וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל על השיא במשכנתאות: רבים ממחזרים הלוואות - וזה טוב

עדי בן ישראל

10.8.2015 / 14:28

הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה חושפים: בבנק ישראל לא מודאגים מהזינוק ברכישות דירות ובנטילת משכנתאות. מה כן מטריד אותם? "חששות כי יעד הגירעון בתקציב יהיה גבוה, ויביא לעליית משקל החוב בתוצר"

פועל באתר בנייה. ShutterStock
פועל באתר בנייה/ShutterStock

בנק ישראל מביע חשש מיעד הגירעון הגבוה, לדידו, שנקבע בתקציב המדינה, ולא מודאג מהשיא בהיקפי המשכנתאות (7 מיליארד שקל בחודש יוני) שכן לטענתו לווים רבים ממחזרים משכנתאות ומפחיתים את הסיכון. כך עולה מהפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה, שפורסמו היום (ב').

"חברי הוועדה דנו בפעילות הערה בשוק הדיור ובהיקף הגבוה של משכנתאות חדשות שניתנו לרוכשי הדירות. הוועדה דנה גם בהשפעה החיובית של פעילות המ?חזו?ר בשוק המשכנתאות על פרופיל הסיכון של המשכנתאות הקיימות", נכתב בפרוטוקולים.

כזכור, ביוני נרשם שיא בנטילת משכנתאות בעקבות העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה, אשר דחפה משקיעים רבים להקדים רכישות. בבנק ישראל מדגישים כי "גדל היקף מ?חזו?ר המשכנתאות – פעולה שבמסגרתה לווים משפרים את תנאי הלוואתם על רקע הריביות והתשואות הנמוכות – והגיע ל-2.7 מיליארדי שקל (רובם אינם נכללים בהיקף נטילת המשכנתאות החדשות)". כיוון שמתחילת השנה גדל היקף המשכנתאות בריבית קבועה על אלה שבריבית משתנה, בבנק ישראל מעודדים מהירידה ברמת הסיכון במשכנתאות אלה.

מחירי הדירות עלו ב-3.2% בשנה שהסתיימה במאי. בבנק ישראל לא מודאגים גם מהזינוק ברכישות הדירות לאחרונה ומסבירים שבראייה שנתית אין חריגה מהמגמה, מה גם שמלאי הדירות החדשות עדיין גבוה: "נתונים ראשוניים מצביעים על כך שמספר העסקאות במאי גדל בקרב כל סוגי הרוכשים, לאחר ירידה עונתית באפריל, אך הקצב השנתי של העסקאות אינו חריג בהשוואה לשנים האחרונות. מספר הדירות החדשות שנמכרו במאי עומד על רמה גבוהה – כ-2400, בדומה למספרן באפריל – ומלאי הדירות למכירה עדיין גבוה יחסית".

בישיבה המוניטרית האחרונה החליטו כל חברי הנהלת הוועדה המוניטרית להותיר את הריבית ללא שינוי על 0.1%. מהפרוטוקולים עולה כי חברי הוועדה הביעו חשש מיעד הגירעון שנקבע בתקציב - 2.9%.

"הוועדה התעדכנה בצעדי הממשלה לגיבוש תקציב חדש ובחששות כי יעד הגירעון בתקציב זה יהיה גבוה, ויביא לעליית משקל החוב בתוצר", נכתב בפרוטוקולים.

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully