וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר מתנגדים לתוכנית גלנט להקמת 5 יישובים בדרום

יעל דראל

19.11.2015 / 14:37

מצד אחד שר הבינוי מקדם הקמת חמישה יישובים חדשים בנגב; מצד שני - משרד האוצר, המוחזק גם הוא בידי "כולנו" – מתנגד למהלך נחרצות

שר האוצר משה כחלון, הכנסת, 13 ביולי 2015. יותם רונן
משה כחלון/יותם רונן

ביום ראשון הקרוב צפויה הממשלה לדון בתכניתו של שר הבינוי, יואב גלנט, להקמת חמישה יישובים חדשים באזור הדרום, אלא שתוכנית זו נתקלת בהתנגדות דווקא מצד המשרד שאחראי על תחום הנדל"ן בממשלה – משרד האוצר. בעמדה שגיבש סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ערן ניצן, המשמש גם כאחראי על תחום הנדל"ן במשרד, עולה התנגדות חד משמעית למהלך, בטענה כי הקמתם של יישובים חדשים תצריך משאבים גדולים, כולל משאבי קרקע המצויים בחסר במדינה, וכן תפגע ביכולתם של היישובים הקיימים – בהם באר שבע – למשוך אליהם אוכלוסייה חזקה.

בעמדתו של ניצן, אשר הגיעה לידי וואלה! נכתב בין השאר כי "להקמת יישוב חדש ישנה עלות חריגה בהשוואה להרחבת ישובים חדשים מאחר והיא מחייבת הקמת תשתיות ראש שטח שאינן נחוצות בהרחבה צמודת דופן של יישוב קיים, כגון-פריסת מערכות ביוב חדשות, כבישים חדשים, מערכת חשמל חדשה וכיוצא בזה. בנוסף לאמור, מדיניות הקצאת מקרקעין מחייבת משנה זהירות מעצם היותה משאב במחסור. השימוש בקרקע בהקמת ישוב חדש אינו יעיל לעומת הרחבת ישוב קיים. הקמת ישובים חדשים תחייב שימוש נרחב יותר בקרקע, ועל כן תפגע במדיניות ציפוף האוכלוסין ותקטין את עתודות הקרקע המיועדות לדורות הבאים".

ניצן מפרט עוד כי "על מנת לחזק את אזור הנגב פועלת הממשלה לחיזוק היישובים העירוניים והכפריים הקיימים באזור אשר ממילא סובלים מקשיים רבים כגון האיתנות הפיננסית של הרשויות, הקושי למשוך אוכלוסייה חזקה לישובים הקיימים וריחוק ממוקדי תעסוקה, תרבות ובילוי. הקמת ישובים חדשים תמשוך אוכלוסייה בעלת מאפיינים סוציו אקונומיים גבוהים וכך תחליש את פוטנציאל ההתפתחות של היישובים הקיימים ואף תמשוך אוכלוסיות חזקות מתוך יישובים אלו".

ניצן מציין בין השאר כי הקמת יישובים חדשים תעמיד בסכנה את מאמצי הממשלה להרחבת היצע הדיור במסגרת היישובים הקיימים – בהם הסכם הגג שנחתם לאחרונה עם העיר באר שבע, במסגרתו הוחלט על הקמה מואצת של כ-20 אלף יחידות דיור. "נראה שניתן לספק את הביקוש למגורים על ידי הרחבה נוספת של הישובים הקיימים ללא הצורך בהקמת יישובים חדשים".

עמדתו של ניצן מגיעה כאמור ברגע האחרון, מספר ימים בלבד בטרם הממשלה צפויה לדון בהצעתו של גלנט, הכוללת את הקמתם של לא פחות מ-5 יישובים קהילתיים חדשים בנגב: "שלח", שימוקם בין אשלים לפתחת ניצנה; נווה גוריון, שיקום בין רביבים לבין כפר רתמים; יישוב קהילתי שלישי בשם דניאל, שיוקם בצמידות לקריית החינוך האזורית ולכפר השיקומי עלה נגב; יישוב קהילתי נוסף בשם "אשל הנשיא", שיוקם בצמוד למרכז החינוך האזורי של המועצה האזורית מרחבים; וכן יישוב קהילתי שייקרא דיה, סמוך לכביש 80.

עמדה זו מחזקת את עמדתם של ארגוני הסביבה, ובהם החברה להגנת הטבע, אשר לצד רשות הטבע והגנים, הביעו עמדה נחרצת כנגד הקמתם של יישובים חדשים, בטרם מוצו עתודות הפיתוח ביישובים הקיימים. בעמדת החברה נכתב בין השאר כי הקמת יישובים חדשים תביא לפגיעה מיותרת בסביבה וכי על פי עבודה שבוצעה במשרד להגנת הסביבה עולה כי עלות הקמתו של יישוב חדש עומדת על פי שלושה מהקמת יחידות דיור ביישוב קיים, בשל סוגיית הפיתוח התשתיתי הנדרשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully