וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט: בישראל לוקח 15 שנה לבנות שכונה – בסינגפור 3 שנים

יעל דראל

22.10.2015 / 12:21

שר הבינוי הצהיר כי "50% מהתושבים היום גרים בין חדרה לאשדוד, המטרה היא להגיע לחצי מיליון תושבים בבאר שבע בעוד 10-12 שנים ולהקים עיר גדולה בגליל. במזרח התיכון אין אפשרות לקיים עיר מדינה כמו תל אביב, אנחנו לא מונקו או לוקסמבורג"

יואב גלנט כנס אילת 2015. פוטו מרסלו,
יואב גלנט/פוטו מרסלו

"מהרגע ששר בינוי מחליט על הקמת שכונה ועד שייכנסו הדיירים הראשונים לוקח בישראל 15 שנים. זו לא גזירת שמים. באירופה ובארצות הברית זה לוקח 5 שנים ובסינגפור זה לוקח 3 שנים בלבד", כך אמר שר הבינוי, יואב גלנט בכנס התאחדות הקבלנים תל אביב-יפו בת ים. "אני בא ממערכת של ביצועים. מהמבצעים בעזה ועד המבצעים בטוניס תמיד שמעתי מהרבה גורמים למה 'אי אפשר לעשות'. קציני מודיעין מראים לך תכניות, ויש לך תחושה שאתה נלחם נגד הצבא היפני במלחמת העולם השנייה. אז קצינים צעירים ולא מנוסים נבהלים – אבל אני אומר שאין משימות בלתי אפשריות. יש כיום 120 אצבעות בכנסת שרוצות שהדיור יוזל. אין אחד שמתנגד. אחת הבעיות היא שיש 340 שלבים שונים לאישור תכניות בישראל", הוסיף.

גלנט התייחס למצוקת הדיור הציבורי, תחום שבו הצהיר כי יפעל בנחישות מראשית תפקידו, ואמר כי "הדיור הציבורי זה עניין חברתי. היה לנו פעם 130 אלף דירות בניהול המדינה, היום יש 60. שאלתי מה קורה איתן והתברר לי שיש כ-680 דירות ריקות, שאלתי למה וכמה זמן – 5-10-20 שנה עומדות דירות ריקות בדימונה, עוד עשרות באופקים ובית שאן. למה זה עומד ריק? כי הקריטריונים לא מאפשרים. הוריתי להוריד את הקריטריונים באופן נקודתי והחלטתי לבצע. אם יש משפחה שיש להם רק שני ילדים והכנסת מינימום והדירה ריקה – למה לא לתת להם? אז מה אם אין להם שלושה ילדים? שיפצנו את כל הדירות, זה עלה כמה עשרות מיליונים ועכשיו 400 דירות מאוישות. ככה בהחלטה תיקנו משהו שנסחב 20 שנה. לא יעלה על הדעת שדברים כאלה קורים".

גלנט התייחס לפרישת האוכלוסייה בישראל ואמר: "במדינת ישראל יש קצת יותר מ-8 מיליון תושבים אבל 50% גרים בין חדרה לאשדוד, כמעט שני שליש מהאוכלוסייה היהודית. זה משמעותי כי עיר מדינה (תל-אביב – י"ד) לא יכולה להתקיים במזרח התיכון, אנחנו לא מונקו או לוקסמבורג. המשמעות היא שזה מייקר עלויות של כל דבר שרוצים לעשות במרכז – כביש חייב במנהרה, תשתיות מים יקרות יותר – לסלול כביש בבאר שבע עולה חצי מהסכום".

גלנט ציין עוד כי "ב-8 השנים האחרונות מחירי הדיור עלו ב-100 אחוז. אנחנו נידרש למיליון ומאה אלף דירות ב-20 השנים הקרובות, בערך 50 אלף דירות לשנה. אחרי העשור הקרוב זה יהיה קצת יותר ואנחנו בפער של כמעט 100 אלף דירות. הפער הזה נוצר כי בנינו 30-35 אלף בלבד בשנה במשך כמה שנים. 20% מהדירות הן לאוכלוסייה לא יהודית, 20 ומשהו אחוז לאוכלוסייה חרדית ועוד כ-600 אלף דירות לאוכלוסייה הדתית".

גלנט התייחס בדבריו גם למכרזי מחיר למשתכן ששווקו בהצלחה לאחרונה בעפולה ואמר כי "המצב שהיה קיים הוא שהמחירים על הקרקע היו מופקעים, ההנחה על הקרקע מאפשרת את הדבר הבא: נניח שעד היום קבלנים שילמו על מחיר הקרקע 200 אלף שקל והיום הם משלמים 50 אלף שקל בלבד – אבל יש להם לו"ז שבמסגרתו הם חייבים לסיים. בעפולה דירות עלו כמעט מיליון שקל ועכשיו במכרזים האחרונים של מחיר למשתכן הדירות יהיו 640 אלף שקל".

"משקיעים זו לא מילה גסה"

שר הבינוי התייחס לשאלה האם מכרזים אלו יוכלו לסייע בהורדת מחירי הדיור בשוק והעריך כי התשובה לכך חיובית: "אם נשווק בשיטה הזו 50 אלף דירות – המשמעות היא שלקחנו 5 מיליארד שקל שהיו צריכות להתקבל כתקבולים על הקרקע לקופת המדינה – ונתנו אותם לאזרחים כהוזלה בתחום הדיור. אם כל דירה תרד ב-100 או 200 אלף שקל – אין סיכוי שזה לא ישפיע על שאר השוק".

"בצפון המדינה ובדרום המדינה חייבות להיות עוד שתי ערים משמעותיות", אמר גלנט. "הראשונה קיימת, זו באר שבע. המטרה היא להגיע לחצי מיליון תושבים תוך 10-12 שנה. בבאר שבע יש רכבת, כביש 6, בית חולים ובסיסי צה"ל ואם השמש הזו תזרח – כל מה שסביבה ירוויח. בקרוב נגיע להסכמי גג עם אשקלון, יהיו 12 אלף יחידות דיור בצד המזרחי של העיר. אני מחפש איך למתוח את האוכלוסייה גם לגליל – צריך להקים עיר גדולה בעלת משמעות גם שם".

גם שר התחבורה ישראל כץ נאם בכנס ואמר כי בעיית הדיור היא בעיה כואבת, והממשלה הזו נשבעה לפתור אותה. "הייתי שותף בהחלטות לא פשוטות על פינוי שדה דב ושדה התעופה בהרצליה ואנחנו חייבים לרכז מאמץ כדי לפתור את הבעיה. כיום ערך הדיור בפריפריה עולה אבל עדיין הוא זול בהרבה מהמרכז. שעה מאזורי הביקוש המרכזיים עדיין אפשר לקנות דירות – ומתיחת אזורי הביקוש היא משמעותית, גם בהיבט של פרישת האוכלוסייה במדינת ישראל, כי חייבים לזכור שיש לכך גם ערך ביטחוני".

כץ התייחס לפעילות המשקיעים בשוק הדיור ומתח ביקורת מרומזת על פעולות שר האוצר בניסיון לרסן את פלח השוק הזה ואמר: "הבנייה היא גם למשקיעים, זה לא מילה מגונה, גם הם מרכיב חשוב – אני לא מאמין שאפשר באופן מלאכותי להשפיע על כך. אנחנו לא נמנע ממשקיעים להשקיע, הם יגלגלו את זה על שכר הדירה. היטל או מס – זה רק לייקר – לא מונע פעולה. אני מאמין בהגדלת ההיצע".

  • עוד באותו נושא:
  • יואב גחנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully