וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד יד2: מה עשו מחירי השכירות בחצי השנה האחרונה?

יעל דראל

27.7.2015 / 14:02

בעוד הממשלה מתרכזת במציאת פתרונות אפשריים לבעיית מחירי הדירות ברחבי הארץ, נשאר שוק השכירות ללא פיקוח. מבדיקת וואלה ואתר יד2 עולה כי מחירי השכירות עלו בשיעור ממוצע של 5% מאז חודש ינואר. איפה זינק המחיר ב-21%?

גוש דן, יולי 2015. ראובן קסטרו
גוש דן, יולי 2015/ראובן קסטרו

מלחמתן של הממשלות האחרונות במשבר הדיור עוסק במידה רבה בעיקר בפלח השוק של הדירות החדשות, בצורך להגדיל את ההיצע - ובניסיון לשווק כמות רבה ככל הניתן של קרקעות לטובת בנייה חדשה. אלא שבינתיים שוק השכירות, שבו תלויים כ-2 מיליון שוכרי דירות בישראל, ממשיך להתנהל ללא פיקוח הרחק מעין הממשלה - ולספוג עליות מחירים.

על פי מדד יד2 לשוק השכירות, אשר בחן את המצב בשוק השכירות בחצי השנה האחרונה, עולה כי במרבית הערים הגדולות בישראל חלה עלייה ממוצעת של כ-5% במחירי הדירות, בין החודשים ינואר עד יוני 2015.

כך למשל בעיר אשדוד, המחירים עבור דירת 2 חדרים עלו בממוצע ב-5% בחצי השנה האחרונה ממחיר ממוצע של כ-2,600 שקל לחודש למחיר של כ-2,750 שקל לחודש ואילו מחיריהן של דירות 3 חדרים עלו בממוצע ב-2%. דירות 4 חדרים עלו בממוצע בכ-5% ממחיר של כ-3,800 שקל לחודש למחיר של כ-3,990 שקל לחודש ודירות 5 חדרים עלו על פי המדד בעיר בשיעור דומה של כ-4%.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בירושלים רשמו מחירי השכירות עלייה בסדר גודל דומה: דירות 2 חדרים ו-4 חדרים בעיר הבירה עלו בשיעור של כ-2%, דירות 3 חדרים עלו בכ-1% בלבד ואילו דירות 5 חדרים בירושלים רשמו עלייה של כ-3% ממחיר ממוצע של 6,220 שקל בחודש למחיר של 6,430 שקל בחודש.

המצב דומה למדי גם בעיר באר שבע, שם על פי המדד נרשמה עלייה של 3% במחירי הדירות הקטנות (2 חדרים) ועלייה של כ-6% במחירי דירות 3 חדרים. דירות 4 חדרים בבירת הנגב עלו אף הן בכ-3% בתקופה של חצי שנה בלבד. על פי המדד, דווקא בדירות 5 חדרים בעיר לא נרשמו שינויים במחירי השכירות בתקופה זו, על אף שבמרבית הערים הזינוק החד ביותר במחירי הדירות נרשם בפלח שוק זה.

באזור הכרמל ובחיפה נרשמו עליות מינוריות יחסית במחירי שכר הדירה בחצי השנה האחרונה, שנעו בין 1%-2% לדירות 2,3,ו-4 חדרים. עם זאת, מחיריהן של דירות 5 חדרים בכרמל רשמו עלייה ממוצעת של כ-5% ממחיר ממוצע של כ-4,400 שקל בחודש ינואר למחיר ממוצע של כ-4,600 שקל בחודש יוני. תמונת המצב הזו דומה גם בערים כפר סבא ונתניה ואולם על פי המדד ישנן ערים שבהן נרשמו עליות מחירים חדות יותר – דוגמת פתח תקווה.

בעיר פתח תקווה, נרשמו על פי המדד עליות מחירים חדות בפלח השוק של הדירות הקטנות (2 חדרים) בשיעור ממוצע של כ-12%. בדירות 3-4 חדרים נרשמו עליות מתונות יותר בהיקף ממוצע של בין 3%-4% ואילו בדירות 5 חדרים בעיר נרשמה עלייה ממוצעת של כ-7% ממחיר ממוצע של כ-4,820 שקל בחודש ינואר למחיר ממוצע של כ-5,150 שקל בחודש יוני.

מבדיקת מדד מחירי השכירות של יד2 לעיר תל אביב עולה כי לא נרשמו עליות חדות במחירי הדירות בעיר, פרט לפלח הדירות הגדולות שבו נרשמו זינוקים יחסיים במחירים הממוצעים: דירות 2 חדרים בעיר נשארו במחירים דומים עם שיעור עלייה ממוצע של כ-1% בלבד, דירות 3 חדרים עלו בכ-2% בממוצע ואילו דירות 4 חדרים עלו בשיעור ממוצע של כ-4%. פלח הדירות הגדולות לעומת זאת, רשם בחצי השנה בעיר עלייה של כ-21% בעיקר בשל התייקרות של פלח דירות זה באזור מרכז העיר.

ועדת השרים לחקיקה אישרה את החוק לשכירות הוגנת

  • עוד באותו נושא:
  • שכירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully