וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר מטה הדיור: הופך שולחנות כדי להביא עובדים זרים לבנייה

יעל דראל

22.10.2015 / 20:22

אביגדור יצחקי העריך כי בסופו של תהליך המדינה תפעל להביא עשרות אלפי עובדים זרים. "נביא 40-50 אלף עובדים אם צריך, אני לא רואה דרך אחרת להגביר את ייצור הדירות"

כנס קבלנים אילת. פוטו מרסלו,
אביגדור יצחקי/פוטו מרסלו

"אני מנהל מלחמת חורמה על הבאת העובדים הזרים, האמינו לי שזה לא קל, אני צריך להפוך שולחנות. זו קריעת ים סוף להביא עובדים זרים בלי הסכמים בילטרליים בין המדינות. העסקה עם הסינים היא עניין לא פשוט, למה להם לחתום איתנו בלי הסכמים? רק כי אנחנו רוצים לבנות מהר?", כך אמר הערב יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי.

יצחקי אמר כי הפער המצטבר היום בין ההיצע לביקוש בשוק הדיור עומד על כ-150 אלף דירות. "המספרים האלה רק יילכו ויגדלו – ואם לא נפתור את הפער הזה לא נפתור את בעיית הדיור. אבל כמה זמן לוקח פה לבנות דירה? בין 36-30 חודשים, שנתיים וחצי לכל הפחות, אי אפשר להדביק את הפער הזה. אני ישבתי בכל מקום ושאלתי – מה הבעיה בשוק? והגעתי למסקנה שבראש ובראשונה יש לנו בעיה בגורמי הייצור, במספר העובדים. אנחנו אמנם בעלייה במספר העובדים ואני שמח שהפלסטינים ממשיכים להגיע גם בימים אלה, אבל זה לא מספיק".

יצחקי, שנשא את הדברים בכנס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים בתל אביב יפו ובת ים, הוסיף כי בכוונת הממשלה לפעול רבות בתחום הגדלת כוח האדם בענף, בעיקר בתחום העבודות הרטובות. "אנחנו נביא אוקראינים, ירדנים, נביא עובדים מכל מקום – גם 40 ו-50 אלף עובדים אם צריך. ביום ראשון תעלה החלטת ממשלה שהחברה הטורקית שנמצאת פה על 1,200 עובדיה, תישאר פה עוד שלוש שנים. כל חברה שאתם רוצים להביא, על עובדיה, אנחנו נאשר. אני לא מוצאת שום דרך להגדיל את מספר ייצור הדירות פרט להגדלת כוח העבודה".

ראש מטה הדיור התייחס לשאלת חישוב הזכויות בפרויקטי תמ"א, והצהיר כי הוא אינו תומך כלל בתוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה במתכונתה הנוכחית. יצחקי הדגיש כי היום כל רשות מקומית מעניקה זכויות כראות עיניה, על אף ששווי זכויות הבנייה משתנה דרמטית בין רשות לרשות. "אני לא מאוד אוהב את התמ"א", הבהיר. "כרגע אני לא רוצה לעסוק בתוכנית הזו, זה רק מפריע לי לעבודה אבל אין ברירה חייבים לעשות פה סדר. ב-3 בנובמבר המועצה הארצית תקבל החלטה בנושא. אולי בעתיד יהיה זמן להקים תכנית כמו שצריך שהמטרה שלה היא לחזק מבנים, אבל כרגע אין לי זמן לעסוק בזה – ובינתיים מה שקורה הוא שדווקא איפה שרוצים לחזק מבנים לא מחזקים".

יצחקי התייחס למהלכים שהמדינה מקדמת מול הרשויות המקומיות ומתח ביקורת על ראשי הרשויות: "ההוא לא רוצה כביש, ההוא לא מוכן לקדם. אבל כולם רוצים לפתור את משבר הדיור. אבל העניין הזה פתיר – חתמנו על הסכמי גג – למרות שגם שם יש בעיות. בהרצליה רוצים פארק הרצלייני, בקרית גת היו לנו גם בעיות – אבל נעמוד על כך שההסכמים האלה ייצאו לדרך כדי שיינתנו היתרי בנייה וייבנו. יש לנו כבר 7 הסכמים, עוד 5-6 ערים שיצטרפו ומצויות במשא ומתן". לדברי ראש מטה הדיור, סוגיית התחבורה מהווה גם היא נושא ליבה שבכוונת מטה הדיור לפתור: "הצענו למשרד התחבורה להקים חברה שתהפוך להיות חברת ביצוע לתחבורה, רק בנושא דיור".

מי שעוד נכח בכנס הוא מנכ"ל החברה הממשלתית לדיור להשכרה, עוזי לוי, שאמר כי "בתקופה הקרובה נפרסם מכרזים ל-1.000 יחידות דיור נוספות להשכרה ואתמול אחרי תקופה לא קצרה, חתמנו על הכסף עם משרד האוצר ונוכל לקדם את תכנית "השכר ומהר" שבמסגרתה נוכל להאיץ בנייה של 2,000 יחידות דיור נוספות. אחד הנושאים שנעסוק בהם הוא הקמת מעונות סטודנטים – הפער בשוק הזה הוא אדיר וקידום פתרונות כאלה הוא חשוב ויקל את הלחץ בדיור בשוק. חשוב שכל המוסדות החינוך זקוקים והפער עומד על אלפי יחידות דיור".

לוי פירט כי המכרזים שיוצאים בתקופה הקרובה כוללים בין השאר שתי תכניות בשוהם וביבנה לכ-1,600 יחידות דיור, שהופקדו לאחרונה, וכן מכרזים במתחם הגדנ"ע בתל אביב ל-350 יחידות דיור, במתחם אלנבי ל-280 יחידות דיור וכן לפרויקט בירושלים של 400 יחידות דיור. "מה שמאפיין את מי שזכה עד היום, אלו חברות שיש להן גם קבלנות וגם יזמות, והמשותף להן היא העובדה שכל הפרויקטים קיבלו מימון מאוד אגרסיבי, עם הון עצמי יותר נמוך, עם החזר השקעה יותר גבוה. היזמים שעושים את הפרויקטים הנוכחיים – הרווח היזמי והקבלני הממוצע הוא דו ספרתי, ואלו מספרים יחסית מאוד גבוהים", אמר לוי.

המודל שבאמצעותו יושכרו הדירות יהייה על פי לוי 75% מהדירות יושכרו בשוק החופשי ו-25% יושכרו בשכר דירה מפוקח, באמצעות שומה שתגובש בזמן כניסת הדייר ותקבע תקרה של 80% ממחיר השוק, במסגרת מנגנון ייקור ידוע וקבוע (5 שנים ראשונות הגבלת ייקור של 1% בשכר הדירה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully