וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל משרד הבינוי: "הבירוקרטיה במדינה בלתי אפשרית"

יעל דראל

22.10.2015 / 14:29

אשל ארמוני אמר את הדברים במהלך כנס הנדל"ן השנתי באילת וספג ביקורת חריפה מצד הקבלנים הנוכחים באולם. "בעיריית חיפה כל פקיד הוא מלך, אנחנו מסכנים את כספינו אבל הממשלה לא רואה אותנו", הטיחו בו

בניה בתל אביב במתחם גינדי. ראובן קסטרו
בניה בתל אביב במתחם גינדי/ראובן קסטרו

עימות בין קבלנים לנציגי המדינה בכנס הנדל"ן השנתי באילת: קבלנים שנכחו בכנס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים בתל אביב-יפו בת ים באילת, מתחו ביקורת חריפה על הממשלה וקראו למנכ"ל משרד הבינוי, אשל ארמוני, לפעול לטובת ייעול עבודת השחקנים בענף. "אתם יושבים פה ומספרים לנו היסטוריה, בואו נראה אתכם מחתימים 12 גורמים על טופס 4. אני מזמין אתכם לבוא לעיריית חיפה, לנסות לעבוד שם. כל פקיד בעיריית חיפה הוא מלך. אנחנו מסכנים את כספינו, ואף אחד לא רואה אותנו", אמר דב זמיר, בעל חברה קבלנית שנכח באולם.

ארמוני השיב לנוכחים ואמר: "23 שנה הייתי במוסד ובדיוק בגלל הסיבות האלה החלטתי לבוא לשירות הציבורי. לא ייתכן שפקידים שיושבים על סיר הבשר יגרמו לעוגמת נפש כזו ולבעיות כאלה". ארמוני, בעברו מנכ"ל עיריית כפר סבא, התייחס בהרחבה לסבך הבירוקרטי בממשלה ומתח ביקורת על המצב הנוכחי ואמר: "בוקר בוקר אני קם עם מצ'טה ביד – ככה אי אפשר לבנות מדינה, הבירוקרטיה הממשלתית בישראל היא דבר בלתי אפשרי. מנסים לקדם דברים, ובכל פעם נדרש עוד אישור ועוד אישור. אני חייב לקצר את הרגולציה, שהעבודה של הקבלנים תהיה יותר קלה, שרשם הקבלנים יעבוד יותר ביעילות. שום דבר הוא לא קל, אנחנו מחפשים את הדרך לסגור את הסכמי הגג עם בית שמש ועם אשקלון – זה לא קל – לכל אחד יש את האינטרסים שלו – אבל אנחנו נבצע את זה".

ממלא מקום ראש רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון: "המטרה העיקרית שלנו והתפקיד המרכזי שלנו הוא הגדלת השיווק של יחידות הדיור. כולכם יודעים שאלוהים והשטן מצויים בפרטים הקטנים. מחירי הדיור ומשבר הדיור הם נושאים שיש להם השפעות מרכזיות על הכלכלה, אני רוצה לדבר על 2015 ו-2016 יחד והמטרה היא להגיע בשנתיים ל-100 אלף, מהם בין 60-80 אלף בבנייה רוויה, ובכל מקום שתהיה בנייה רוויה זה יהיה בשיטת מחיר למשתכן. להגיע ליעד של 20-25 אלף עד סוף השנה – זה יעד שאפשר לעמוד בו".

שומרון הציג לנוכחים נתונים השוואתיים בנוגע להבדלים שהוכנסו בתוכנית מחיר למשתכן משנת 1994 – אז הושקה לראשונה – ועד גרסתה הנוכחית. "בשנת 1994 תכנית מחיר למשתכן לא העניקה הנחה על הקרקע ולא היה סבסוד פיתוח. כיום יש הנחה של עד 80 אחוז הנחה על הקרקע ויש סבסוד של כ-40 אלף שקל בעלויות הפיתוח. כיום התוכנית גם פתוחה לכל חסרי דירה ראשונה ולא רק לזכאי משרד השיכון כפי שהיה בעבר. השנה זה 100% מהדירות בכל השיווקים בבנייה רוויה, בניגוד לשיטה שהיתה בשנת 1994 – שבה המכרזים האלה יצאו רק בפרויקטים נבחרים".

שומרון התייחס לתפקידן של הרשויות המקומיות ואמר כי "יש עדיין רשויות מקומיות שמערימות קשיים. בדו שיח שלנו עם ראשי הערים, עולות סוגיות כלכליות וסוגיות חברתיות בנוגע להגדלת ההיצע. צריך לזכור, מדברים על תב"עות קיימות שראשי הערים שולטים בהם – אנחנו לא מתחילים לבנות פה בניינים בלי פיקוח. הכל בהתאם לתב"ע הקיימת".

שומרון וארמוני נשאלו בנוגע להשלכותיה של תכנית מחיר למשתכן ולגבי החשש כי בעתיד יווצרו בישראל שיכונים, שבהם הבנייה היתה באיכות לא מספקת. "שוק הדיור משול לשמיכה קצרה. אנחנו חשבנו שבנקודה הזו הכי חשוב זה לקנות דירה במחיר מוזל - ואין ספק שיש סיכונים בתוכנית הזו, אבל המפרט הוא טוב וסביר ואנחנו נפקח על הקבלנים באמצעות חברת בקרה. האם תהיה למחיר הנמוך השפעה על הבנייה? האם בעוד עשר שנים ישפטו אותנו האם יהיו פה שיכונים? אני מקווה מאוד שלא", השיב ארמוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully