וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יזמים בחריש נגד הוועדה המקומית: שינתה תנאי ההיתר בדיעבד

יעל דראל

20.8.2015 / 13:46

עמותת נאות חנן עתרה נגד הוועדה בטענה שמהנדס המועצה שינה את תנאי סילוק האשפה הנדרשים מיזמי הפרויקט בדיעבד ובכך גרם לעיכוב וסרבול תהליך הבנייה

חריש. שלומי גבאי
חריש/שלומי גבאי

בצעד חריג עתרו יזמים בחריש נגד הוועדה המקומית, בטענה כי מהנדס המועצה המקומית החליט לשנות בדיעבד את תנאי היתר הבניה המקוריים – באופן שמייקר, מסרבל ומעכב את סיום העבודות. העותרת היא עמותת נאות חנן, המארגנת קבוצת רכישה גדולה להקמת פרויקט מגורים בהיקף של כ-750 דירות בחריש.

על פי העתירה, שהוגשה גם כנגד מהנדס המועצה ישראל בן ישראל, על אף שהזכייה במכרז התרחשה כבר בינואר 2013 ועל אף שבמהלך אותה השנה אושרו תנאי היתר הבנייה לקבוצה – בדיעבד התחלף מהנדס המועצה והחליט על שינוי תנאי ההיתר.

במוקד העתירה עומד שינוי תנאי היתר הבנייה בנוגע לשיטת פינוי האשפה בפרויקטי המגורים החדשים: בעוד בהיתר המקורי דרשה המועצה המקומית כי האשפה תוטמן בקרקע במתקני איסוף מתקדמים – הרי שלאחר שכל עבודות התשתית כבר בוצעו – שינה מהנדס המועצה החדש את ההנחיות ודרש כי התשתיות יוסבו לפינוי אשפה בשיטה מיושנת יותר באמצעות עגלות.

בעתירה נטען כי הואיל ובניית הפרויקט כבר יצאה לדרך, המשמעות היא ששינוי התשתיות לפי ההנחיות החדשות יגרום לתכנונם על חשבון גינות פרטיות, הריסת קירות שכבר נבנו ותכנון מחודש של תשתיות המים, הכבלים והחשמל באזור.

"נדגיש, כי בניית מתקני איסוף האשפה בדרך של "הטמנה", נעשתה על-פי הנחיות מפורשות של הוועדה המיוחדת ובהתאם להוראותיה", מסביר עו"ד אלעד הלוי אשר הגיש את העתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה בשם העמותה. "היתר הבניה שהוצא על ידה כלל מפורשות את תיאור בניית המתקנים בדרך של 'הטמנה'. בעת מתן ההנחיה החדשה כבר נעשתה רוב רובה של העבודה הדרושה לבניית מתקני איסוף האשפה בדרך זו על-פי ההיתר שהוצא כדין ועל-פי נסיבות אשר לא השתנו אז ועתה".

"זמן רב ניסינו לפתור את הנושא בהתדיינות מול נציגי הישוב חריש", מסביר מנכ"ל חברת באמונה, ישראל זעירא, אשר אחראי על ניהול פרויקט נאות חנן, "מאחר ולא הגענו להבנות, הוגשה העתירה. רשות ציבורית מחויבת לנהוג באמות מידה סבירות, וזה לא מה שקרה כאן. לא בכדי נקבע בשיטת המשפט כי שינוי מדיניות יחול רק מכאן והלאה ולא באופן רטרואקטיבי. מדובר בדרישות לא אחראיות. לא אחת פרויקטים מתעכבים בשל החלטות שלא צוינו בשום שלב מוקדם, לא בתוכנית בניין עיר, לא בסיור קבלנים או בשלב בקשה להיתר. מי שמבקש להוזיל את מחירי הדירות לא נוקט בפיקוח אחר הפעילות המתבצעת בשטח, ושם, המציאות שונה מהמתוכנן".

ממועצת חריש נמסר בתגובה

"המועצה המקומית חריש חרטה על דגלה את נושא הקיימות כחלק אינטגרלי מתכנית האב של העיר. הנהלת המועצה מאמינה כי תכנון מקיים של העיר יעמוד לרווחת כלל התושבים שיגורו בה, בכל נושאי החיים ככלל ובנושא הפרדת הפסולת, שהינו נושא מרכזי בקיימות בפרט.

במסגרת תכנית אב לקיימות, נבחן בקפידה נושא הטיפול בפסולת על סוגיו השונים. מחקרים רבים בארץ ובעולם שבחנו את הנושא לעומק, נתנו תעדוף ברור ומובהק להפרדת פסולת ליד בתי המגורים, התואם את התכנית החדשה שדורשת המועצה. התכנית שהוצעה במקור להטמנת הפסולת נמצאה פחות טובה משמעותית, הן מבחינת הפרדת הפסולת והן מבחינה בטיחותית לתושבים, ועל כן הוחלט להחליפה באופן מידי, לפני שנכנסים תושבים חדשים.

העובדה שהמועצה טרם החליטה על אופן הטיפול בפסולת הובא לידיעת כלל היזמים והעמותות הבונות בעיר לפני כשנה. ההיתר שניתן להם היה היתר מותנה על מנת לא לעכב את התקדמותם בפרויקט. צר לנו כי דווקא אנשים שרכשו דירות למגורים בעיר, בוחרים להתעלם מהתועלת שתהיה להם ולמשפחתם לטווח הארוך כתוצאה מעיר מקיימת ומפרידה פסולת. אנו כמועצה אחראים על בטיחות כלל התושבים ומחויבים לדאוג להם ולדורות הבאים ולא להתמקד בחוסר הנוחות הזמנית שנוצרת כתוצאה משינויים שמבוצעים במהלך בניית העיר".

  • עוד באותו נושא:
  • חריש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully