וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: 4 שנים להקמת הווד"ל - אף יחידת דיור לא נבנתה

יעל דראל

7.9.2015 / 10:29

הווד"ל היתה אמורה להיות הסופרטאנקר שייביא לפיתרון במשבר הדיור ויביא לבניית אלפי יחידות דיור. בפועל, 4 שנים אחרי הקמת הוד"ל פחות מ-1.5% מהדירות אושרו על ידיו

מתחם השוק הסיטונאי בתל אביב. ראובן קסטרו
אתר בנייה/ראובן קסטרו

דו"ח חדש של החברה להגנת הטבע, שבדק את תפקודה של הוועדה שהייתה אמורה לקצר את הליכי התכנון ולהאיץ את הבנייה למגורים, מצא כי הוועדה (וד"ל) אישרה פחות מאחוז וחצי (1.4 אחוז) מתוך 2,600 התכניות שאושרו במוסדות התכנון בשנים שבהן. זאת ועוד, בדו"ח נמצא עוד כי על אף שהיא פועלת כבר 4 שנים הרי שבפועל לא נבנתה עד כה אפילו יחידת דיור אחת.

על פי הדו"ח, אותו חיברו אסף זנזורי ואיתמר בן דוד, מתוך 244 אלף יחידות הדיור שאושרו בשנים אלה במוסדות התכנון, פחות מ - 30 אלף (12 אחוז בלבד), אושרו בווד"ל. עוד מגלה הדוח כי מתוך יחידות הדיור שאושרו בווד"ל, רק 6.5 אחוז הן דירות קטנות ופחות מ – 2 אחוז בלבד, מיועדות להשכרה.

איפה פעלה הווד"ל בצורה האפקטיבית ביותר? על פי הדוח, כמות יחידות הדיור הגדולה ביותר שאושרה באותן שנים, היא במחוז דרום – 8,400, במחוז חיפה אושרו 5,700 יחידות דיור ובמחוז דרום נפת אשקלון – 5,500 יחידות. לעומת זאת, במחוז תל אביב אושרו על פי הדו"ח 1,100 יחידות דיור בלבד ובמחוז ירושלים רק 400.

בחברה להגנת הטבע ציינו "קיצור הליכי התכנון יגיע רק באמצעות חיזוק מוסדות התכנון הקיימים - ועדות התכנון המקומיות והמחוזיות - אשר כורעות תחת העומס שנובע מחוסר בכוח אדם ומתקציבים בלתי מספקים, ולא באמצעות הקמת ועדה חדשה, שרק תיצור עוד בירוקרטיה, סרבול וכפילות במערכת התכנון".

בחברה להגנת הטבע קראו לכנסת לפעול לביטול חוק הווד"לים והדגישו כי "אחד הכשלים המרכזיים של יישום החוק, הינו שהוא מתמקד רק בקיצור הליך התכנון כפתרון למשבר הדיור, ונמנע מטיפול בחסמים העיקריים של תחום הבנייה והדיור; פתרונות תחבורתיים, תשתיות ביוב ומים ועוד. ועדות כדוגמת הווד"לים והוותמ"ל, מפרידת את התכנון מהביצוע והרישוי, דבר שיוביל לחסמים בשלב הביצוע ובכך, מציגות מצג שווא של פתרונות קסם ומגלגלות את הבעיות בקידום היצע הדירות משלב התכנון לשלב הרישוי והביצוע. אין פתרונות קסם למצוקת הדיור ולא צריך לקדם רפורמות שגוזלות כסף וזמן. במקום זה יש לחזק ולשפר את המנגנון התכנוני הקיים".

טרם התקבלה תגובת משרד האוצר

  • עוד באותו נושא:
  • וד"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully