וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוכרים דירה? כל מה שכדאי לבדוק לפני

20.9.2015 / 8:10

איך בעל הדירה? האם משפצים קרוב לבית? כמה חשבונות משלמים. ריכזנו מספר עצות שיעזרו לכם למצוא דירה מתאימה ולא להיתקע

תל אביב, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
תל אביב/ראובן קסטרו

שלום, זה בקשר לדירה."

"שלום רב, על איזו דירה אנחנו מדברים?"

"הדירה שצמודה לאוניברסיטה. פורסם אתמול באתר."

"אה..כן. הדירה בקומה חמישית, 1.5 חדרים, מחולקת, מתיווך, בלי מזגן, בלי מעלית, בלי שירותים."

"...בלי שירותים?!?!"

"בלי. השירותים במסדרון של הקומה ואנחנו מראים את הדירה לכול המועמדים ביום שישי, בשעה 15:00"

ניתוק.


רק מי שעבר כל כך הרבה שיחות עם מתווכים ודיירים כדי למצוא דירה ראויה למגורים ובמחיר שפוי, יודע שהשיחה שלמעלה נחשבת לשיחה שגרתית. לשמחתי זה לא תמיד כך ויש דירות שהן ממש "מציאה" ובעלי הדירות מקסימים והוגנים. אך יש גם מקרים בהם תיווכחו לגלות איזה מרחק קיים בין התמונות והתיאור באתר לבין המציאות.

רבים מכם מתחילים ללמוד השנה באוניברסיטה, או בכל מוסד אקדמי אחר, הרחוק ממקום מגוריכם. צעד זה מצריך לעשות את הדבר הגדול, המתבקש והמפחיד הזה שנקרא: 'חיפוש דירה'. בתור אחד שגדל וחי בתל אביב, גרתי בשש דירות ושכונות שונות. בדרך ראיתי אין ספור דירות קטנות, מחולקות, הזויות (כולל כאלה שממש התאמצו כדי למצוא דרך לקרוא להן דירות), וכשאנו חיים בעידן בו אין פיקוח עירוני והביקוש גדול פי כמה מההיצע של הדירות השכורות שנמצאות בשוק, אחוז לא מבוטל מבעלי הדירות "מרשים לעצמם" לדרוש הרבה ולתת מעט.

כדי שתוכלו לעבור לעיר הגדולה ולמצוא את 'דירת החלומות' שלכם, במחיר ראוי ובתנאים נורמאליים, אני רוצה לשתף ולחשוף בפניכם את ארגז הכלים שאספתי במשך השנים. ארגז של שאלות, מסקנות וטיפים קטנים שמקווה ויעזרו לכם ולו במעט, להתחיל כמו שצריך את השנה הראשונה, בדירה ובעיר החדשה.

אתה מכיר מישהו שמכיר מישהו? אל תתביישו לשאול ולשתף. להיפך, דירה שבאמת שווה, מגיעה דרך חבר שמכיר חבר. תפרסמו סטטוס על הקיר שלכם בפייסבוק. תכתבו שאתם מתחילים ללמוד השנה ומחפשים דירה בעיר "אז אם אתם שומעים או מכירים..." (ו/או בהודעה נרגשת לחברים בפרטי שכבר עשו את המעבר לעיר הגדולה). במקביל, תבדקו כל יום בכל הדפים שמפרסמים דירות כמו: שירות חדרים - מוצאים דירה בת"א' קהילת יפו ועוד רבים וטובים אחרים.


מתי בפעם האחרונה? חשוב לבדוק עם הדייר שעוזב מתי בעל הדירה החליף ותחזק צנרת, דוד (במיוחד אם זה חשמלי), ביוב, מילוי גז ומזגן, ריסוס בתוך ומחוץ לדירה, בטח אם מדובר בקומת קרקע. בעל הדירה מחויב לטפל, לתחזק ולחדש במידת הצורך וכל זה, עוד לפני שהזמנתם הובלה.


בונים כאן? הסביבה אליה אתם עוברים משמעותית לשהות שלכם בדירה. תמ"א 38 הוא חוק עירוני המאפשר ליזמים וקבלנים לשפץ בניין תוך שדרגו והוספת קומה או שתיים. פינוי-בינוי הוא פרויקט בו מפנים, הורסים ובונים מחדש. 2 הפרויקטים האלה מביאים איתם המון רעש, אבק וחסימות כבישים וחניות. לא מזיק לעשות סיור באזור ולהכיר קצת יותר את אופיו. תראו ואף תשאלו, אם יש צפי לשיפוצים בבניינים או מבנים סמוכים ובמידה ויש, תבדקו טוב האם נכון עבורכם לעבור לבניין שעובר תמ"א או כל שיפוץ אחר, במיוחד אם זה הבניין שלכם.


דייט בחשיכה. המפגש הראשון (ואולי היחידי) עם הדייר שעוזב מוזר ומרגיש כמו בדייט ראשון. מה שואלים? איך? האם הוא ישתף פעולה איתנו? תנסו לשאול את הדייר הקודם שאלות כלליות כמו כמה זמן הוא מתגורר בדירה ומהי סיבת עזיבתו? מה החסרונות והיתרונות? איך השכנים, איפה הכי כדאי לעשות קניות לבית. במידה והוא אדיב במידע ומסכים לשתף, חשוב לשאול גם על בעל הדירה. האם הוא העלה שכ"ד במהלך תקופת החוזה, ואם כן אז האם כל שנה? בכמה עלה? וגם שאלות על היחסים ביניהם. האם הוא בא לקראתו בכל מה שקשור לתחזוקה שוטפת, האם הוא משקיע בדירה וכד'. כמה שיותר מידע יאפשר לכם לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם.

הכול כלול ? אז זהו, שלא. בדרך כלל החשבונות השוטפים בדירה כמו: חשמל, מים, ארנונה, ועד-בית, אינם כלולים בשכר הדירה החודשי (אם כן, כנראה שמדובר בדירה מחולקת) ולכן חשוב, רגע לפני שחותמים על החוזה, לשכלל את שכר הדירה יחד עם ההוצאות השוטפות, ולא פחות חשוב- הצפויות בעקבות המעבר לדירה משלכם. הוצאות צפויות כגון: הובלה, ריהוט, מכשירי חשמל, כלי בית ומטבח, צביעה וכד'. הנתונים התקציביים הללו יעזרו לכם לבדוק את כדאיות החוזה מבחינה כספית. בנוסף, יש את האפשרות לדבר על כך עם בעל הדירה ולנסות להוריד את שכ"ד החודשי בגלל אותן הוצאות "כבדות".

פשרות או לא להיות. אני מסכים עם כל מי ששאל אותי בעבר. לפעמים צריך להתפשר, בטח כשמדובר במעבר לדירה ראשונה, עם שותפים או לבד. אבל צריך לדעת גם על מה בדיוק אתם מוכנים לוותר ולהתפשר וגם להבין שזול זה לא תמיד כזה משתלם בטווח הרחוק. אפשר לחיות עם דירה לא מוארת באור טבעי, או לגור בבניין עם יציאה לכביש או רחוב מרכזי, עם כל הרעש והעשן של האוטובוסים. לצד כל זה, אני ממליץ בחום לבחון את כל החסרונות לעומקם וברצינות כי לעבור כל שנה לדירה אחרת כרוך בהוצאות רבות ונלוות.

ריצה למרחקים ארוכים. לאחר שתשכללו, תבדקו וסוף סוף תהיו מרוצים ומסופקים, חתמו על חוזה ארוך טווח (מינימום שנתיים) ו/או עם אופציה להארכה באותו סכום עליו חתמתם בשנה הראשונה, או לחלופין תעגנו בחוזה את אחוז התוספת השנתית. למצוא דייר מחליף תמיד יותר קל, מאשר למצוא דירה כזו שתגרום לכם להישאר בה כמה שנים טובות.

מערכת וואלה! בשיתוף לאומי. מאת: יואל גבזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully