וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שדה התעופה בהרצליה מעכב בניית 18 אלף יחידות דיור?

יעל דראל

23.8.2015 / 12:32

בעוד שבועיים יכריע בג"צ האם להותיר את הפעילות בשדה, או לפנותו כפי שדורשות הרצליה, רעננה וכפר שמריהו – לטובת הקמת שכונת ענק בלב אזור הביקוש

שכונה במקום שדה תעופה הרצלייה. פרחי-צפריר אדריכלים בע"מ,
הדמיית השכונה החדשה/פרחי-צפריר אדריכלים בע"מ

המאבק סביב פינויו של שדה התעופה האזרחי בהרצליה הולך ומתחמם: ב-6 בספטמבר צפוי להתקיים דיון מכריע בבג"צ בו יוחלט סופית האם להשאיר את הפעילות בשדה על כנה, כפי שדורשים משתמשי השדה, בראשם טייסים ובעלי חברות ומכוני בדק, או לפנותו לאלתר כפי שדורשות עיריות הרצליה, רעננה וכפר שמריהו – לטובת הקמתה של שכונת ענק באזור - וכפי שדורש גם משרד התחבורה.

שדה התעופה האזרחי ממוקם בין שכונת גן רש"ל בהרצליה לבין כפר שמריהו והכוונה לפנותו מצויה על הפרק מסוף שנת 2009, אז אישרה המועצה הארצית לתכנון ובניה את תכנית המתאר המחוזית של מחוז המרכז, שבה סומן שדה התעופה כשדה זמני ל-5 שנים.

בשנת 2012, אז החלה עיריית הרצליה בתכנון שכונה חדשה בשטח שיתפנה, החלו להתגבר המאבקים המשפטיים סביב פעילותו. על פי התכנון, עליו הופקד משרד האדריכלים הוותיק פרחי צפריר, בשטח שיתפנה צפויה להיבנות שכונת ענק בשטח של 1,400 דונם שתכלול כ-15 אלף יחידות דיור, מהן כ-25% לטובת דיור בר השגה. עוד על פי התוכנית, כמחצית מהשטח בשכונה החדשה מיועד לטובת שטחים פתוחים ומבני ציבור.

"פרט להקמתה של שכונת הענק, צריך לקחת בחשבון שמסביב לשדה התעופה יש אלפי יחידות דיור שלא יכולות לבצע פרויקטי תמ"א 38 בגלל מגבלות גובה של המראות ונחיתות שמוטלות עליהן – וכן לא יכולות לקדם פרויקטי פינוי בינוי. סך הכל מדובר בכ-2,500 יחידות דיור נוספות שניתן היה להוסיף לעיר והיעדר יחידות הדיור האלה בהחלט פוגע בהרצליה. לצד זה, יש לציין את האופציה לקדם תיירות ותעסוקה על אותו תא שטח – מדובר על מיקום משמעותי במרכז הארץ – ולמעשה הרצליה היום מעוכבת בכ-17.5 אלף יחידות דיור – כל זה בגלל 90 טייסים שרוצים להמשיך לטוס", אומר מהנדס עיריית הרצליה, מייק סקה, בשיחה עם וואלה! נדל"ן .

בדיון הקרוב בתחילת החודש, צפוי כאמור בג"צ להכריע את גורל השדה. הדיון יתקיים בעתירה שהגישו משתמשי השדה לפני כשנה אליו הצטרפו משתמשים נוספים וכן אגודת התעופה הישראלית, המתנגדות להפסקת הפעילות בו. בעתירה נטען בין השאר כי בתי הספר לטיסה, חברות התעופה ומכוני הבדק הפועלים בשטחו סובלים כבר חודשים ארוכים מירידה דרמטית בהכנסות, וכי המאבק נגד סגירת השדה ממומנת על ידם מבלי שישנה חלופה ודאית להמשך פעילותם. בעתירה נכתב עוד כי מצבן הכלכלי של החברות בשדה מוגדר על סף קריסה וכי המשמעות של המשך המצב יהיה פיטורי עשרות עובדים כבר החל מחודש ספטמבר הקרוב.

שכונה במקום שדה תעופה הרצלייה. פרחי-צפריר אדריכלים בע"מ,
הדמיית השכונה החדשה/פרחי-צפריר אדריכלים בע"מ

עם זאת, סקה מציין כי הכוונה לפנות את שדה התעופה בהרצליה ידועה כבר שנים רבות. "כבר בשנות ה-70 העירייה הבינה שיש צורך בפינוי השדה, משום שמדובר בקרקע יקרה שהשימוש שלה אינו תואם את מיקומה. איפה עוד בעולם יש שדה תעופה שפועל באמצע שטח עירוני מרכזי? אולי בברזיל. גם במהלך שנות ה-80' וה-90' היו פעולות רבות שבוצעו מצד עיריית הרצליה בנושא והיה ברור כי השדה יפונה, על אף שלא היו הליכי תכנון פורמליים לשטח. בשנת 2012 היה כבר כסף לתכנון וכשנכנסתי לתפקיד התחלנו בתכנון הראשוני שאפשר בשנת 2013 יציאה לדרך של תחרות אדריכלים ארצית. בשנת 2014 השגנו גם את תמיכתו הברורה של משרד התחבורה".

בעיריות רעננה וכפר שמריהו, שאף הן משיבות לעתירה באמצעות עורך הדין ליאור כץ, משמיעים דברים דומים ודחו בתוקף את הבקשה להארכת הפעילות בשדה, בטענה דומה כי פינויו היה ידוע מזה שנים רבות וכי הוא משמש "תחביב יקר לבעלי ממון ופנאי".

עם זאת, יצוין כי נכון להיום התוכנית להקמת השכונה החדשה טרם נדונה בוועדה המקומית ומכאן שעל פי ההערכות, גם אם בחודש הקרוב יפונה שדה התעופה בעיר, הרי שיחלפו עוד מספר שנים עד שיסתיימו הליכי התכנון וניתן יהיה להוציא היתרי בנייה באזור. "על פי ההערכות, ברבעון הראשון של 2016 נגיע לוועדה המקומית - ואז הכוונה היא 'לדלג' לוותמ"ל כדי לעבור את 'המפלצת' שנקראת הוועדה המחוזית ולקדם במהירות את התוכנית", מעריך סקה.

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, התייחס לצורך לפנות את השדה ואמר: "שדה התעופה הוא בבחינת פצצת זמן של אסון אווירי שכל יום שחולף ואינו מתרחש הינו בבחינת נס סטטיסטי. מדי יום עשרות מטוסים חולפים מעל גני ילדים ומוסדות חינוך וביטחון התושבים עומד לרגל עינינו בדרישה לסגרו. כמו כן, עתודות הקרקע במקום יכולות לשמש לבניית בתי מגורים ישפיעו על כלל היצע הדירות ויאפשרו הורדת מחירים".

  • עוד באותו נושא:
  • הרצליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully