וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בת ים תעודד בניית מרפסות - גם לדירות בודדות

יעל דראל

27.10.2015 / 11:51

מומחים מעריכים כי מדובר במהלך פורץ דרך, שיאפשר לבעלי דירות רבים להוסיף מרפסות באופן פרטני. על פי הערכות, הוספת מרפסת מעלה את ערך הדירה בבת ים בכ-10%-15%. "זו מהפיכה, אך צריך לוודא שבעת מכירת הדירה – לא יוטל היטל השבחה"

מרפסת בבניין משותף. אורי לנץ
מרפסות/אורי לנץ

תכנית חדשה שאושרה להפקדה בוועדה המקומית בבת ים, צפויה לעודד את תושבי העיר להגיש תכניות להוספת מרפסות בבתיהם, בבניינים ישנים. התוכנית מאפשרת לשנות את קווי הבניין באופן שניתן יהיה לבנות מרפסות בעומק של 2.5 מטר ומבטלת את החובה לבניית מרפסת שירות מופרדת, בשטח 4 מ"ר. הגודל שנקבע (2.5 מ"ר) נקבע על פי העומק המינימלי הנדרש להצבת שולחן וכסאות משני צדיו.

התכנית החדשה הוכנה בסמכותה של הוועדה המקומית ואינה מצריכה את אישור הוועדה המחוזית ובמסגרתה ניתן יהיה להגדיל דירות קיימות עד 140 מ"ר לדירה. שטחי מרפסות קיימות יוכלו לגדול על פי התוכנית לשטח של עד 20 מ"ר – 8 מ"ר יותר מאשר הגודל המותר כיום בתקנות למרפסות לתוכניות ישנות.

במהלך הדיון החליטה הוועדה לאפשר גם הקמת מרפסות בדירות בודדות, באופן שאינו משתלב במהלך כולל של תוספת מרפסות לבניין או לאגף שלם בו. "המדיניות הזאת תאפשר גמישות במקרים של התנגדויות שכנים" ציינו בעירייה.

"אני חושב שבעיר ים תיכונית כמו בת ים ראוי שלכל בית תהיה מרפסת שניתנת לשימוש כחלק מהדירה ותשדרג את איכות החיים. התכנית שאישרנו מנסה לעודד זאת על ידי הגדלת השטח שמותר לבנות וכן הגמשת הכללים שהיו עד היום נוקשים למדי לבניית מרפסות", אמר ראש העיר יוסי בכר.

עו"ד משה רז כהן, משרד רז כהן פרשקר ושות', המתמחה בנדל"ן מציין כי "החידוש המרכזי בתכנית של עיריית בת ים הוא בכך שכעת מכוח סמכותה של הוועדה המקומית היא מאפשרת לבנות שטח נוסף מבלי שהוא יבוא על חשבון שטחים קיימים (שטחי שירות או שטח עיקרי – י"ד). מהלך כזה מביא תועלת בעיקר בדירות שבהן כל שטחי השירות נוצלו ועד כה לא ניתן היה לבנות מרפסות". עם זאת רז כהן מציין כי עלולות להיווצר בעיות כתוצאה מהמהלך, "אחת הבעיות המרכזיות שאני צופה היא סוגיית היטל ההשבחה. נשאלת השאלה האם העירייה תחייב בהיטל השבחה בעת מכירת דירה שערכה עלה, כתוצאה מהוספת המרפסת?"

עוד הוא מציין כי "עד כה הכלל היה ליצור אחידות בבניינים ובכך לא ניתן היה ללכת על מהלך כזה לבד. הרי אי אפשר לחייב אנשים להוציא כסף על מרפסת רק בגלל שאחד השכנים חפץ בכך. המהפכה בתוכנית זו טמונה בכך שלא חייבים את כל דיירי הבניין על מנת לקדם מהלך כזה, אבל כמובן שיש להם עדיין זכות להתנגדות. אפשר להתווכח על שאלת האסתטיקה – מה קורה במצב שבו חלק מהדירות בבניין עם מרפסות וחלק בלי - אבל אין ספק שבכל הארץ נהוג עיקרון האחידות – וזה מהלך פורץ דרך".

שמאי המקרקעין, חיים מסילתי, העריך כי "הוספת מרפסת לדירה בבת ים יכולה לעלות את שוויה ב-10%-15%. מדובר על תוספת של לפחות 100 אלף שקל ואף למעלה מזאת לשווי הדירה. מדובר בהחלטה חשובה. הרשויות המקומיות צריכות לאפשר לפרט יכולת לשדרג את דירתם ולפעול בצורה עצמאית ללא תלות בשכנים שלהם".

  • עוד באותו נושא:
  • בת ים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully