וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה בעד דיור להשכרה? ברמה"ש עצרו את הגדלת הפרויקט

יעל דראל

10.11.2015 / 10:00

המדינה מצהירה כי ברצונה להקים עשרות אלפי דירות להשכרה, אלא שבמבחן המעשה המציאות שונה: חברת אביב שזכתה במכרז ברמת השרון לפני כשנה, ביקשה להגדיל את מספר הדירות הקטנות בפרויקט – אך נדחתה על ידי הוועדה המקומית

שכונת צמרת המושבה בבאר יעקב. ניב אהרונסון
שכונת צמרת המושבה בבאר יעקב/ניב אהרונסון

כך נראית חלמאות: בעוד כחודש ייסגר אחת המכרזים המעניינים של החברה הממשלתית "דירה להשכיר" בתל אביב - להקמתן של 350 דירות להשכרה ארוכת טווח במתחם הגדנ"ע בעיר. בחברה דיווחו השבוע בסיפוק כי למעלה מ 100 יזמים ומציעים פוטנציאלים הגיעו לכנס המציעים שלה, אלא שכשמביטים על גורל המכרזים הקודמים, נדמה כי לזוכים צפוי מסלול מכשולים בדרך להגשמת היעד הלאומי.

כך למשל, במכרז לדיור להשכרה שפורסם בחודש מאי 2014 על ידי החברה ברמת השרון: במכרז זה זכתה חברת אביב, בשליטת דורון אביב ודפנה הרלב, ועל פי התוכנית, אמור להיבנות במתחם פרויקט הכולל 246 יחידות דיור (מהן 61 בשכר דירה מפוקח) להשכרה ארוכת טווח. מיד לאחר הזכייה הגישה חברת אביב בקשה לתוספת שבס (תקנה המאפשרת ליזמים לזכות בתוספת דירות מגורים) – לאחר שטרם יציאת המכרז לדרך, אושר לה כי אין מניעה לקבלת התוספת.

עם זאת, שנה שלמה עמדה בקשתה של חברת אביב ללא מענה ורק לאחרונה הודיעה הוועדה המקומית כי היא מסרבת לבקשה. הרקע להחלטה: התנגדות תושבים שחששו מפני יצירת עומסי תחבורה במקום. זאת, על אף שאנשי המקצוע כבר פסקו בעבר כי עומסי התחבורה במקום אינם צפויים לגדול בעקבות פרויקטי המגורים החדשים ועל אף שכאמור, במקור הובהר לחברה כי לא תהיה מניעה לאשר תוספת כזו.

תוספת השבס אותה ביקשה רמת אביב כללה 53 דירות נוספות בתמהיל מחודש. כלומר, פרט להגדלת מלאי הדירות להשכרה במקום – מטרה שהוגדרה כיעד לאומי על ידי הממשלה –המהלך החדש אמור היה לאפשר את הגדלת מספר יחידות הדיור הקטנות יותר בפרויקט: דירות בנות 3 ו-4 חדרים. במקום 26 דירות קטנות, ביקשו בחברת אביב לאפשר בנייה של 81 דירות כאלה.

עו"ד ענת בירן, המייצגת את החברה בערר שהוגש לאחרונה לוועדת הערר במחוז תל אביב, מציינת כי "המצב שנוצר מציב את החברה בסיטואציה לא פשוטה, משום שבפרויקט כזה המדינה מציבה לוחות זמנים ברורים לביצוע וסיום, אך מאידך, רק בחודש מרץ יתקיים דיון בערר – כלומר כשנה וחצי לאחר שהוגשה הבקשה. אם המדינה רוצה דיור להשכרה כיעד לאומי, לא ברור כיצד ההתנהלות הזו משרתת את הפרויקט". בירן הוסיפה כי "לצערי אנחנו רואים שוב ושוב את הפער הגדול בין הצהרות הממשלה להתנהלות בשטח - למרות ההצהרות של הממשלה על הצורך בבניית דירות קטנות בשטח הרשויות והועדות המקומיות מקשות מאוד על יזמים שמעוניינים בבניית דירות קטנות. המקרה הנוכחי הוא דוגמא קיצונית לכך שאין למדינה שליטה על מספר הדירות וגדלן, אפילו בפרויקט כל כך חברתי וייחודי שהיא עצמה יזמה והמופנה בעיקר לחסרי יכולת לרכוש דירה".

בערר נכתב בין השאר כי: "הוועדה המקומית נכנעה ללחץ תושבי הסביבה, ובנימוקים מתפתלים ושגויים עובדתית החליטה, בניגוד לעמדת מהנדס העיר והצוות המקצועי, לא לאשר את הבקשות להיתר שמטרתן להוסיף יחידות דיור להשכרה ללא תוספת זכויות במטרה לשפר את תכנון הפרויקט, להתאימו לצרכי הזמן ולצוק העתים וליצור בו יחידות דיור קטנות יותר, בנות 3 ו-4 חדרים".

בהמשך נכתב כי "הוועדה התעלמה מהחשיבות הציבורית העליונה שבאישור הבקשות לפרויקט, שהינו פרויקט ייחודי להשכרה ארוכת טווח אותו יזם משרד האוצר חלקו במחיר מוזל לזכאים, חלקו לתושבי העיר וחלקו לציבור הרחב".

מבדיקת וואלה עולה כי במכרז החדש שאותו פרסמה חברת דירה להשכיר במתחם הגדנע בתל אביב הוחלט על רקע הקשיים ברמת השרון להכליל מראש את תוספת השבס לייזמים, על מנת שלא לאלץ אותם להתמודד מול הרשות המקומית. עוד עולה כי בכנס המציעים נכחו כל החברות שזכו כבר במכרזים הקודמים - דוגמת אשטרום, אפריקה ישראל טוגם חברת אביב לצד בנקים בהם לאומי ודיסקונט, חברות ביטוח כלל ומגדל.

דובר עיריית רמת-השרון, גונן אליאסי מסר בתגובה לידיעה כי "חברי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה פועלים ע"פ חוק, כשלנגד עיניהם טובת כלל הציבור ברמת-השרון. ברחבי העיר מקודמות תכניות בנייה מגוונות לצד פרויקטים של פינוי-בינוי, התחדשות עירונית וכד', כאשר המכנה המשותף של כלל התוכניות, הוא האיזון האורבאני הנכון עליו מקפידים פרנסי העיר, המתאים לצביון הייחודי של רמת-השרון".

מחברת דירה להשכיר נמסר כי "החברה פועלת בהתאם למדיניות ממשלתית שמטרתה להביא לפיתרון משמעותי של בעיה לאומית - מחסור הדיור בישראל. החברה פועלת בכל הארץ ומובילה פרויקטים שבונים דירות שייועדו לשכירות ארוכת טווח ולהגדלה ניכרת של כמות יחידות הדיור. בכל המכרזים שהחברה מובילה, מדובר בפרויקטים מובילים, יעילים, בסטנדרט בנייה איכותי וגבוה ובכולם, החברה מקפידה על ייעוד חלק מהיצע הדירות בעבור בני המקום. בדומה לפרויקטים נוספים - החברה פועלת גם ברמת השרון, בפרויקט מוצלח, איכותי, ברמה גבוהה, שמיועד לשכירות קבועה, שאותו מנהלת חברת אביב. התוספת המבוקשת ל 53 יחידות דיור, היא תוספת סטנדרטית המקובלת בכל פרויקט בנייה בישראל, מחצית מיחידות הדיור מיועדות לזכאים בני המקום שייהנו משכירות מופחתת ומפרויקט דיור איכותי ברמה גבוהה. חברת דירה להשכיר תפעל בכל הכלים שעומדים לרשותה, במטרה לקדם בנייה של פרויקט יעיל ואיכותי ותעשה כל שביכולתה, במטרה לסייע לצעירי רמת השרון שהם הנהנים העיקריים מפרויקט זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully