וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מטוסים יטוסו מעל לראשי הילדים": תושבי השרון נלחמים על הריאה הירוקה

22.5.2017 / 14:15

בזמן שבעלי קרקעות בשדה"ת הרצליה נערכים לפינויו, בשרון ממשיכים במאבק נגד ההצעה להעתיק את השדה לאזור. איש התקשורת דידי הררי, שנרתם למאבק: "אי אפשר להקים שדה רחוק יותר ולא לפגוע בטבע? הוצעו אתרים אחרים, אבל כנראה שהם רחוקים מהמרכז"

שדה תעופה מועצת חוף השרון במקום שדה תעופה הרצליה נדלן נדל"ן. מירב קורן, יו"ר ועד מקומי בצרה
רונן קליין, מערכת וואלה! NEWS
המתחם שבו מתוכננת חלופת הקמת שדה התעופה במועצת חוף השרון/מערכת וואלה! NEWS, מירב קורן, יו"ר ועד מקומי בצרה רונן קליין

בזמן שבעלי הקרקעות הפרטיות בשדה התעופה הרצליה מתחילים להיערך למקסום זכויות הבנייה שלהם לקראת יציאה לפועל של תכנית רחבת היקף למגורים בשטח שיפונה, כפי שפורסם אתמול בוואלה! נדל"ן - השכנים מצפון לא ממש מרוצים. תושבי מועצת חוף השרון חוששים כי המדינה ממשיכה לקדם תכנית להעתקת שדה התעופה לאזור מגוריהם, למרות התנגדויות שהגישו. המהלך, לטענתם, פוגע בראש ובראשונה באינטרס הציבורי.

לקריאה נוספת:
בעלי קרקעות בשדה התעופה הרצליה נערכים לבנייה
בכמה נמכרה אחת הדירות היקרות ביותר ברמת השרון?
‏מנכ"לית רשת התיווך אנגלו-סכסון, עדינה חכם, פורשת מתפקידה

פעילותו של שדה התעופה בהרצליה צפויה להיפסק במהלך 2018 לטובת הקמת שכונת מגורים חדשה שתכלול אלפי דירות, חלקן בנות השגה, לצד שטחי ציבור ותעסוקה על שטח של כ-1,500 דונם. בשנים האחרונות חל מאבק סביב פינוי השדה האזרחי, שלו התנגדו בעיקר משתמשי השדה, בראשם טייסים ובעלי חברות ומכוני בדק.

השדה ממוקם בין שכונת גן רש"ל בהרצליה לבין כפר שמריהו, והכוונה לפנותו מצויה על הפרק מסוף שנת 2009, אז אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את תכנית המתאר המחוזית של מחוז המרכז, שבה סומן שדה התעופה כשדה זמני לחמש שנים. ב-2012, אז החלה עיריית הרצליה בתכנון שכונה חדשה בשטח שיתפנה, החלו להתגבר המאבקים המשפטיים סביב פעילותו. למרות המאבק, הוחלט על פינויו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדמיית שכונת המגורים החדשה על שטח שדה התעופה בהרצליה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיונים שערכה בחודשים האחרונים הוועדה לתשתיות לאומיות במנהל התכנון נבחנו חלופות להקמת שדה תעופה, כאשר מתוך 44 אתרים שנסקרו המליצה רשות שדות התעופה על הקמת שדה תעופה במועצה האזורית חוף השרון, ביישוב הקהילתי חרוצים, בקרבת שמורת הטבע בני ציון. התנגדויות להמלצה כבר החלו להתעורר ואף פורסמה עצומה בנושא, שטענה כי הקמת שדה תעופה באזור תוביל להריסת הריאה הירוקה היחידה בשרון. לפני כחודשיים במנהל התכנון אף הוחלט לדון מחדש בתכנית.

"הריאה הירוקה תיעלם - פגיעה בערך הלאומי"

"המרחב שבו מקודמת תכנית להקמת שדה תעופה נחשב שטח חקלאי ומעין סוג של שמורת טיילות. אמנם לא במונחים סטטוטוריים, אבל הוא כן נחשב אזור פנאי ונופש עשיר באפיקי נחלים, אגמונים, חורשות ומסלולי טיול לטובת תושבי המטרופולין שמקיף אותו - הרצליה, רעננה, נתניה, תל מונד והיישובים סביב", מסביר אלי ברכה, ראש מועצת חוף השרון.

לדבריו, "המאבק שלנו לא קשור ישירות לקרקע שתתפנה בהרצליה, זה פחות מעניין אותנו. מה שמעניין אותנו זה שמצד אחד, המדינה רואה חשיבות רבה במשך כל השנים בכך שהמרחב הזה יישאר פארק וריאה ירוקה למאות אלפי תושבים שלא צריכים לנסוע לגולן או לנגב כדי לקבל קצת ירוק, זו תפיסה של המדינה; ומצד שני, ככל הנראה מיעוט של בעלי עניין סימנו את חוף השרון כמקום לשדה תעופה פוטנציאלי".

"אני לא מאשים אותם", ממשיך ברכה, "אבל הבעיה היא שמאותו רגע שסימנו את האזור הזה, נוצרה בעצם הפרה ראשונה של ייעוד השטח, ובהמשך יהיו הפרות נוספות. כל המרחב הזה יעלם ויפסיק להיות מרחב של פנאי ונופש. אני אפילו לא מדבר על הטענות של תושבי שפיים ובני ציון, שחוששים מירידת ערך הדירות וממטרד הרעש; הרי גם בהרצליה היה מטרד רעש אבל שנים זה לא הטריד אף אחד עד שהחלה מצוקת הדיור ונזכרו שיש שטח שאפשר לבנות בו. הנקודה היא ששדה תעופה בריאה הירוקה יוביל לכך שהיא פשוט תיעלם וזה פוגע בערך לאומי".

ברכה מזכיר את תמ"א 15 - תכנית מתאר ארצית לשדות תעופה. לדבריו, "התכנית מסווגת וממיינת מהם שדות התעופה הרלוונטיים בישראל. אם רוצים לבנות שדה או להרחיב אותו, ישנם מקומות שאפשר לבנות בהם. אבל אז הגיעו בעלי עניין שהצליחו לקדם תכניות מחוץ לתכנית הארצית - אצלנו במועצת חוף השרון". ברכה מתכוון לכך שעד כה, באתרים שסומנו בתכנית המתאר להקמת שדות תעופה לא נעשה שימוש.

אירוע 103FM. ניב אהרונסון
דידי הררי. הצטרף למאבק/ניב אהרונסון

פיונים במשחק של הגדולים

בשיחה עם וואלה! נדל"ן אומר איש התקשורת דידי הררי, תושב השרון שהצטרף למאבק בהקמת השדה, כי ההמלצה להקימו באזור מהווה עוול לכל דבר. "במשך שנים אנחנו מגדלים את הילדים שלנו באזור ליד שמורת טבע נפלאה. עדיין אפשר לראות ירוק בעיניים ולתת לילדים מושג של מה זה אומר אדמה, פרחים, צומח", הוא מספר, "אבל עכשיו עשירי הרצליה רוצים להפוך את האזור לגן השעשועים שלהם, העיקר שיהיה להם מטוס פרטי קרוב לבית - לא משנה שיש שם פיסת חקלאות".

לדברי הררי, "גם בעלי הקרקעות הרי מעדיפים שכונה מאשר שדה תעופה, והאבסורד הוא שגם רעננה השכנה תיפגע. אם עד עכשיו בהרצליה לא היו יכולים לבנות לגובה בגלל מגבלות השדה, עכשיו זה יקרה בעיר ליד. אי אפשר להקים שדה רחוק יותר ולא לפגוע בטבע? אני יודע שהוצעו כמה וכמה אתרים לאותו שדה התעופה, אבל כנראה שהאתרים האחרים פשוט רחוקים מהמרכז".

הררי מוסיף: "תנופת בנייה זה חשוב, אבל כל כך חשוב לשמור על ריאות ירוקות ופינות ירוקות - גם לאדמה שלנו וגם לטובת החינוך של הילדים. לא הכול נדל"ן במדינה הזאת ולא הכול שיקולים כלכליים נטו. זה לא לעניין שמטוסים יטוסו מעל הראש של הילדים באזור".

מירב קורן, יו"ר הוועד המקומי בבצרה וממובילות המאבק, מסכימה עם הדברים. "רוצים לקחת פיסת ריאה ירוקה שהיא מכלול של טבע ונוף, שתי שמורות טבע שאחת ממש אמורה להיגרס על ידי הקמת השדה, שמורת טבע חרוצים", היא טוענת. "חוץ מזה שדה תעופה לא נגמר בגדר - כל המתחם יהפוך למשהו אחר לגמרי. רצועה שלמה שמאגדת בתוכה המון פנינות טבע אחרונות של השרון תיעלם. זו זוועת עולם".

לדבריה, "מקומם אותנו שלוקחים מפגע סביבתי מהרצליה, מזיזים אותו 3 ק"מ צפונה, ועכשיו תסבלו אתם כי זה חייב להיות במרכז. מי החליט? בעלי קרקעות או בעלי מטוסים שהחליטו שהחניה צריכה להיות ליד הבית שלהם? זה פשוט שערורייה, זה לא נתפס. נראה שהשיקול המרכזי בבחירת המקום הוא הקרבה לתל אביב, למרכז. יש פה אג'נדה ברורה, אני לא יודעת אם יצליחו להעביר אותה, אבל עושה רושם שאנחנו פשוט פיון במשחק".

מהוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) נמסר בתגובה: "במסגרת התכנית להקמת שדה תעופה עבור התעופה הכללית, נערך בימים אלה הליך מקיף לבחינת חלופות, שבמהלכו נבחנים לעומק מספר רב של היבטים, בהם היבטים סביבתיים. ההליך, שנעשה בשיתוף התושבים וגורמים נוספים לרבות רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, טרם הסתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully