וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההתנגדויות: הממשלה אישרה הבאת 20 אלף עובדי בניין סיניים

יעל דראל

20.9.2015 / 13:30

מטרת הבאת הפועלים היא האצת הבנייה במטרה לסייע במאמץ הורדת מחירי הדיור. רשות ההגירה והיועץ המשפטי לממשלה מתנגדים למהלך

בטיחות באתרי בנייה. דרור עינב
פועל בניין/דרור עינב

מצוקת כוח האדם בענף הבנייה מגיעה הבוקר לדיון: הממשלה אישרה הבוקר (א') את העסקתם של 20,000 פועלי בניין מסין, בעבודות בניין רטובות. ההחלטה, שאותה מקדם ראש מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי, תאפשר בפועל את כניסתן של חברות כוח אדם מסין לענף הבנייה ללא הסכם בין המדינות וזוכה להתנגדות מצד מספר גורמים, בהם רשות ההגירה והיועץ המשפטי לממשלה.

במשרד הבינוי ציינו כי מטרת הבאת הפועלים היא האצת הבנייה במטרה לסייע במאמץ הורדת מחירי הדיור. "הקצאת העובדים הזרים שיגיעו לישראל בעקבות החלטה זו, תיעשה כך שלכל הפחות מחצית מהעובדים שיגיעו בפועל יועסקו בפרויקטים של מחיר למשתכן", ציינו במשרד.

בנוסח ההחלטה צוין כי הגדלת מספר העובדים הזרים תביא לצמצום משך הבניה הממוצע של בניינים גבוהים בשיעור של בין 20-30%, פעולה שצפויה להוריד את העלות לקבלן בכ-50,000 שקל לדירה. עם זאת, בהתאם לבקשתו של שר החינוך, נפתלי בנט, בעוד שנתיים תדון הממשלה שוב בהחלטה למטרת מעקב.

ההחלטה צפויה לחול בעיקר על עובדי עבודות "רטובות" (ריצוף, טיח, טפסנות וברזלנות) – התמחויות שכיום מצויות במצוקת כוח אדם עקב היעדר עובדים ישראלים וזרים מיומנים, שעות עבודה מוגבלות ואי-ודאות תעסוקתית (מסיבות ביטחוניות) של עובדים פלסטינים.

במשרד האוצר ציינו כי מניסיון מצטבר בענף הבנייה עולה כי יעילות העובדים הסינים ואיכות עבודתם בתחום העבודות הרטובות בבנייה לגובה גבוהה משל עובדים אחרים כישראלים, פלסטינים, ועובדים ממדינות אחרות. קצב עבודתם של הסינים גבוה ביותר מ-50% ועלויות אי האיכות בעבודתם קטנה משמעותית. כך למשל, בהתאם לגובה הבניין, קבוצת שלד סינית בונה 3 קומות בחודש ואילו קבוצה פלסטינית בונה קומה וחצי בחודש.

הנתונים הרשמיים שפורסמו בנושא מגלים כי היעדר עובדים מיומנים גרם להקטנת מספר התחלות הבניה במגדלי מגורים. בשנת 2011 החלו בבנייה של כ-6500 דירות בבניינים מעל 16 קומות ואילו בשנת 2012 החלו בבנייה רק של כ-3500 דירות מסוג זה. במידה ולא יגדל מלאי העובדים המיומנים בעבודות "רטובות" במגדלים, לא ניתן יהיה להגדיל את התחלות הבנייה כנדרש.

שר האוצר, משה כחלון: "יש לנו אחריות גדולה והיא לדאוג לדירות לזוגות הצעירים. לכן החלטנו על תוספת של עשרים אלף עובדים סינים מיומנים שיהוו זריקת מרץ משמעותית להיצע הדירות בישראל. כוח אדם איכותי ומיומן הוא אמצעי קריטי להגדלת ההיצע שיסייע בהדבקת הביקוש לדירות. אני מודה לראש הממשלה על התמיכה והגיבוי שהעניק ומחויבותו העמוקה לפתרון משבר הדיור".

הצעה זו מפרה את התחייבות המדינה להבאת עובדים זרים לישראל רק ממדינה אשר התקשרה עם מדינת ישראל בהסכם בילטראלי ובאוצר ציינו כי מול ממשלת סין מתקיים משא ומתן זה זמן רב, אך זה טרם הבשיל לכדי הסכם. "לאור הדחיפות בהבאת עובדים זרים בהקדם האפשרי, הוחלט כי יובאו עובדים זרים סינים ללא הסכם, לצד מנגנוני פיקוח ובקרה נדרשים במטרה להגן על זכויותיהם של אותם העובדים, במטרה למנוע תופעה של גביית דמי תיווך".

בין השאר הוחלט לנקוט במספר אמצעים על מנת למנוע את התופעה של גביית דמי תיווך מהעובד הזר – באמצעות התקשרות של רשות ההגירה אל מול חברות סיניות ממשלתיות, באופן שיהווה מעין תחליף להיעדר הסכם. באוצר ציינו כי באופן כזה, כל תשלום שתבקש החברה הסינית כדמי תיווך מעבר לתשלום המותר, ישולם על ידי קבלני הבניין בהם יועסק העובד. במידה והקבלן לא ישלם, ייכנס תאגיד הבניין לנעליו והוא יהיה אחראי לתשלום. זאת ועוד, החברות הסיניות יידרשו להפקיד ערבות כספית להבטחת תנאים אלו ויקבעו במסגרת ההסכם סנקציות על הפרתם ובנוסף, רשות האוכלוסין תהיה אחראית על גיוס העובדים בסין, בניגוד למצב בעבר בו תאגידי הבניין גייסו את העובדים בארץ המוצא וגבו דמי תיווך עובדים.

על פי נתוני משרד הבינוי, משנת 2013 ניכרת ירידה בשטח העבודה לעובד בענף הבניין: כך למשל, בשלושת הרבעונים האחרונים של שנת 2014 עמד השטח בבנייה (למגורים ושלא למגורים) לכל מועסק על כ-102 מ"ר, אחרי שהגיע לכ-108 מ"ר למועסק בסוף 2012.

אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ (הקבלנים), הבהיר בשיחה עם וואלה! כי "אנחנו בהחלט מברכים על ההחלטה, אבל צריך לקוות שלא מדובר בעוד החלטה שתישאר 'על הנייר' אלא תיושם בהקדם – בניגוד להחלטות קודמות שקבעו מכסות של 15,000 עובדים ומעולם לא יושמו".

בן שמעון ציין כי "כיום הממשלה עושה מאמצים רבים בתחום שיווק הקרקעות ולכן המרכיב החסר במשוואה הוא מרכיב כוח האדם. העובדים הללו מתמחים בעבודות השלד ונחוצים מאוד על מנת לצאת להתחלות בנייה. אם רוצים לבנות 60 אלף יחידות דיור בשנה ולהוזיל את עלויות הדירות – באמצעות קיצור משך הבנייה – חייבים לוודא שההחלטה מיושמת. צריך להבין שמשך זמן הבנייה לדירה ממוצעת הכפיל את עצמו מ-15 חודשים בשנות ה-90' לפרק זמן של כ-27 חודשים לדירה כיום. המשמעות היא עלויות גבוהות, תקורות וערבויות בנקאיות שעולות כסף לקבלנים – יחד עם עלויות השכר הגבוהות של העובדים הסיניים, שמרוויחים מעל 20 אלף שקל בחודש. העלויות הללו מגולגלות בסופו של דבר אל רוכשי הדירות".

עדכון ראשון 9:15

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully