וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ראשל"צ הוציאה צו להצלת גבעות האירוסים

יעל דראל

16.7.2015 / 10:43

לאחר שנגרם כבר נזק מאסיבי לגבעות הכורכר המהוות כר פורה ייחודי לצמחים ובעלי חיים, הוציאה העירייה צו הפסקת עבודה. מדובר בשטח פרטי אך מסומן כמיועד לשימור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמה ימים לאחר הרס גבעות הכורכר של ראשון לציון, אזור שנחשב לאחד מריכוזי הפריחה המשמעותיים של אירוס הארגמן הנדיר המצוי בסכנת הכחדה, הוציאה עיריית ראשון לציון צו הפסקת מנהלי לקבלנים שפעלו במקום בניגוד לחוק.

צו הפסקת העבודה הוצא לאחר שבחברה להגנת הטבע התריעו כי העבודות שבוצעו בשטח גרמו להרס מאסיבי של אחד מאתרי הטיולים הפופולריים באזור וכי מדובר באירוע חסר תקדים מבחינת הנזק שנגרם לכמחצית מהגבעות.

פניית החברה להגנת הטבע הגיעה לאחר שתושבים באזור דיווחו בשבוע האחרון על כלים כבדים שפעלו בשטח הגבעות, באזור המהווה את ביתם של עשרות מיני צמחים ובעלי חיים. השטחים, המצויים בבעלות פרטית, מסומנים בתוכניות המתאר כשטחים לשימור והעבודות בשטח בוצעו ללא היתר. בחברה להגנת הטבע ציינו כי בשטחים אלה מטיילים בעונת הפריחה עשרות אלפי מטיילים.

"כידוע לך, הקרקע במתחם היא תערובת של כורכר ואדמת חמרה המאפשרת קיומו של בית גידול ייחודי, נדיר מאד בישראל, בו גדל מקבץ מרהיב של אירוסים ושל צמחים אחרים, שאף הם מהווים ערכי טבע מוגנים שפגיעה בהם היא בבחינת עבירה. כידוע לך גם החברה להגנת הטבע, בשיתוף עם עיריית ראשון לציון, מקיימת במתחם אירועי שמירת טבע בהם לוקחים חלק מדי שנה אלפים מתושבי ראשון לציון וסביבתה החוגגים בכך את הצומח היפה הנדיר בו בורכה העיר ונהנים ממנו. ביטוי מובהק לייחודו ולערכיותו אלה של המתחם הוא בסימונו בתכנית המתאר המחוזית בסמל לשימור", ציינו במכתבם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגבעה אחרי העבודות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות פניית החברה לראש העירייה ויו"ר הוועדה המקומית בעיר, דב צור, הוצא צו הפסקה עבודה לשישה מבעלי הקרקע. עם זאת, הגוף הרשמי שתפקידו למנוע פגיעה בערכי טבע מוגנים הוא רשות הטבע והגנים, ששלחה פקח לאזור והחלה בבדיקת הפגיעה בשטח.

בחברה להגנת הטבע בירכו את העירייה על פעילותם המהירה לעצירת העבודות.

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה כי "העירייה הוציאה צו הפסקת עבודה על רקע ביצוע עבודות ללא היתר. חשוב לציין, מדובר בקרקע פרטית אשר למרות ערכי הטבע הייחודיים, לצערנו, אינה מוגדרת כשמורת טבע. ככל שבעלי הקרקע מבצע במקום עבודות שאינן מצריכות היתר, אין לנו כלים למנוע ממנו לעשות זאת. עם זאת, ובמטרה לשמר את המצב הקיים, העירייה פועלת לחכור את השטח מידי בעליו עד אשר תאושר במקום תוכנית כוללת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully