וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר יציב מחיר מקסימום לדירה ב"מחיר למשתכן"

דרור מרמור

11.8.2015 / 16:50

באוצר חוששים כי הקבלנים יגלגלו לכיסם את ההנחות בהיקף של כ-200 אלף שקל לדירה במכרזים החדשים - ומאמינים שהמחיר המרבי יוכל לשמש מעין מקדם ביטחון. בימים הקרובים יפורסמו מכרזי מחיר משתכן ל-3,322 דירות

כניסת השר משה כחלון לתפקיד שר האוצר, מאי 2015. נועם מושקוביץ
משה כחלון/נועם מושקוביץ

רגע לפני פרסום חוברות מכרזי הקרקע בשיטת "מחיר למשתכן", בוחנים כעת במשרד האוצר להציב מחיר מקסימום לדירה בחלק מהמכרזים החדשים, כך נודע ל"גלובס". באוצר מאמינים שהמחיר המרבי יוכל לשמש מעין מקדם ביטחון, שנועד למנוע מהקבלנים לגלגל לכיסם את אובדן ההכנסות שהמדינה מוכנה לספוג במכרזים החדשים.

רשות מקרקעי ישראל צפויה לפרסם בימים הקרובים את חוברות המכרזים ל-11 מכרזים ראשונים שיצאו בשיטת "מחיר למשתכן", שבה מתחרים הקבלנים על רכישת הקרקעות לפי מחיר למ"ר הזול ביותר שהם מוכנים להציע לדירה.

כדי להפוך את המכרזים לאטרקטיביים ולהצליח להוריד משמעותית את מחיר הדירות, הוחלט באוצר ובקבינט הדיור כי מחיר הקרקע יסובסד ויגלם הנחה של עד 80% מהערכת השמאי. בנוסף, בפריפריה תסבסד המדינה גם את הפיתוח וכן תעניק מענקי רכישה ישירות לרוכשים, כך שההטבה תעמוד על כ-200 אלף שקל לדירה בהשוואה למחירי השוק הנוכחיים.

אבל בימים האחרונים החלו לחשוש באוצר שבמקומות מעוטי תחרות עלול המחיר הנמוך ביותר לדירה לגלם רווחיות גבוהה מדי ליזם הזוכה, הנשענת על הסבסוד הגדול שמעניקה המדינה ונוגסת ממנה נתח משמעותי. בעקבות זאת, מגבשים שם כעת מחיר מקסימום שיצורף לחלק מהמכרזים, במודל שישלב למעשה בין מכרזי "מחיר מטרה" שהחל לשווק שר השיכון הקודם אורי אריאל (קביעת מחיר קבוע ומופחת לדירה, ותחרות על מחיר הקרקע), לבין מכרזי "מחיר למשתכן" הנוכחיים.

מכרזי "מחיר למשתכן" הראשונים יכללו 3,322 דירות. המתחמים הבולטים הם בקריית מוצקין (כורדני), שם תשווק קרקע ל-1,028 יח"ד, לוד (שכונת אחיסמך) עם 593 יח"ד, עפולה (337 יח"ד) ואופקים (334 יח"ד). הזכאים לרכוש את הדירות המוזלות יהיו זוגות צעירים נשואים או רווקים מעל גיל 35 אשר אין דירה בבעלותם.

שר האוצר, משה כחלון הבטיח לאחרונה כי "תכנית מחיר למשתכן תהיה מהפכה של ממש". לדבריו, "היא תייצר היצע מסיבי של דירות בהנחות משמעותיות שמיועדות אך ורק לצעירים – גם בפריפריה וגם באזורי ביקוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully