וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים נגד ענבל אור: שיטת "היזמות הקבוצתית" לא חוקית

יעל דראל

13.10.2015 / 8:16

התאחדות בוני הארץ (הקבלנים) פנתה בחודשים האחרונים ליועץ המשפטי במשרד הבינוי בדרישה לבחון את מודל "היזמות הקבוצתית" שאותו מציעה חברת אור סיטי ללקוחותיה. "זהו יצור כלאיים שאינו מוכר בחוק – ולכאורה אף סותר אותו"

דירות למכירה. שי מכלוף
קבוצת רכישה לנדל"ן/שי מכלוף

עוד צרות לענבל אור? ביולי 2011 כינסה יזמית הנדל"ן ענבל אור מסיבת עיתונאים, במסגרתה הודיעה כי חברת אור סיטי שבשליטתה פיתחה מודל ייחודי למכירת דירות תחת השם "יזמות קבוצתית". המודל החדש, כך הבהירה, מאפשר לרוכשי הדירות ליהנות מחיסכון בעלויות הבניה כמקובל בקבוצות הרכישה – אך במקביל ליהנות מיתרונות רכישת הדירה שמציעות החברות היזמיות: מחיר קבוע ומוגדר מראש והתחייבות למועד סיום הפרויקט, ללא פיגורים.

אלא שבחודשים האחרונים התבקש היועץ המשפטי של משרד הבינוי, עו"ד אלעזר במברגר, לבחון את חוקיותו של המודל החדש בעקבות פנייה של התאחדות בוני הארץ בנושא, שהתריעה כי מדובר במסלול שאינו מוכר בחוק, ומהווה הכלאה בין קבוצת רכישה (שאינה מחויבת לחוק המכר) ובין מכירת דירה על ידי קבלן (המחויבת להוראות חוק המכר).

מודל "היזמות הקבוצתית" שפיתחה אור, המוצג בפירוט גם באתר האינטרנט של החברה, מציג כאמור בפני לקוחות החברה התחייבויות ברורות: "בין יתרונותיו של מודל 'היזמות הקבוצתית' ישנו מחיר קבוע ומוגדר מראש- ללא חריגות והתחייבות למועד סיום הפרויקט ועמידה בלוחות הזמנים מרגע קבלת היתרי הבנייה", נכתב באתר החברה.

במסיבת העיתונאים שבה השיקה אור את המודל החדש, הצהירה כי בשיטה זו מחיר הדירה עדיין יהיה נמוך ב-25% בהשוואה לדירה דומה שתירכש מקבלן – והבהירה כי חוק המכר החל על דירות מקבלן לא יחול על דירות שירכשו במסגרת מסלול זה. על פי הודעת החברה משנת 2011, מודל הרכישה החדש נחנך בפרויקט שאותו הקימה החברה בשכונת בורוכוב בגבעתיים.

"על פי נתוני השנים האחרונות, נראה כי הציבור בישראל הבין את הסיכונים הרבים בהצטרפות לקבוצת רכישה, כאשר המחיר והמועדים למסירת הדירה אינם קבועים מראש וכאשר אין הגנה מצד חוק המכר, בהשוואה לרכישה בטוחה מקבלן, הכפוף לחוק ולרגולציה", מסביר בשיחה עם וואלה! נדל"ן, אמיר הלר, סמנכ"ל ומנהל אגף יזמות ובנייה בהתאחדות. "המודל החדש הוא למעשה 'יצור כלאיים' שאינו מוכר בחוק ולכאורה אף סותר אותו. במצב הנוכחי אין רגולציה דווקא במצב שבו אדם עושה את העסקה הכלכלית החשובה בחייו - רכישת דירה".

ממשרד הבינוי נמסר בתגובה: "עמדתנו בנושא, אשר הובאה גם לידיעת התאחדות בוני הארץ, הינה כי במקרה בו חוזה למכר דירה קובע את מחיר הדירה באופן סופי, באופן שכל הסיכונים הנוגעים לעלויות הבנייה מוטל על המארגן ולא על רוכש הדירה - הרי שחזקה כי מדובר במכר דירה המחייב את המוכר במתן הבטוחות הקבועות בחוק, כדוגמת ערבות בנקאית.

לאור זאת, הודענו להתאחדות בוני הארץ כי במקרה בו מובא לידיעתם מקרה בו מבנה משפטי של קבוצה משמש כסות למכירת דירות במחיר סופי וידוע מראש, על ידי "מארגן" שמוכר לרוכשים, למעשה, מוצר מוגמר - מוצע כי יעבירו את פרטי המקרה הספציפי לבדיקת המשרד, אשר יש לו את הסמכויות לבחון את מסמכי העסקה הספציפית ולקבוע אם אכן מדובר בהפרה של החוק, והכול בהתאם לנסיבות המקרה הספציפי".

מקבוצת ענבל אור נמסר בתגובה כי "החברה פועלת על פי חוק ודאגה להמציא את האישורים הנדרשים מהגורמים המוסמכים בשנת 2011.. קבוצת ענבל אור הינה החלוצה בתחום היזמות הקבוצתית, המהווה מודל ייחודי ואולטימטיבי עבור הרוכשים, המאפשר חיסכון של עד 25% והתחייבות למועד איכלוס ומחיר סופי. עיסקאות מעין אלו מעניקים לרוכש את העסקה הטובה ביותר 'המגדרת' את העיסקה הן מבחינת עלויות והן מבחינת זמן המסירה. כמו כן, יש להצר על העובדה שהתאחדות הקבלנים ממשיכה להעלות טענות סרק כאשר ברור שכל תכליתן הוא לשמר את מונופול הכוח של הקבלנים מתוך רצון להותיר את המחירים הגבוהים בשוק הנדל"ן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully