וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס צפיפות חדש מאיים להעלות את מחירי הדירות?

יעל דראל

27.10.2015 / 14:03

המס החדש, שאותו מתכוונת המדינה להשית באמצעות חוק ההסדרים, יגדיל את היטלי ההשבחה בשיעור של עד 70%. "האוצר ממשיך להשתמש ברוכשי הדירות ככספומט לקופות הריקות של הרשויות המקומיות"

בתים בתל אביב, מבט מלמעלה לכיוון צפון תל אביב. נמרוד סונדרס
בתים בתל אביב, מבט מלמעלה לכיוון צפון תל אביב/נמרוד סונדרס

מס חדש שייגבה מיזמים שיבנו פרויקטים שבהן צפיפות הדירות גבוהה מהממוצע ("היטל צפיפות") צפוי להגיע מחר אל שולחנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת ומעורר מחלוקת, בטענה כי הוא יביא להתייקרות מחירי הדירות.

המס החדש, שאותו מתכננת הממשלה להשית באמצעות חוק ההסדרים, ייגבה על פי ההצעה בפרויקטים הנבנים בצפיפות שתעלה על 180% מהצפיפות המינימלית בתוכנית המתאר הארצית (תמ"א 35) בכל אזור. על פי הצעת החוק, ההיטל החדש ייגבה כאחוז משווי ההשבחה בקרקע – על פי מדרגות של 5% - 20% - באופן שעשוי להגדיל את היטל ההשבחה עד לכ-70%.

עו"ד עפר טויסטר, ממשרד עו"ד עפר טויסטר ושות' העוסק בתכנון ובנייה, מסביר כי "אם למשל הצפיפות ביישוב מסוים עומדת על 12 יחידות לדונם נטו, הרי שכל תוספת מעבר לכך ניתן יהיה להטיל עליה היטל צפיפות בחוק עזר ועד לתקרה של 20% מההשבחה. זאת אומרת בסך הכל ניתן להטיל עד 70% מההשבחה (50% היטל השבחה ועוד 20% צפיפות – י"ד)".

טויסטר מציין כי "באזורי ביקוש בדרך כלל הפרויקטים החדשים הינם מעבר לצפיפות המינימלית. הצעת חוק זו אם תאושר תגרום כמובן לנטל נוסף על היזמים שבמוקדם או במאוחר יתגלגל על רוכשי הדירות. תמוה בעינינו כיצד מיסוי נוסף עומד בהצהרות להפחתת מחירי הדירות".

עו"ד צבי שוב, המתמחה אף הוא בתכנון ובנייה, אמר דברים דומים וציין כי הטלת מס נוסף בגין צפיפות הינה מהלך מיותר ומנוגד לניסיונות לקדם בנייה, להגדיל את היצע הדירות בשוק ולהוריד את מחירי הדירות . "זו הצעה מיותרת משרד האוצר שתגרום לרוכשי הדירות לשלם מחיר גבוה יותר על אותן דירות רק בשכונות צפופות יותר. האוצר ממשיך להשתמש ברוכשי הדירות ככספומט לקופות הריקות של הרשויות המקומיות. גם כך היטל השבחה בשיעור של 50% מההשבחה הינו היטל בשיעור ניכר ביותר שמשפיע במישרין על עליית מחירי הקרקע ועליית מחירי הדירות. יש לקחת בחשבון שמעבר להיטל זה משולמים תשלומים אגרות והיטלים נוספים, ואם מדובר בקרקע המנוהלת על ידי רשות מקרקעי ישראל אזי משולם תשלום נכבד נוסף לרשות מקרקעי ישראל", הבהיר.

יצחק שפיגל שמאי מקרקעין, שותף במשרד צביקל-שפיגל, מתח ביקורת על הכוונה להטיל את המס החדש ואמר כי "מי שיזם את ההיטל זה מי שיש לו אינטרס שמחירי הדירות יעלו. ברור לכל בר דעת שבסופו של יום רוב ההכבדה תגולגל לכיסם של רוכשי הדירות. בשורה התחתונה, הניסוח של הסעיפים הוא מאד בעיתי ובסופו של יום זה מוביל אותנו לעוד כאוס נוסח תכניתו של לפי על מע"מ אפס. כולם ישבו על הגדר ובסופו של דבר ההיצע לו אנו זקוקים בקרקעות לבניה לא יבוא בטווח הנראה לעין".

עו"ד ירון נדם ממשרד עו"ד בן אליעזר ושות' העוסק במיסוי עירוני, ציין אף הוא כי "היטל הצפיפות החדש מעלה כמובן ליזם את עלות הבניה שבהכרח יביא להעלאת מחיר הדירה. לדבריו, החוק בעניין זה, נוקט בכלליות רבה מדי ומאפשר לרשויות מרחב תמרון גדול מדי בהגדת הנישום החייב וסכומי ההיטלים".

  • עוד באותו נושא:
  • מס צפיפות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully