וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת האוצר: משכנתא של 100% לזכאים ב"מחיר למשתכן"

עמירם ברקת

3.11.2015 / 18:22

באוצר שוקלים גם אפשרות לסבסד ריביות על הלוואות ממשלתיות, ולהעניק הלוואות בריבית של 1.79%-2.8%, כתחליף להון העצמי של הרוכשים

שר האוצר משה כחלון, הכנסת, 13 ביולי 2015. יותם רונן
משה כחלון/יותם רונן

מטה הדיור במשרד האוצר מקדם פתרון יצירתי במיוחד עבור רוכשי דירות במסגרת מכרזי "מחיר למשתכן". בימים האחרונים פנו במטה הדיור ולבנקים ובדקו איתם את האפשרות שהמשכנתא שתינתן לרוכשי דירות "מחיר למשתכן" (על פי החלטת שר האוצר, מדובר בכל מכרזי המדינה עד להודעה חדשה), תחושב לפי מחיר השוק של הדירה, ולא לפי המחיר בפועל שהושג במכרז. המחירים שהושגו עד כה לדירות במכרזי "מחיר למשתכן" היו נמוכים ב-35%.

שר האוצר כחלון אמר בשבוע שעבר לאחר סגירת המכרז בקרית מוצקין כי מחיר דירה שם יעמוד על כ-940 אלף שקל לעומת 1.4 מיליון שקל במחיר השוק.

על פי ההצעה החדשה, אם זוג ירכוש דירת "מחיר למשתכן" הוא יקבל מהבנק משכנתא בגובה 75% מהסכום הגבוה כלומר, משכנתא שרכיב המימון שלה מגיע ל-100% ממחיר הדירה ששולם בפועל. בדוגמה שנתן כחלון, (שבה מחיר השוק של הדירה הוא 1.4 מיליון שקל) ניתן יהיה באופן תיאורטי לקחת משכנתא של עד 1.05 מיליון שקל כשפועל מחיר הדירה עומד כאמור על 940 אלף שקל, לעומת משכנתא בגובה של 705 אלף שקל אם החישוב ייעשה לפי המחיר בפועל.

עלות משכנתא. גלובס
עלות משכנתא/גלובס

סבסוד במקום הון עצמי

בעפולה דובר על מחיר של 640 אלף שקל לדירה, לעומת 980 במחיר השוק, והרוכשים יוכלו לקבל משכנתא של 735 אלף שקל במקום 580 אלף שקל בלבד. אפשר להניח שמחיר השוק שייקבע לדירת "מחיר למשתכן" יהיה נמוך יותר ממחיר השוק של דירה רגילה, בגלל המפרט המוגבל שלה, אך גם במקרה שכזה הרי שמדובר במימון של 90%-100%.

מדובר לכאורה בעקיפה של מגבלת המימון שקבע המפקח על הבנקים בבנק ישראל. מטרת המגבלה הייתה להגן על הבנקים מפני חשיפה מוגזמת לשוק הנדל"ן. ראש מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי סבור כי ההצעה שומרת על המטרה. זאת משום שאם הבנק יממש את הנכס, ייגזר המחיר שיקבל עבורו ממחיר השוק של הנכס ולא מהמחיר ששולם בפועל.

מטה הדיור באוצר מקדם יוזמה לסבסוד הריביות על ההלוואות הממשלתיות המשלימות לרכישת דירה במטרה להקל על זכאי משרד השיכון לרכוש דירות גם כשאין להם את ההון העצמי הדרוש לכך. ל"גלובס" נודע כי לאחר הסבסוד תנוע הריבית על ההלוואות בין 1.79% לשנה על ההלוואה הקצרה ביותר (10 שנים) ל-2.8% לשנה על ההלוואה הארוכה ביותר (25 שנה). מדובר בריבית ריאלית הצמודה למדד.

העלות התקציבית של ההצעה שנמצאת בהכנה לקראת דיון בוועדת הכספים עשויה להגיע לכ-200-250 מיליון שקל. תוספת העלות התקציבית נובעת מכך שכיום האפשרות לקבל הלוואות כמעט שאינה מנוצלת משום שהממשלה דורשת על ההלוואות ריבית גבוהה יותר מהריביות המקובלות כיום בבנקים (ועומדת כיום על 3%-4%). הוזלת הריבית תגדיל במאות אחוזים את מספר המבקשים לקבל הלוואות כאלה, מעריכים באוצר.

נזכיר כי אלו הפתרונות שעליהם דיבר שר האוצר משה כחלון בשבוע שעבר בוועדת הכספים, כצעדים שנועדו להחליף את הצעת החוק של ח"כ אורלי לוי אבקסיס (הבית היהודי) שקוראת להגדיל בחזרה את שיעור המימון במשכנתא מ-75% ל-90%. לוי אבקסיס טוענת כי באוצר ובבנק ישראל מעלימים עין מכך שההון העצמי שהזוגות הצעירים מגייסים איננו "כסף מהבית" אלא הלוואות שהם לוקחים מבני משפחה, חברים או מהבנקים וחברות אשראי פרטיות - בריבית גבוהה יותר מריבית המשכנתא וללא בדיקת יכולת החזר. באוצר מתנגדים בתוקף להגדלת רכיב המימון במשכנתאות משום שלטענתם הדבר יגביר מחדש את הלחצים לעליית מחירי הדירות.

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully