וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החודש החזק בהיסטוריה: נסיקה של 42% ברכישת דירות ביוני

עדי בן ישראל

9.8.2015 / 13:23

הסיבה: העלאת מס הרכישה ע"י שר האוצר כחלון שהביאה להתנפלות של משקיעים על דירות. לא פחות מ-16,100 דירות נרכשו בחודש יוני - 15% יותר מהשיא הקודם שנרשם בדצמבר 2014. 40% מהדירות שנרכשו - להשקעה

קבינט הדיור כונס לראשונה. עומר מירון
קבינט הדיור כונס לראשונה/עומר מירון

אם חשבתם שלא יכול להיות יותר חם בשוק הנדל"ן - טעיתם: משרד האוצר פרסם היום (א') נתונים המעידים על זינוק חד של 42% ברכישות דירות בחודש יוני, לרמת שיא של 16,100 דירות. הסיבה היא כמובן העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה ע"י שר האוצר משה כחלון, מהלך שגרם למשקיעים רבים להתנפל על דירות. למעשה, מספר הדירות שנרכשו ביוני גבוה ב-15% מהשיא הקודם שנרשם בדצמבר 2013.






"בעוד שרמת השיא של דצמבר 2013 נרשמה על רקע גל מכירות משקיעים, טרם כניסתו לתוקף של ביטול הפטור ממס שבח למי שבבעלותם 'דירה נוספת', רמת השיא הנוכחית נרשמה על רקע הקדמת רכישות של משקיעים טרם העלאת שיעור מס הרכישה על רוכשים אלו, העלאה שנכנסה לתוקף בסוף יוני", נכתב בסקירת האוצר.

המשקיעים הם שהובילו את הזינוק במכירות ביוני, ורכישותיהם הגיעו לשיא גם כן. 6,400 דירות נרכשו ע"י משקיעים ביוני - מספר הגבוה ב-90% מהשיא הקודם שנרשם בדצמבר 2010. כלומר 40% מסך הדירות שנרכשו ביוני היו לצרכי השקעה.

מהגרפים שפרסם האוצר בסקירתו ניתן להתרשם היטב מהזינוק ברכישות הדירות להשקעה שמושך מעלה את כל השוק:

מכירות דירות. גלובס
מכירות דירות/גלובס

בפילוח גיאוגרפי של רכישות המשקיעים, בולט אזור ת"א עם גידול של יותר מ-120% בהשוואה לחודש מאי.כמעט 1,000 דירות להשקעה נרכשו בת"א ביוני, קרי 60% מסך העסקאות. בנתניה נרשם גידול של 100% ולפי נתוני האוצר המשקיעים בנתניה שקנו דירות ביוני היו מבוגרים יותר (הגיל החציוני שלהם עמד על 59 ביוני לעומת 55 בינואר), ובנוסף בנוסף נמצא כי רמות השכר או משלח היד של המועסקים מקרב המשקיעים בנתניה ביוני היו גבוהות יותר וכך גם רמת מחירי הדירות שנרכשו על ידם.

מעבר לכך, היו דירות שנרכשו גם ע"י זוגות צעירים ביוני, אולם מדובר בגידול מתון של 4% בלבד. מצד שני, משפרי הדיור לא נותרו אדישים ומספר הרכישות שלהם קפץ ב-30%.

ומה באשר ליום שאחרי העלאת מס הרכישה? ובכן, נתוני האוצר הראשוניים מצביעים כצפוי על התקררות: "נתונים ראשוניים לחודש יולי מצביעים על ירידה חדה במספר העסקאות ושיעור נמוך במיוחד של משקיעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully