וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון: "המדינה הבעירה את שוק הדיור בישראל"

עמירם ברקת

10.11.2015 / 12:50

כחלון הגיע לוועדת הכלכלה לדיון במשבר הדיור. "המדינה הבעירה את השוק - פעם אחת בריביות של בנק ישראל, ופעם שנייה במכירת הקרקעות של המדינה במחירים גבוהים ליזמים"

משה כחלון שוקל הקמת מפלגה: "יקבל 20 מנדטים". דרור עינב
משה כחלון/דרור עינב

ועדת הכלכלה מתכנסת היום (ג') לדיון דחוף כדי לדון בתוכניות הממשלה לטיפול במצוקת הדיור. בדיון משתתפים שר האוצר משה כחלון, עדיאל שמרון מ"מ רשות מקרקעי ישראל, ערן ניצן מהאוצר, סגנית ראש מטה הדיור, ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) ועוד.

הדיון מתקיים יום אחרי שמשרד השיכון דיווח כי ברבעון השלישי נרשמה ירידה במחיר הממוצע של דירות חדשות ודירות יד שניה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ולרבעון הקודם. אחת הסיבות לכך היא היציאה ההולכת וגוברת של משקיעים מהשוק, בשל העלאת מס הרכישה בחודש יוני האחרון.

ברבעון השלישי היה המחיר הממוצע לדירה חדשה 1.58 מיליון שקל, נמוך ריאלית בכ-6% בהשוואה לרבעון הקודם, ונמוך ריאלית בכ-4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. המחיר הממוצע לדירת 4 חדרים חדשה הגיע ל-1.41 מיליון שקל, נמוך ריאלית בכ-5.5% מהרבעון המקביל אשתקד וגם מהרבעון השני של 2015. המחיר הממוצע לדירת 5 חדרים חדשה הגיע ל-1.77 מיליון שקל, נמוך ריאלית ב-2.6% מהרבעון המקביל אשתקד ונמוך ריאלית ב-5.7% מהרבעון הקודם.

ח"כ איתן כבל, יו"ר הוועדה, אמר בתחילת הדברים כי "נושא הדיון הוא הדרמטי ביותר שיש היום בכלכלת ישראל. זה הנושא שמכביד הכי הרבה על משקי הבית ויוקר המחיה".

כבל אמר לכחלון כי העלייה המטאורית במספר המשכורות שנדרשות כיום כדי לרכוש דירה, לעומת אלה שנדרשו ב-2009, היא לא תיאמן ועושה את זה בלתי אפשרי לזוג צעיר להגיע לדירה.

כחלון חזר בראשית דבריו על דברים שרלוונטיים לדיון הקודם בוועדה - על מיזוג סלקום-גולן טלקום - כי יש בסמכותו של האוצר כדי לעצור את המיזוג וזה מה שבכוונתו לעשות.

לדברי כחלון, "הבנו שמי שהבעיר את שוק הדיור זו היתה בעצם המדינה - בריביות של בנק ישראל, וכן במכירת הקרקעות של המדינה במחירים גבוהים ליזמים. בהחלטה הראשונה שלי כיו"ר רמ"י היא להפסיק את הספסרות של המדינה בקרקעות ולהוציא קרקעות רבות למכרזים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully