וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה ברכישות נדל"ן של משקיעים – בעיקר בת"א והשרון

יעל דראל

1.11.2015 / 14:00

הכבדת המס על המשקיעים השפיעה בחודש אוגוסט בעיקר על רכישת דירות יוקרה ודירות חדשות באזורים היקרים. לצד זה, שוק הדיור רושם ירידה מתונה של 3% במספר העסקאות – בעיקר באזור המרכז. בערים הצפוניות נרשמה דווקא עלייה חדה במספר הרכישות

פועל באתר בנייה. ShutterStock
פועל באתר בנייה/ShutterStock

הכבדת המס על דירות להשקעה ממשיכה לתת את אותותיה: משקלם של המשקיעים בשוק ממשיך להצטמצם – בעיקר באזורים שבהם מחירי הדירות גבוהים, זאת לצד ירידה כללית מתונה של 3% במספר העסקאות לרכישת דירה בשוק בחודש אוגוסט, כך עולה מהסקירה החודשית שמפרסם הכלכלן הראשי במשרד האוצר.

על פי הסקירה, פעילותם של המשקיעים בחודש אוגוסט ממשיכה את המגמה הדרמטית שהחלה להירשם בחודש יולי ומשקלם בשוק עומד כעת על כ-15% בלבד – אם כי מגמה זו מאופיינת בחודש בעיקר בהצטמצמות ההשקעות באזורים שבהם מחירי הדירות גבוהים.

כך למשל, מחירה הממוצע של דירה שנרכשה להשקעה באזור השרון בחודש אוגוסט היה נמוך ב- 13 אחוזים ממחירה הממוצע של דירה להשקעה שנרכשה באזור זה בחמשת החודשים הראשונים של השנה - כפליים משיעור הירידה שנרשם במחיר הממוצע של דירה שנרכשה למגורים ("דירה יחידה") באזור. באגף הכלכלן הראשי ציינו כי מדובר בירידה משמעותית במשקלן של "דירות היוקרה" בסך הדירות שרכשו המשקיעים מאז הכבדת המיסוי עליהם.

באותו הקשר, ניכרת ירידה חדה במשקל הדירות החדשות ברכישות המשקיעים. כך למשל, בעוד שבחמשת החודשים הראשונים של השנה היוו דירות אלו 35 אחוזים מסך הדירות שרכשו המשקיעים באותה תקופה, ירד שיעור זה לחמישית בלבד בחודש אוגוסט. אזור השרון, שהיה בין האזורים הדומיננטיים ביותר בפעילות המשקיעים מאז אמצע 2014, הוביל את הירידה ברכישות המשקיעים בחודש אוגוסט (ירידה של כ-16%)

באוצר ציינו כי משיעור של קרוב למחצית מסך העסקאות בחודש יוני, ושליש מסך העסקאות ב-12 החודשים שקדמו לו, ירד משקל המשקיעים באזור זה השרון ל-16 אחוזים בלבד באוגוסט. עם זאת, ניתוח מאפייני המשקיעים באזור בחודש אוגוסט מלמד על גידול ניכר במשקל הפנסיונרים (17 אחוזים מהמשקיעים באוגוסט לעומת שיעור של 5 אחוזים בתחילת 2015).

בכל הנוגע למגמה הכללית בשוק הדיור, במשרד האוצר ציינו כי בחודש אוגוסט נרשמה ירידה מתונה של כ- 3%. בפילוח גיאוגרפי ישנם הבדלים ניכרים במספר העסקאות בכל אזור: כך למשל, לצד ירידה חדה יחסית, בשיעור של 11 אחוזים במספר העסקאות באזור תל אביב (לאחר שאזור זה גם הוביל את הירידה בעסקאות בחודש יולי), נרשמו דווקא עליות חדות ברכישת דירות בפריפריה הצפונית – בערים כמו נצרת וטבריה.

בפילוח של רכישות דירה ראשונה נרשמה ירידה מתונה של 4% בחודש אוגוסט ובפילוח גיאוגרפי בולטת ירידה של 14 אחוזים ברכישות אלו באזור ירושלים (בהמשך לירידה בשיעור דומה בחודש יולי). במקביל נרשמה ירידה משמעותית (כ-10%) ברמות המחירים של הדירות שנרכשו על ידי הזוגות הצעירים באזור זה, בעיקר על רקע עלייה במשקל העסקאות בישובים באזור זה (המתאפיינים ברמות מחירים נמוכות יחסית).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully