמובן הרבה פחות בהשוואה לצפון העיר או לממוצע הארצי ולצערי כיום מעט מאוד עיריות ביצעו סקר ומיפוי של השטחים הפתוחים שלהן. כשאין סקר מקיף, אי אפשר להתייחס לסוגיה הזו בתכנון העירוני – וזו תשתית חשובה לתכנון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסקר אתרי טבע עירוני שבוצע על ידי קהילת תל אביב יפו והסביבה בחברה להגנת הטבע, אותרו בעיר רמת גן 6 אתרי טבע עירוניים, בהם גבעות תל השומר, נחל כופר, הר הבנים ואזור דרום רמת אפעל. לצד זה, אחת השכונות הירוקות ביותר ברמת גן היא שכונת קריניצי, בדגש על שכונת קריניצי החדשה, שבה יש 13.8 מ"ר שטחים ירוקים לאדם, כמעט פי 3 מדרישות משרד הפנים בנושא. רן בן אברהם, סמנכ"ל השיווק והייזום בחברת צמח המרמן, הבונה יחד עם אשדר ואזורים את פרויקט קרניצי החדשה, מציין כי "סך כל היקף השטחים הציבוריים הפתוחים בקריניצי החדשה עומד על כ-44.7 דונם וזהו מדד שמעלה את הביקוש לפרויקטים".

במקום השני, בקרב ערים המונות יותר מ-100 אלף תושבים, מדורגת העיר ראשון לציון עם 73% מקרב תושבי העיר שהביעו שביעות רצון. בראשון לציון, כמו בערים רבות אחרות נבנים בשנים האחרונות פרויקטים חדשים, שבהם משולבים פארקים, או פרויקטי התחדשות עירונית שבהם משולבים שטחים פתוחים לרווחת התושבים. כך למשל, פרויקט פינוי בינוי ענק המוקם על ידי חברת דוניץ בקריית האמנים בעיר, כולל כ-1,400 יחידות דיור במתחם שבו יוקם פארק, פינות ישיבה שבילי הליכה ומתקני משחקים.

העיר נתניה, שהתברגה למקום השלישי בטבלת שביעות הרצון, מציגה נתונים לפיהם כ-67% מהתושבים מרוצים מהיקף השטחים הירוקים והגנים הציבורים באזור מגוריהם. פרט לרצועת חוף הים בעיר, יש בנתניה מספר פארקים וכן שמורת אירוסים שבה ערכי טבע רבים, אם כי בחלקם הגדול של האזורים הללו מקודמת בנייה מאסיבית. כך למשל, פרויקט של חברת דיזנגוף סחר בשכונת נת-600 ממוקם מצפון לשכונת האירוסים ונהנה משטחים ירוקים לא מבוטלים.

העיר חולון הגיעה למקום הרביעי במדד שביעות הרצון עם שיעור של 66.4% שהעידו כי הם שבעי רצון מהיקף השטחים הירוקים. על פי סקר אתרי הטבע העירוניים של החברה להגנת הטבע, תושבי חולון נהנים בין השאר מחולות חולון, בריכת החורף בעיר ואזור מקווה ישראל שגם בו ערכי טבע רבים.

בעיר תל אביב, כ-64.5% מתושבי העיר ציינו כי הם מרוצים מהיקף השטחים הציבוריים בעירם ולעומת זאת בתחתית הטבלה מדורגים תושבי עיר הבירה שהעידו כי הם הכי פחות מרוצים מהיקף השטחים הירוקים בעירם. מהנתונים עולה כי 68.8% מתושבי ירושלים הביעו חוסר שביעות רצון מהמצב הקיים. שיעורי חוסר שביעות רצון דומים נרשמו גם בעיר הצפופה בני ברק, שם 64.4% מהתושבים ציינו כי הם אינם מרוצים מהיקף השטחים הירוקים בעירם.

  • עוד באותו נושא:
  • שטחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully