וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים: שינוי הזכויות בתמ"א 38 הביא להקפאת היתרי בנייה

יעל דראל

8.10.2015 / 11:37

במכתב ששלח נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל, למשנה ליועץ המשפטי לממשלה טען בובליל כי השינוי במדיניות חישוב זכויות תמ"א 38 פוגע בתמריץ הכלכלי של הקבלנים ומעכב זכויות בנייה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניסים בובליל/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשיא התאחדות בוני הארץ (הקבלנים), ניסים בובליל, מתריע מפני פגיעה קשה בתחום ההתחדשות העירונית, נוכח הפרשנות החדשה שניתנה לזכויות בפרויקטי תמ"א 38 לאחרונה. במכתב ששלח בובליל למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, ולראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, הוא מציין כי עמדתה החדשה כביכול של המדינה בנושא, המפרשת בצמצום את הזכויות שניתן לקבל בפרויקט מכוח תמ"א 38 (במתכונת של הריסה ובניה מחדש) "פוגעת וסותרת את כוונת המדינה לעידוד פרויקטי תמ"א 38". בובליל מתריע כי "פניית הפרסה", כפי שהוא מכנה זאת, שאותה מבצעת המדינה בתקופה האחרונה הביאה כבר בפועל – ותביא בעתיד הקרוב ביתר שאת - לקיפאון במתן היתרי בנייה הניתנים מכוח תמ"א 38 באזור המרכז.

"יצוין ויודגש כי מעבר לסיכונים הבטיחותיים (רעידות אדמה) והביטחוניים (ממ"ד) בעצירת הפרויקטים הנ"ל יש בכך גם פגיעה חמורה במאמצי ממשלת ישראל להגדלת היצע הדירות", מציין בובליל. במכתבו הוא מדגיש בהקשר זה כי על פי נתוני מנהל התכנון: בשנת 2014 הוצאו היתרי בניה לכ- 4,300 יחידות דיור חדשות שנוספו מכוח תכניות תמ"א 38 והמהווים כ- 9% מכלל ההתחלות הבניה בישראל.

"לאור החשיבות הלאומית בהמשך קידומם והוצאתם אל הפועל של פרויקטי תמ"א 38, הנני פונה אליכם כי המדינה תמשוך את עמדתה כפי שהוגשה לבית המשפט, תשקלו ותבחנו אותה מחדש, הכל בראי יעדי ממשלת ישראל, מטרות התמ"א, והמדיניות שהייתה נהוגה עד כה ואשר עליה הסתמכו כלל הגורמים הנוגעים בדבר", נכתב.

מכתבו של בובליל מגיע על רקע השינוי המסתמן בחישוב זכויות הבנייה שניתנו ליזמים מכוח פרויקטי תמ"א 38. תקופה ארוכה חושבו זכויות הבנייה על פי קביעתו של יו"ר ועדת הערר במחוז תל אביב (לשעבר) עו"ד מיכה גדרון, אשר קבע כי תוספת זכויות התמ"א ניתנת בנוסף לזכויות התיאורטיות הקיימות בבניין - במידה ומלוא זכויות הבנייה היו מנוצלות במלואן. עם זאת, לאחרונה, בדיון שהתקיים בנושא בבית המשפט המחוזי, הציגה ועדת הערר עמדה שונה וציינה כי עם פרישתו של גדרון הרכב הוועדה השתנה וכי גובשה מדיניות חדשה לעסקות תמ"א 38 על ידי היועץ המשפטי לממשלה.

העמדה החדשה כביכול קובעת כי זכויות הבנייה מכוח תמ"א 38 ייקבעו באמצעות בחינת הזכויות הקיימות בפועל במבנה הקיים ולא הזכויות התיאורטיות – באופן שמצמצם משמעותית את זכויות הבנייה ופוגע בתמריץ הכלכלי של היזמים להוצאה לפועל של פרויקטי התחדשות עירונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully