וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבעון רותח: מחירי הדיור עלו ב-2.7% בין אפריל ליוני 2015

יעל דראל

16.8.2015 / 11:31

מדובר ברבעון שבו שיעור העלייה היה כמעט פי שלושה משיעור העלייה הממוצע בשנה האחרונה. בשנה החולפת זינקו המחירים בעיקר באזור הדרום: באר שבע ב-14%, אשקלון עם 11%. באיזו עיר המחירים ירדו השנה?

גן ילדים שהוקם באתר בנייה, ספטמבר 2012. דרור עינב
גן ילדים שהוקם באתר בנייה, ספטמבר 2012/דרור עינב

דו"ח ממשלתי נוסף מצביע על הכישלון במאבק ביוקר הדיור: הסקירה הרבעונית של השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי, באשר למחירי דירות 4 חדרים בערים הגדולות מצביעה על עליית מחירים של כ-2.7% רק ברבעון האחרון. עליית המחירים ברבעון זה מתייחסת רק לחודשים אפריל-יוני 2015, בהשוואה לרבעון הראשון של השנה וכוללת את מחירי דירות 4 חדרים בלבד ב- 16 ערים מרכזיות.

בסקירה שנתית מצביעה הסקירה על עליה של 5% במהלך השנה החולפת, בהשוואה לרבעון השני של שנת 2014. השמאי הממשלתי הראשי ציין בסקירתו כי הרבעון הנוכחי מתאפיין באווירת ציפייה מצד הציבור למדיניות דיור חדשה, ובגידול משמעותי בכמות הדירות שנמכרה לקראת סוף הרבעון בצל העלאת מס הרכישה. עם זאת, שיעור עליית המחיר ברבעון האחרון מהווה גידול חד מהמגמה שאפיינה את השתנות המחירים בשנה האחרונה שנעה סביב 1% בלבד ברבעון. "מגמה זו מעידה כי הציבור עדין לא צופה ירידה במחירי הדירות בעתיד הקרוב", נכתב.

מעיון בנתוני הסקירה עולה כי שיאנית העלייה במחירים ברבעון האחרון היתה הרצליה, עם 6% התייקרות רק ברבעון האחרון. לא הרחק מאחוריה ממוקמות ירושלים ונתניה עם עליית מחירים בהיקף של 5%. בעיר תל אביב המחירים עלו ב-1% "בלבד" ברבעון זה ואילו בחולון ובחיפה לא נרשמה עליית מחירים ברבעון זה ועל פי נתוני השמאי השינוי ביחס לרבעון הקודם עומד על 0%.

במבט שנתי, מהשוואת מחירי הדיור של דירות 4 חדרים בערים אלו ברבעון האחרון, ביחס למחיריהן ברבעון המקביל בשנת 2014, עולה כי שיעור העלייה הדרמטי ביותר נרשם באזור הדרום: בעיר באר שבע למשל נרשמה עלייה דרמטית של 14% בהשוואה בין הרבעונים ואילו באשקלון נרשמה עלייה של 11%. בעיר אשדוד נרשמה עלייה משמעותית גם כן בהיקף של 7%. העיר נתניה אף היא ממוקמת גבוה בטבלה ועל פי הנתונים נרשמו בה עליות מחירים בהיקף של 9% בשנה החולפת, זאת לצד התייקרות בשיעור של 8% בערים ירושלים והרצליה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשיעור שנתי, תל אביב ואילת רשמו יציבות – עם 0% עלייה והעיר היחידה בטבלה שבה המחירים ירדו היתה רמלה, עם ירידה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

בסקירה נכתב כי "הציבור שבשנה החולפת היה שרוי בהמתנה לתוצאות הבחירות וגיבוש מדיניות דיור חדשה, חדל להמתין וחזר לרכוש דירות. ניתן לראות כי חלה עליה חדה במספר הדירות שנמכרו יחסית לרבעון הקודם. הממשלה החלה בנקיטת מספר צעדים כחלק ממאמציה להפחתת מחירי הדירות, ריסון הביקושים והגדלת ההיצע. בנושא ריסון הביקושים בוצעו פעולות כמו העלאת שיעורי מס הרכישה על דירות להשקעה (החל מסוף חודש יוני 2015) אשר הביא לעליה חדה במספר הדירות החדשות שנרכשו בחודש זה (לעומת החודש שקדם לו ולעומת החודש המקביל אשתקד)".

עוד נכתב כי "במקביל מתכננת הממשלה פעולות להגדלת היצע הדירות בכלל ודירות מוזלות בפרט בתכניות מחיר למשתכן. פעולות אלה יניבו דירות זמינות בטווח זמן של שנתיים לפחות ולכן פתרון קרוב אינו נראה באופק, ונראה שלא השפיע על ערכי שווי הדירות ברבעון הנסקר". בסקירה נכתב עוד כי בחודש יוני 2015 חלה עליה משמעותית בהיקף נטילת משכנתאות, שעמד על 7 מליארדי שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully