וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הפיגועים: קיומו של יריד דירות בפריז מוטל בספק

יעל דראל

15.11.2015 / 14:10

בשבוע הבא תוכנן להתקיים סמוך למגדל אייפל יריד דירות בו מוצעות דירות בישראל לתושבים צרפתיים, נוכח ההתעניינות הגוברת בנדל"ן בישראל. נוכח הפיגועים בבירה הצרפתית לא בטוח כי היריד יתקיים במועדו

מגדל אייפל בפריז מואר בלילה, נובמבר 2015. רויטרס
מגדל אייפל בפריז מואר בלילה, נובמבר 2015/רויטרס

העלייה המתמדת במספר היהודים הצרפתיים העולים מדי שנה לישראל, ניכרת בנתוני משרד הקליטה ובשוק הנדל"ן מזהים התעניינות גוברת לרכישת נכסים בישראל - אלא שיריד דירות שאמור היה להתקיים בשבוע הבא בפריז בירת צרפת, עומד כעת בסימן שאלה.

מנתוני משרד העלייה והקליטה עולה כי מתחילת השנה ועד חודש ספטמבר חל זינוק של 13.5% במספר העולים מצרפת, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד: על פי נתונים אלו, מתחילת השנה עלו לישראל 6,004 יהודים מצרפת, זאת לעומת 5,287 בתקופה המקבילה בשנת 2014. בשנים האחרונות רבים מהעולים רכשו דירות בישראל, חלקם למטרות השקעה וחלקם למטרות מגורים, בעיקר בערים שבהן מתגוררת קהילה צרפתית גדולה – בהן ירושלים, נתניה, אשדוד ותל אביב.

חלק מהנכסים שנרכשו על ידי העולים החדשים במהלך השנים האחרונות היו נכסים שנמכרו במסגרת ירידי דירות המתקיימים בצרפת בקביעות בקרב הקהילה היהודית, אלא שכאמור - יריד דירות שאמור להתקיים בשבוע הבא ועל פי ההערכות צפוי למשוך אליו מתעניינים רבים על רקע גל הטרור השוטף את המדינה – עומד כעת בסימן שאלה.

לדברי יפה סדן, סמנכ"לית השיווק בחברת יוסי אברהמי, ביום ראשון הבא אמור להתקיים יריד נדל"ן המיועד ליהודי צרפת במקום מרכזי בעיר פריז. "האירוע מתוכנן להתקיים באולם הסמוך למגדל אייפל. התקבלו פניות רבות מרוכשים פוטנציאלים מצרפת, המעוניינים לרכוש דירה באחד מהפרויקטים שלנו בישראל, ומאז המתקפה ביום שישי יש עלייה במספר הפניות, אולם אנחנו לא יודעים כרגע אם האירוע יתקיים", היא אומרת. "בשלב זה יש הנחייה של ממשלת צרפת כי אין ליצור התקהלויות בעיר ואנחנו ממתינים לעדכונים ממארגני האירוע בצרפת וממשרד החוץ הישראלי, אם ניתן לקיים את אירוע המכירות בפריז. אנחנו מבחינים בעלייה בהתעניינות של יהודי צרפת לעלות ארצה", הוסיפה.

עם או בלי קיומו של יריד הנדל"ן בפריז בשבוע הבא, הרי שבשנתיים האחרונות הורגשו מגמות של ביקוש גובר לנכסים בישראל מצד יהודים צרפתים, אשר סבלו בתקופה זו מהתגברות אירועים על רקע אנטישמי וכן מעלייה דרמטית באירועי הטרור במדינה – כשהשיא נרשם בסדרת הפיגועים הרצחנית שפקדה את העיר בסוף השבוע.

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן: "במוצאי שבת דיברנו עם כל הנציגים שלנו בצרפת. מטבע הדברים הם מאוד נרעשים אך כולם בסדר. אנחנו ערוכים באופן שוטף לקלוט פניות רבות מיהדות אירופה. כרגע, זה עדיין מוקדם מידי אך אנחנו בהחלט מצפים לעלייה בכמות הפניות מיהדות צרפת". .

שייקה נפחא, סמנכ"ל חברת אפי קפיטל מציין כי השנה הורגשה עלייה משמעותית בקרב רוכשים מצרפת וכי ההערכות הן שגל הטרור הנוכחי יגביר את המגמה באופן משמעותי: "מאז הפיגוע נגד היהודים בצרפת בתחילת השנה אנחנו רואים עליה של 30% בהתעניינות בפרויקטים שלנו באור עקיבא ובחדרה בקרב יהודי צרפת, ואני חושב שבעקבות מתקפת הטרור בפאריס יהיה גידול נוסף בביקושים. למרות שזה קרה רק לפני יומיים, כבר היום קיבלנו 6 שיחות של יהודים המתגוררים בפאריס שהביעו עניין בדירה וביקשו לקבל פרטים ראשוניים. אחד המתעניינים הוא זוג צעיר בשנות ה-30 לחייו עם 2 ילדים שאמר שהמחשבות על עליה לארץ החלו לאחר הפיגוע בתחילת השנה, אך הן עדיין לא הבשילו לכדי מעשים בפועל. כעת בעקבות הטרגדיה בסופ"ש הם הבינו שאירופה לא בטוחה כמו בעבר, וחושבים ברצינות לעשות עליה לארץ".

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מציין כי "ניסיון העבר מלמד שברגע שמתרחש אירוע אנטישמי חמור או פיגוע בטחוני משמעותי, דוגמת הפיגועים שהיו בקהילה היהודית בארגנטינה ב-1994, או אירועי אנטישמיות שהיו בצרפת דוגמת טולוז, יש גל עלייה משמעותי. שרשרת הפיגועים בפאריז, ללא ספק, גם אם לא כוונו במקרה זה נגד יהודים או מוסדות יהודים, ישפיעו כבר בתקופה הקרובה על החלטת יהודים, הן מצרפת, והן ממדינות אירופיות אחרות, לעלות לישראל".

כהן הדגיש כי "כיום מתגוררים ברחבי אירופה למעלה ממיליון יהודים, כמחציתם בקירוב בצרפת, ורוב האחרים בבריטניה ומדינות חבר העמים, רוסיה, אוקראינה וכו. בתוך עולים אלה יש לא מעט בעלי אמצעים שלהערכת המחלקה הכלכלית במשרדי ילכו על דירות בקו הים, תל אביב, הרצליה פיתוח, בת ים, נתניה או אשדוד, וכן אנשי מעמד בינוני, בעלי אמצעים מוגבלים יחסית, שחלקם ילך על הפריפריה, היכן שמחירי הדירות זולים יותר. זוהי הזדמנות פז עבור ממשלת ישראל ומקבלי ההחלטות ליצור מומנטום, להחזיר את סל הקליטה המורחב שהיה בעבר להעניק סיוע לעולים החדשים, כולל החזרת הלוואות מקום והטבות נוספות. אין ספק שתהליך זה גם ישפיע על שוק הנדל"ן ורמות הביקושים בשנה הקרובה ובכלל, כמות העסקאות ורמות המחירים, ובמיוחד באותם אזורים שבהם יעדיפו העולים להתגורר".

במשרדו של כהן העריכו כי הגידול המשמעותי בעסקאות יוגגש בתל אביב ובגוש דן, זאת לאחר שבחודשים האחרונים ירד האחוז מ-17 ל-11, וכן בתיקוני מחירי מחודשים כלפי מעלה, ובמיוחד בדירות מעל 3 מיליון שקלים, שבמהלך החודשים האחרונים בוצעו בהם מעט מאוד עסקאות".

בשיחה עם וואלה! נדל"ן ציין מארגן היריד, עמנואל טורק, כי בכל שנה מתקיימים בצרפת בין 6-7 ירידי נדל"ן המיועדים לקהילה היהודית. "בכל שנה מתקיימים לפחות שני אירועים גדולים, והשאר בינוניים או קטנים. באירועים הגדולים מגיעות כ-40 חברות בנייה להציג את הפרויקטים החדשים בפני הרוכשים העתידיים - והדירות שנמכרות הן מגוונות. חלק קונים להשקעה, חלקם קונים על מנת להתגורר. יהדות צרפת היא תמונת ראי לחברה הישראלית, גם מבחינת כוח הקנייה - והנכסים הם מגוונים מאוד"

בנוגע לשנה הנוכחית ולעובדה כי ישנה עלייה במספר המתעניינים מקרב יהודי צרפת אמר טורק כי "צרפת הפכה להיות שדה קרב. השנה הזו, לאחר הטרור בשארלי הבדו וב'היפר כשר', ראינו עלייה משמעותית בקרב המתעניינים, אבל עכשיו ברור שהפיגוע הנוכחי ישנה את המפה. הוא לא מכוון נגד היהודים, אבל היהודים מבינים שכבר אין להם סיבה להישאר. זוהי למעשה שנת התארגנות, ומצד שני זוהי בהחלט שנה של פניקה. נכון לעכשיו אנחנו עוד לא יודעים בוודאות מתי נקיים את היריד, על אף שהוא תוכנן זמן רב מראש, אבל הוא יתקיים בוודאות ואני מניח שההתעניינות תהיה גבוהה מאוד"

  • עוד באותו נושא:
  • פריז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully