וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריך 140 משכורות כדי לקנות דירה? נסו 3,285

יעל דראל

8.11.2015 / 8:32

הנתון הרשמי המוצג על ידי המדינה מבוסס על חישוב על פי השכר הממוצע במשק. אולם כאשר בוחנים את הנתונים על פי השכר החציוני - ועל פי היכולת האמיתית לחסוך - מגיעים לנתון מדאיג בהרבה

העיר קריית גת. ShutterStock
העיר קריית גת/ShutterStock

הדיון התמידי בנוגע לשאלה "כמה משכורות נדרשות לצורך רכישת דירה בישראל", נובע בין היתר מהביקורת הרבה לה זוכה נכון להיום החישוב הרשמי המוצג על ידי המדינה - בין השאר על רקע העובדה כי הוא מתבסס על השכר הממוצע ולא על השכר החציוני, המייצג יותר את משקי הבית. נכון להיום, הנתון הרשמי עומד על כ-140 משכורות, אלא שעל פי ניתוח שבוצע באתר מדלן, המציאות עגומה הרבה יותר ועומדת על מספר כמעט דמיוני של 3,285 משכורות.

נשמע מופרך? לדברי שרה סיגל, אנליסטית במחלקת המחקר של אתר מדלן, המספר העצום של המשכורות שאותן נדרש שכיר ממוצע בישראל לחסוך נובע דווקא מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: "המחיר הממוצע של דירה בישראל עומד על כ-1,325,000 שקל, בעוד הקושי האמיתי הינו גיוס ההון העצמי המינימלי הנדרש לרכישת הדירה. ההון העצמי הנדרש הינו כ-25%-30% משווי הנכס, משמע כ-397,000 שקל בממוצע", היא אומרת. "על פי נתוני הלמ"ס, משפחה ממוצעת בישראל מצליחה לחסוך 121 שקלים בחודש בלבד, כלומר, על מנת לחסוך 397,000 ש"ח יש צורך בלא פחות מ – 3285 חודשים. תקופת חיסכון לא סבירה זו ממחישה את העובדה כי כיום רק מי שנהנה מתמיכה פיננסית מהוריו יש באפשרותו לרכוש דירה, מה שמנציח עוד יותר את הפערים בחברה הישראלית. "

במדלן מציינים כי תכנית מחיר למשתכן במסגרתה משווקת המדינה דירות מוזלות במכרזים – באופן שצפוי להגיע לאלפי יחידות דיור במהלך שנת 2016 – עשויה להביא בשורה לרוכשי דירה ראשונה שאינם זוכים לתמיכה כלכלית מהוריהם. במסגרת התכנית צפויות להיות משווקות עשרות אלפי דירות בהנחה של מאות אלפי שקלים, באופן שעשוי להערכת גורמים בענף גם להשפיע בסופו של דבר על מגמת המחירים בשוק.

לצד זה, לאחרונה פורסם שמשרד האוצר שוקל לאפשר לזוכים בדירות המוזלות משכנתא בהיקף של 100% משווי הנכס. תכנית זו, על אף שהיא מלווה בביקורת על המינוף הגבוה שיידרש מזוגות צעירים בתחילת דרכם, עשויה לבטל את המחסום העיקרי של גיוס ההון העצמי באופן שיגדיל דרמטית את יכולתם של רוכשי דירות ראשונות.

ניתוח הנתונים של אתר מדלן בוצע לקראת הקונגרס החברתי השני שיתקיים היום בתל אביב. הקונגרס החברתי מתקיים בסימן משבר הדיור ויאגד כ-30 ארגוני חברה אזרחית ובכירים במשק, במטרה לגבש תכנית עבודה מקיפה בנושא.

שיר נוסצקי, ממייסדי הקונגרס החברתי, התייחסה לנתוני מדלן וציינה כי "הנתונים הללו ממחישים, שחור על גבי לבן, את מה שהדור האבוד של צעירי ישראל מרגיש כבר שנים: ללא סיוע כספי של מאות אלפי שקלים מהוריו, לעולם לא תהיה לו דירה משלו. במלים אחרות, מי שלא התמזל מזלו להיוולד להורים בעלי אמצעים נידון לחיות ללא אופק לעתיד נורמלי. התמונה הזאת הופכת שחורה אפילו יותר כשמסתכלים דור אחד קדימה, אל ילדינו שבניגוד אלינו כבר לא ירשו דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully