וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לפעילות הוותמ"ל: רק 12% מתכניות הבנייה הופקדו

יעל דראל

5.8.2015 / 8:40

הוותמ"ל שהוקמו בשנת 2014 נועדו לזרז תהליכי אישורי בנייה ולהגדיל הצע הדירות אך לפי דו"ח של החברה להגנת הטבע מעלה כי בפועל אושר חלק קטן בלבד מהתכניות שעמדו בפני הוועדה

השכונה החרדית החדשה בנצרת עילית, אפריל 2015. ערן גילווארג
השכונה החרדית החדשה בנצרת עילית, אפריל 2015/ערן גילווארג

אחד הכלים המשמעותיים ביותר שהגתה הממשלה הקודמת במטרה להילחם במשבר הדיור היתה הוותמ"ל – הוועדה לתכנון מתחמי דיור מועדפים. הוועדה החדשה, שזכתה לביקורת חריפה בעיקר מצד ארגוני הסביבה בעת הקמתה, קיבלה מנדט ראשון מסוגו לאשר במהירות וכמעט ללא מכשולים תכניות בנייה גדולות למגורים (מעל 750 יחידות דיור) ונקבע כי בסמכותה לאשר הוצאת היתרי בנייה.

אלא שדו"ח חדש שמפרסמת הבוקר (שני) החברה להגנת הטבע, שבחן את פעילות הוותמ"ל בשנה החולפת, מצא כי עד כה הופקדו על ידה בפועל רק שתי תכניות בהיקף של 12 אלף יחידות דיור - מבין 37 תכניות בנייה שנדונו בה, שבהן פוטנציאל של כ-100 אלף יחידות דיור.

הדו"ח, שנכתב על ידי המתכננים איתמר בן דוד ואסף זנזורי מהחברה, מעלה כי הוועדה כיום אינה מקדמת כ-65% מכלל יחידות הדיור שאושרו להגיע אל שולחנה. כלומר, מתוך כ-100 אלף יחידות דיור אותן אישר קבינט הדיור ואשר אמורות להגיע אל שולחן הוועדה, כמעט 65 אלף יחידות דיור טרם הגיעו לדיון. על פי הנתונים, כ-4,200 יחידות דיור, כ - 4% מכלל היחידות, מצויות כיום בשלב של דיון בשולחן העגול, עוד כ-19 אלף יחידות (המהוות כ-19%) קיבלו אישור להפקדה ורק 12,087 יחידות דיור - כ - 12% בלבד - הופקדו בפועל.

יצוין, כי הפקדה הינה שלב תכנוני חשוב המהווה את הישורת האחרונה במוסדות התכנון – אך לאחריו צפויות התנגדויות ורק לאחר מכן ניתן לאשר את התוכנית ולהוציא מכוחה היתרי בנייה.

תמונת המצב הלא מחמיאה שעולה מן הדו"ח החדש מעלה גם נתונים עגומים בנוגע להיצע הנמוך של יחידות הדיור להשכרה – נושא שנכלל במקור במטרות החוק, אשר ביקש לקבוע מכסה של 30% לטובת יחידות דיור לטובת השכרה לטווח ארוך. עם זאת, עוד לפני אישורו הסופי של החוק, נקבעו לו סייגים במסגרת הדיונים בנוסח החוק הסופי בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, מחשש שמכסת דירות להשכרה תכשיל הקמת תכניות בנייה בפריפריה.

בדו"ח נכתב בין השאר בהקשר זה כי "בתכניות המקודמות במתחם תל השומר אין התייחסות לדיור להשכרה ונקבע שנושא זה ייקבע בשלב הביצוע. כך גם תכניות נוספות עלולות להגיע למצב דומה ולהסיר את ההתחייבות לדיור להשכרה בשלבי התכנון. את רוח ההתעלמות מהחובה ממתן דירות להשכרה ארוכת טווח בתכניות שמקודמות בוותמ"ל, ניתן לראות גם בתוכניות שאושרו לאחרונה על ידי קבינט הדיור, כאשר מטרות הדיור להשכרה נותרו מחוץ לשיקולים קידום התוכנית. כך לדוגמה, הוחלט שתכנית קריית גת מערב תעמיד רק 10% ממספר יחידות הדיור להשכרה לטווח ארוך ותכנית באר שבע, שמתוך 4,600 יחידות דיור מספר יחידות הדיור להשכרה יעמוד על 0", נכתב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהדו"ח עולה עוד כי התכניות שאותן מקדמת הוועדה החדשה, מתרכזות בעיקר באזורי הביקוש (מחוזות - תל אביב, מרכז, ירושלים ונפת אשקלון) ולא באזורי הפריפריה וכי חלקן הגדול סובל מהתנגדויות מצד הרשויות המקומיות שבשטחן מקודמות התכניות. עוד ממצא מעניין בדו"ח הוא זה שלפיו מתוך תשע התכניות המתקדמות של הוותמ"ל שנידונו בשולחן העגול, ששנתקלו בבעיות תחבורתיות, המהוות חסם עיקרי בתכניות בהליך תכנון במסלול הרגיל.

בחברה להגנת הטבע ציינו כי בסקירה שבוצעה על ידי צוות המעקב של תמ"א 35, ושהוצגה במועצה הארצית לתכנון ובנייה, נמצא כי כיום קיים בישראל מלאי תכנוני בהיקף הגדול יותר מהיקף השטח הבנוי בפועל בישראל. "אין ספק כי המימוש המידי והמהיר ביותר, שהוא גם זה שפגיעתו הסביבתית היא הפחותה ביותר, ושעלויותיו הן הנמוכות ביותר – הוא מימוש של מלאי יחידות דיור מאושרות, אשר מימושן מתעכב בשל חסמים שונים, וכן של מלאי יחידות דיור המאושרות ברמה המתארית המחוזית", ציינו.

מחברי הדו"ח התייחסו לממצאים ומתחו ביקורת על הוועדה: "הוותמ"ל מרוקן מתוכן את גופי התכנון הקיימים, שכן מדובר למעשה בהקמת מערכת תכנון חלופית, המציבה בראש סדרי העדיפויות את יוזמות הממשלה ותאגידי הבנייה הגדולים בישראל, על חשבון השלטון המקומי וכלל הציבור. הוותמ"ל מהווה היום את אחד האיומים המשמעותיים ביותר על השטחים הפתוחים בישראל ודמותה של הארץ, לדור הנוכחי ולדורות הבאים".

במשרד האוצר דחו את מסקנות הדו"ח וטענו כי "הטענות העולות הן שגויות, מגמתיות ובלתי מקצועיות". בתגובת המשרד נכתב כי: "מהקמת הוותמל בחודש אוגוסט 2014 ועד סוף 2014 הוכרז על כ-35,000 יחידות דיור רובן המוחלט שי החלטת הפקדה זה מכבר (רק לכ-4500 יחידות אין עדיין החלטת הפקדה). לאור פיזור הממשלה והקדמת הבחירות הרי שבמשך כחצי שנה לא ניתן היה לבצע הכרזות על תכניות ותמ"ל בקבינט הדיור. רק לפני כחודש וחצי הממשלה הכריזה בקבינט על תכניות נוספות בהיקף של כ-50,000 יח"ד. העובדה כי תכניות אלו שהוכרזו רק במהלך החודשיים האחרונים - טרם קיבלו החלטת הפקדה משום שהן נמצאות בהליכי עבודה - איננה מלמדת על כל עיכוב ומי שטוען אחרת הינו מטעה את הציבור ועושה זאת מטעמים לא עניינים. בנוסף יש לציין כי חלק ניכר מההכרזות הינן באזורי הפריפריה והיקף של למעלה מ-20,000 יחידות דיור הינן במגזר הערבי. האמירה על רמת צפיפות גם היא איננה נכונה. הצפיפויות שנקבעו הינן גבוהות מהצפיפויות המקובלות ביישובים ומושכות את רמות הצפיפות כלפי מעלה. קידום התכנון במחנות צה"ל הינו קריטי ליצירת היצע במרכז הארץ והוא מאפשר לפינויים מוקדמים בחלק מן המחנות ותיאום בין התכנון לבין ההערכות מפינוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully