וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד שלכם ממוקם בבניין מגורים? בקרוב תיאלצו להתפנות

יעל דראל

4.11.2015 / 13:10

על פי הצעה מחוק ההסדרים, שאושרה בוועדת הפנים והגנת הסביבה לקריאה שנייה, ייאסר על הפעלת משרדים בדירות מגורים - למעט לשימוש גני ילדים ושימוש רפואי. מעל 100 אלף דירות משמשות כיום, על פי ההערכות, כמשרדים

דירה קטנה. ShutterStock
דירה קטנה/ShutterStock

ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת אישרה לקריאה שניה ושלישית את פרק הדיור בחוק ההסדרים, במסגרתו הוחלט לאסור שימוש חורג בדירות מגורים – פרט לפעילות לטובת גני ילדים ושירותי רפואה.

המשמעות: לאחר שנים שבהן משרד הבינוי מעריך כי בישראל פועלות לכל הפחות עשרות אלפי דירות מגורים בשימושים חורגים – חלקן הגדול לטובת משרדים – ייאלצו כעת בעלי מקצועות אלו לפנות את הדירות והן יוחזרו לשימוש מגורים, לטובת הגדלת המלאי.

במשרד השיכון העריכו לפני כשנה שישנן כ-100 אלף דירות כאלה באזורי ביקוש. עם זאת, נכון להיום ישנו קושי להעריך את מספרן המדויק מפני שבעלי עסקים קטנים רבים מפעילים דירות מגורים כמשרדים ואינם מדווחים על כך. לצד זה יצויין כי על פי הערכות בענף המשרדים, בשנים 2017-2018 צפויה הצפה בשוק, שכן נבנים שטחי משרדים רבים שלא צפוי להיות להם שימוש – כך שהחלטה זו צפויה לסייע גם לענף המשרדים.

החוק החדש כאמור מחריג גני ילדים ומעונות יום וכן שימוש לשם רפואה ציבורית ורפואת השן. על פי ההחלטה, רופא שיעשה שימוש חורג בדירת מגורים יצטרך למסור תצהיר לפיו רוב פעילות המרפאה הינה במימון ציבורי (קופות חולים או משרד הביטחון) ויציג את חוזה ההתקשרות שלו עם הגוף הציבורי.

פרק הדיור שאושר כעת בוועדה כולל גם בשורה חשובה ליישובי מיעוטים. על פי הצעת החוק תיקבע הוראה ייחודית ביישובי מיעוטים לפיה, אם חלה על מגרש תכנית למגורים והבנייה שנבנתה בו חורגת מן המותר עד 30% מהשטח - תוסמך ועדה מקומית לתת הקלה בעניין היקף זכויות הבניה. הצעה זו מבקשת להכשיר בנייה בלתי חוקית שנבנתה עד שנת 2011. במידה ומדובר בהיקפי בנייה בלתי חוקיים שחורגים מ-30% תיאלץ הוועדה המקומית לשנות את תכנית בניין העיר במקום.

על פי ההצעה, יוקמו ועדת משנה בשלושה מחוזות – מחוז הצפון, חיפה ומרכז. הרכב הוועדה יכלול את יו"ר הוועדה המחוזית וכן את נציגי שרי המשפטים, הבינוי והגנת הסביבה, שני חברי הוועדה המחוזית מבין נציגי הרשויות המקומיות ומתכנן המחוז.
כעת צפוי פרק הדיור להגיע להצבעה במליאת הכנסת, אך על פי ההערכות, הוא צפוי להיות מאושר ללא התנגדויות, לאחר שחברי הוועדה הצביעו על הנוסח לאחר שהוגשו לו הסתייגויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully