וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכרזים הראשונים של המדינה בשיטת "מחיר למשתכן" יוצאים לדרך

יעל דראל

23.7.2015 / 12:45

על פי התכנית הזוכה במכרזים אלה תהייה החברה שתתחייב על המחיר הזול ביותר לצרכן. המכרזים המוצעים כעת הם בסדר גודל של 3,322 יחידות דיור ברחבי הארץ

קבינט הדיור כונס לראשונה. עומר מירון
משה כחלון/עומר מירון

מכרזי מחיר למשתכן חוזרים למפה: משרד האוצר ומשרד הבינוי הודיעו כי בימים הקרובים יפורסמו 11 המכרזים הראשונים בשיטת "מחיר למשתכן", בהיקף כולל של 3,322 יחידות דיור. המכרזים החדשים יפורסמו בקריית מוצקין (בשטח מחנה כורדני לשעבר)- שם ישווקו כ-1,000 יחידות דיור חדשות, באופקים –כ-330 יחידות, בשכונת האורנים במעלות - 192 יחידות, בדימונה - 110 יחידות, במגדל העמק (שכונת שריד)- כ-180 יחידות דיור, במגדל העמק (שכונת יפה נוף –שם ישווקו 76 יחידות דיור, בחריש- כ-200 יחידות דיור חדשות וכן בערים לוד (אחיסמך) – כ-600 דירות, עפולה עם כ-340 יחידות חדשות ובית דגן עם כ-270 יחידות דיור.

על אף שבהודעות משרדי האוצר והבינוי מצוין כי מדובר בשיטת שיווק קרקעות חדשה, הרי שבפועל מדובר בשיטת שיווק ישנה, אשר הוקפאה במהלך כהונתו של שר הבינוי הקודם אורי אריאל, שקידם במקומה את תוכנית "מחיר מטרה". על פי שיטת השיווק שתיושם במכרזים אלו, המתמודדים במכרזים יתחרו על המחיר המוזל ביותר שבו יוכלו למכור דירות - בניגוד לשיטה הסטנדרטית שבה מי שזוכה במכרז הוא זה שהציע את ההצעה הגבוהה ביותר על הקרקע.

"מכרזי מחיר למשתכן מייצרים תחרות בין הקבלנים על המחיר הזול ביותר לדירה לצרכן הסופי, תוך שמירה על מחיר קרקע נמוך וקבוע מראש. כלומר, היזם או הקבלן הזוכה הם אלה שמציעים את המחיר למ"ר הנמוך ביותר בהתאם למפרט מחייב שנקבע על ידי המדינה", ציינו במשרדי האוצר והבינוי.

עוד צוין כי בשיטה זו שונו הקריטריונים לזכאות כך שהזכאים לרכוש את הדירות המוזלות הם זוגות צעירים או רווקים מעל גיל 35 אשר אין דירה בבעלותם. "יישום ההחלטה צפוי להעניק סיוע לרוכשי דירות בכלל, ובאזורי הפריפריה בפרט, ובכך להביא להקלה במאמצים לרכישת דירה בקרב אוכלוסיות זכאיות. כמו כן, ההחלטה צפויה להביא לגידול בביקוש לרכישת דירות ביישובים בהם הביקוש הינו נמוך באופן יחסי", נמסר.

במשרד הבינוי העריכו כי ההנחות בקרקע בגובה של עד 80% בפריפריה, בשילוב עם מענקי הרוכשים וסבסוד הפיתוח עתידים צפויות להביא להוזלה ממוצעת של כ-200,000 שקל לרוכשי הדירות.

שר האוצר, משה כחלון, התייחס לתכנית ואמר כי "התכנית הינה מהפכה של ממש בשיטת המכרזים שהייתה נהוגה עד היום. לדור הצעיר שלנו יש גם זכויות, לא רק חובות. קורת גג היא זכות בסיסית ומחובתנו לספק לו אותה". שר הבינוי, יואב גלנט אמר כי "מדובר בתכנית טובה וכוללת שאנו צופים שתעשה את העבודה, תאפשר לזוגות צעירים וחסרי דירה להגיע לדירה חדשה במחיר סביר, ובהדרגה תביא להורדת מחירי הדירות. גם ממלא מקום מנכ"ל רמ"י, עדיאל שמרון, ציין כי "שילוב מסלול מחיר למשתכן עם מאמצי רמ"י להגביר את השיווקים, ישפיעו על השוק ויסייעו למאמץ הלאומי להגדלת היצע יחידות הדיור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully